lordi skrev:
Tror nog det finns lite av detta beteendet i många yrkesgrupper. Har t ex sett på nära håll hur det går till på Försäkringskassans kontor. Deras arbetsdag var till synes ett enda långt kafferep. Skulle tro det funkar så på många myndigheter mm. Det är nog lättare för en akademiker att maska, än vad det är för en hantverkare.
Nu får jag säkert f*n för detta inlägg ;)
Ja lite fan kan Du få ;) jag har jobbat både i offentlig och privat vård och både på golvet och som chef och nog har jag själv jobbat hårt och mycket trots att jag är akademiker.
Personligen anser jag att det beskrivna beteendet är personbundet snarare än yrkesbundet, det finns lallare i alla yrken och det är lätt att lägga märken till puckon :p
 
Trots?

Tack vare att du är akademiker menar du väl? :)

Och ska lordi få fan för något så är det för att han likställer kontorsarbetande personal med akademiker. Man är inte akademiker bara för att man råkar ha fått jobb inomhus.
 
Ola78
Jan-Å skrev:
Ja lite fan kan Du få ;) jag har jobbat både i offentlig och privat vård och både på golvet och som chef och nog har jag själv jobbat hårt och mycket trots att jag är akademiker.
Personligen anser jag att det beskrivna beteendet är personbundet snarare än yrkesbundet, det finns lallare i alla yrken och det är lätt att lägga märken till puckon :p
Det där håller jag fullständigt med dig om. Vissa människor är otroligt duktiga på att bara glida med och låta andra jobba hårt men bra betalt vill de gärna ha ändå trots att prestationen inte motsvarar det. Sånt där kan man reta sig på.
 
Hemmakatten skrev:
Jag tror nog att "kommunens folk" arbetar minst lika hårt som andra yrkesgrupper. Däremot vaer det beklämmande att unge Patriks arbetserfarenhet började så olyckligt. Det torde inte vara ett braexempelfrån branschen - förhoppningsvis!!
Det är nog snarare upplägget som inte ändrat sig på 25 år för kommunens arbetare. Hade en gång en arbetskamrat som hoppade över från privat firma till kommunens bostadsbolags elavdelning, fick en bunt arbetsordrar, körde slut på dom på ett par dagar och skulle hämta fler och fick till svar att de han fått skulle ju räcka hela veckan......han gick sen ner på det arbetstempot som gällde där men slutade efter ett tag då han totaltröttnade på det låga tempot.
 
Jag har jobbat i flera olika brancher (dock aldrig hantverkarbranchen) och jag blir alltid uttråkad om jag inte får jobba på i redig takt. Att "ta det lite lugnt" är för mig synonymt med att sitta och ha tråkigt i 30-minutersintervaller. Kanske har jag en annan inställning om 15 år.
 
MathiasS skrev:
Och ska lordi få fan för något så är det för att han likställer kontorsarbetande personal med akademiker. Man är inte akademiker bara för att man råkar ha fått jobb inomhus.
Den kritiken tar jag åt mig. Mitt ordval kanske inte var det bästa när jag skrev akademiker. :blushing:

Vad jag egentligen är ute efter är att det verkar vara stor skillnad på arbetsmoralen mellan den offentliga och den privata sektorn.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.