Hej Jag har läst igenom forumet och kollat på många bilder på hur medmänniskor bygger sina altan och det visar sig vara olika rotationer.

Min första fråga är:
Spelar det någon roll vilken rotation man har på sitt altan?
Jag har ritat två bilder som demonstration.

Min andra fråga är:
Jag tänkte ha 2 meter i plintavstånd på bärlinorna och 2 meter i spännvid på reglarna. (det är felskrivet på bilderna)
Klarar sig min dimensionering? Jag har räknat enligt excelarket i dett forum.

Mått på altan är: 4 meter x 4 meter
Spännvid Bärlina: 2 meter 45 x 195
Spännvid Reglar: 2 meter 45 x 145
Regelavstånd: CC 60cm

Kanten närmast huset tänkte jag skruva fast i fasaden för att slippa borra hål i jorden.


Tacksam för hjälp.
 
  • template-one.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • template-two.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
beror väl på hur du vill trallen i jmf med huset.
Jag kör med samma dimensioner som du planerar, och det svajjar inte alls när man går.

Mitt bygge blev som ditt andra förslag eftersom jag ville ha trallen jäms med huset
 
T
Njaa... byggde nyss en stomme med 1,90-2 meter plint båda håll och fick fram bärlina 195 och golvreglar 170. Det är en sak att kolla svaj med en eller två pers, en helt annan historia med 5-10 pers på altan. Personligen kör jag hållfasthetsberäkningsmojen med lite till godo, slänger upp de extra hundringarna för nån tum extra och ser glad ut. :)
 
Anledningen till varför jag blev tveksam till rotationen är just för att jag fick höra att den nedersta bilden skall vara stabilare med samma dimensioner än den översta.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.