Swappe skrev:
Kolla Metabos hemsida. De har nya sågar för i år som har lite nya finesser osv. De som alla byggföretag säljer billigt är nog tidigare modell.

[länk]

/Thomas

Edit: Sida 24 - 26i PDF:en
Fick följande svar från Metabo när jag frågade förra veckan...

"I stort är sågarna identiska, det är några mindre detaljförändringar som skiljer sågarna åt. Den gröna M-modellen har ersatt den blåa."
 
Mikael_L
Nu är det lite fyndläge för Uppsalabor om man är sugen på en KGS216.
Ett nyss ombyggt Bauhaus har den som nyinvigningskampanj för 1595:-
Ord anges till 2495:-. Men vänta nu, brukar den inte alltid stå i typ 1895:- på Bauhaus?

Jag vill minnas att det är olagligt att ange ett annat ord pris än det som brukar gälla i butiken. :O

Men återigen, jag har ingen sådan men sökte jag en budgetsåg just idag skulle jag definitivt köpa den.
Jag var nästan på väg att släpa iväg en kartong till kassan trots att jag redan har en Makita och en kina kap/ger. Men lyckligtvis hejdade jag mig. :)

Dom har Bosch multimaskin PMF180 för 699:- också. Även det är köpläge för den som ännu inte har en sådan.
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Men återigen, jag har ingen sådan men sökte jag en budgetsåg just idag skulle jag definitivt köpa den.
Jag var nästan på väg att släpa iväg en kartong till kassan trots att jag redan har en Makita och en kina kap/ger. Men lyckligtvis hejdade jag mig. :)
Jaja, situationer ändrar sig snabbt ... :|

Idag pajade Makitan. :@

Så nu står det en KGS 216 i bakluckan på bilen.

Men men ... egentligen borde jag tjacka en såg jag verkligen inte kommer ångra mig.
Men jag tror inte att jag kan lugga loss så pass många fler tusenlappar just nu ... :S
 
En Makita pajar inte. Den har bara ett tillfälligt uppehåll för åtgärd/service. Du är bara konsumtionsgalen ;)
 
Fick reklam-mail från conrad.se, dom rear nu KGS216 för 1195:-...
 
kysan skrev:
Fick reklam-mail från conrad.se, dom rear nu KGS216 för 1195:-...
Tror tyvärr att de skrivit fel och egentligen menar KS216, utan slide.
 
Vilken tur, jag som köpt en innan :)
 
I fjol funderande jag också på en Metabo, det slutade med en Dewalt XPS718. En av de avgörande sakerna var att Dewalten inte har laser, den har ett eget system som med belysningen ger en skygga från klingan så man ser exakt vad som kommer att försvinna när man sågar. Visst är den stor och tung, men det är en fröjd att kapa med den och reglar mm som är grova är inga problem. Dubbel gering har den också.
 
F
Mikael_L skrev:
Jaja, situationer ändrar sig snabbt ... :|

Idag pajade Makitan. :@

Så nu står det en KGS 216 i bakluckan på bilen.

Men men ... egentligen borde jag tjacka en såg jag verkligen inte kommer ångra mig.
Men jag tror inte att jag kan lugga loss så pass många fler tusenlappar just nu ... :S

Var det en blå Metabo eller den nya gröna?

Jag tror inte du ågrar dig, skämmer inte ut sig alls jämfört med betydligt dyrare sågar, kanske inte lika vass på alla punkter som dubbelt så dyra sågar men enligt mig är det en billig proffsmaskin. Är helnöjd med min KGS254 (efter inköpav 60 tands klinga). Skulle önska en något mjukare start.
 
Var på Gekås Ullared i Söndags & inköpte då en Metabo GKS216 (blå) för 1595kr ...... Har inte använt den än men skall bli intressant att senare testa funktionerna. Enda minuset vad det gäller finesser som jag kan se är att den endast går att girera 45 grader åt ett håll....om jag förstått det rätt.
 
Mikael_L
Ja KGS 216 står fortfarande ouppackad här.
Så den går fortfarande att lämna tillbaka.

En motorlindning på Makitan är nu omlödd, men den var ju reparerad tidigare och lödningen släppte, jag misstänker att det blir för varmt och/eller vibrerar för mycket för mjuklod.
Så jag förväntar mig att det pajar snart igen.
På någon engelsk site hittar jag motorlindningen som reservdel för ca 14-16£ vilket är ett tänkbart alternativ, om jag vill undvika att vara konsumtionsgalen. :)
 
Vill ni köpa en Metabo KGS 216 billigt ska ni ta er förbi Hornbach. Jag var där häromdagen och köpte den för 1385kr! Peka på exemplet om prisgaranti :)
 
Sett frågan innan, men... Var kan man köpa klingor på Internet till Metabon?
 
Robert-san01 skrev:
I fjol funderande jag också på en Metabo, det slutade med en Dewalt XPS718. En av de avgörande sakerna var att Dewalten inte har laser, den har ett eget system som med belysningen ger en skygga från klingan så man ser exakt vad som kommer att försvinna när man sågar. Visst är den stor och tung, men det är en fröjd att kapa med den och reglar mm som är grova är inga problem. Dubbel gering har den också.
Lasern på Metabo är jag lite besviken på, syns dåligt (eller inte alls) i dagsljus och sätts igen av sågspån hela tiden. Kör med klingan istället....
 
Nu såg jag att det började dyka upp bra priser på 2011 års modeller, dvs Metabo KGS 216 M / 254 M. Är de fortfarande bra köp för 1695:- / 2495:-?

Jag undrar också precis som föregående här i tråden var man isf bäst köper extra sågklingor? Den som följer med är ju bra grov, typ 40T / 48T. Såg att Cheapy ev reade ut en B&D motsvarande 216 M, med då medföljde två olika klingor för typ 1995:- eller liknande.

Är det värt att satsa på en 254 mm såg? Kommer man att ha nytta av den större flexibiliteten i praktiken tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.