Mikael_L
Vi är totalt oförmögna att besluta oss idag över vilket spegelskåp vi ska ha över handfatet, eller om det bara ska bli spegel + lampa eller ...
Tja ... :O

Vad är bästa universallösningen vid sådana här tillfällen?

Ett rörutlopp centrerat över handfatet? Höjd?

En dosa centrerad över handfatet? Höjd?

Finns det någon annan smart lösning?
 
Likki-Lite.jpg
 
  • Gilla
Emil95
  • Laddar…
:D:D
 
Mikael_L
MathiasS, jag har fler inlägg än dig, så kom inte här och kaxa upp dig ... :O



:D :D :D :D


edit: förövrigt såg jag ingen spegellösning på din grej. ;)
 
Ett rörutlopp på 2 m eller dyl. (den höjd som man skulle vilja ha en lampa) är väl den bästa universiallösningen. Sätter man spegel och lampa ovanför så kan man sätta lampan direkt över rörutloppet alt. sätta en dosa och en liten list ner till badrumsskåpet.
Men den absolut bästa lösningen är ju man kan bestämma sig innan!

Kom på en annan lösning, att man gör ett rörutlopp först vid typ 2 m för ev. lampa och sedan syr vidare ner till höjden för ett badrumsskåp. (Eller om man kan sätta en apparatdosa som täcks av ev. lampa)
Då har man rör till bägge. Blir det spegel och lampa så täcker spegeln det nedre rörutloppet och lampan sätter man överst. Blir det badrumsskåp så drar man först till översta rörutloppet, sätter en kulodosa alt. doslock och syr sedan vidare ner till badrumsskåpet.

//Patrik
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag kan ju lägga till att det med största sannolikhet blir kakelvägg.
 
Mjo, däför list. :) Men läs mitt andra förslag också. (Uppdaterat inlägget)

//Patrik
 
Mikael_L skrev:
MathiasS, jag har fler inlägg än dig, så kom inte här och kaxa upp dig ... :O



)
Skönt, det skulle kännas bättre att ha hälften så många inlägg på detta forum och att ha flest tyder bara på ett mer långtgående missbruk......
 
För att tillföra något vettigt i tråden: Jag drog ut ett rör i centrum, 189cm ovanför färdigt golv. Detta går nu rakt in i en hemmasnickrad ljusramp i ek men det skulle ju funka lika bra som matning till något odefinierat väggskåp.
 
Mikael_L
Tja, min egen idé innan jag startade tråden var väl att det antagligen skulle vara bäst med ett rörutlopp på 1,8-2 meters höjd någonstans.
Men jag ville först bara checka av ifall det fanns några moderna smartheter som någon hade koll på. :)

Jag fortsätter och kolla av vad för tips som flyter in, men om inget annat bra dyker in så tror jag att jag sätter rörutlopp på 2 meters höjd.
Men Patrik gav mig iden att kanske även dra ett rör till, säg ca 1,7 meter ög också. Jag drar bägge med varsin slang från en apparatdosa som ligger endast dryga halvmetern ifrån då.

Sen får det utlopp som inte används döljas av spegeln eller en diskret liten fastlimmad täckbricka.
 
Så länge det är rörutlopp och inte dosor...

När jag för ett antal år sedan installerade ADSL i huset så gällde det ju att koppla om telejacken så att första jacket skulle vara i rätt rum. Jag försökte förjäves att reda u t hur teleledningarna gick i huset. Höll på varje kväll i en hel vecka med kartläggning. Men det var en tråd som försvann in i ett rör, som en kabeltyp, kom ut i nästa dosa som en annan kabeltyp.

Letade som sagt hur länge som helst efter kopplingsdosan.

När jag flera år senare rev vårt gästbadrum, då hittade jag dosan bakom spegeln!
 
Kompisen köpte ett hus med med två badrum på samma grupp. Alla utlopp är bara fk rätt ut ur kaklet dock troligen rör bakom kakelplattan. Två st kopplingsdosor är förkaklade...q(;^;)p

Du har ju varianten med ett vanligt spegelglas inkakaklat i kaklet och en armatur på varje sida av spegeln. Så förbered för det med... :) nä det bästa är nog o köpa möbeln först...
 
Du ska inte ha någon komod då? Man kan ju dra ut ett rör där och sätta uttag.
 
Glufsglufs skrev:
Du ska inte ha någon komod då? Man kan ju dra ut ett rör där och sätta uttag.
Det lär vara så, har jag hört, att den som sminkar sig i hushållet inte gillar att belysningen ligger i handfatet eller överhuvudtaget under ögonhöjd....
 
Ja, för belysningens skull ja men om man ska ha uttag och inte vet om man ska ha skåp eller inte så...jag är så van/låst att det ska blandas in uttag först och främst i badrum och att belysningen bara blir naturligt (för det vill ju "alla" ha) så jag tänkte fel när frågan ställdes av TS....vanetankar :)

Men, i övrigt så....de som brukar sminka sig kan ju träna på att stå på knä *host host*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.