Så här ligger det till just nu, vi är spekulanter på ett hus som är byggt 1909. Huset ser fräscht ut men allt behöver göras om. Elen måste dras om då det är utanliggande, det finns inget badrum på övervåningen och det vill vi får till, så det behövs få upp vatten och avlopp. Det är med all säkerhet gamla rör som behövs bytas ut. Kök, väggar, ja ALLT måste bytas ut.

De har begärt 895.000 för huset (108 kvm) och vi har lagt 1 miljon. Antingen i morgon eller på onsdag kommer budgivningen att börja, vi har varit och kollat på huset innan den stora visningen och därför lagt ett bud tidigare för att förhoppningsvis skrämma bort folk.

Nu till ett litet problem som är rätt stort. Det har gjorts en besiktning och det visade sig vara fukt i hela torpargrunden och allt måste bytas ut.

Om vi leker med tanken, vi är de enda som vill köpa huset, men i detta läge så vill vi inte betala 1 miljon för det iom fuktproblemen. Jag har räknat på att det skulle kunna kosta ca. 200.000:- att åtgärda problemet, visst borde vi pruta denna summa på priset för huset??

Ska man pruta på 895.000:- om det nu är så att ingen annan vill ha huset eller är det från 1 miljon som prutningen bör vara??
 
Som alltid så tycker jag att man ska ge det pris man är beredda att betala. Om ni inte vill betala 1 miljon för huset så bör ni ju redan nu dra tillbaka det budet och istället lägga ett nytt med det som ni är beredda att betala.
 
Ni har lagt ett bud, men har nu ångrat er? Lägg ett nytt bud då.
 
Ni la ett bud på 100k mer än utgångspriset och nu vill ni sänka det budet redan innan visningen har varit?

Sätt er ner i lugn och ro, tänk igenom vad som ska göras, gånga det med minst 1,5. Sen funderar ni på hur gärna ni vill ha huset, sen funderar ni ut vad ni är beredda att betala.
Tänk på att det är säljaren som bestämmer vem som får köpa, det måste inte vara den som bjuder högst. Skulle jag sälja mitt hus ngn gång skulle jag prioritera en säljare som verkar veta vad de sysslar med. Inte ngn som kastar ut bud till höger o vänster o ångrar sig samma vecka.
 
Den enda gången man kan försöka pruta är om man har vunnit budgivningen och först då märker att det är fuktskador. I det här fallet ligger korten på bordet från början och då är det upp till varje spekulant att lägga ett bud de är villiga att betala för huset.
 
Sailfast skrev:
Den enda gången man kan försöka pruta är om man har vunnit budgivningen och först då märker att det är fuktskador. I det här fallet ligger korten på bordet från början och då är det upp till varje spekulant att lägga ett bud de är villiga att betala för huset.
Sant, men huset blev ju värderat innan besiktningen till 895.000:-, och nu när det är stora skador på det är det fortfarande värt 895.000:-?? Inte i mina ögon.
 
MagnusSt skrev:
Ni la ett bud på 100k mer än utgångspriset och nu vill ni sänka det budet redan innan visningen har varit?

Sätt er ner i lugn och ro, tänk igenom vad som ska göras, gånga det med minst 1,5. Sen funderar ni på hur gärna ni vill ha huset, sen funderar ni ut vad ni är beredda att betala.
Tänk på att det är säljaren som bestämmer vem som får köpa, det måste inte vara den som bjuder högst. Skulle jag sälja mitt hus ngn gång skulle jag prioritera en säljare som verkar veta vad de sysslar med. Inte ngn som kastar ut bud till höger o vänster o ångrar sig samma vecka.
Visningen har redan varit och vi la budet innan besiktningen var gjord. Men jag har flera vänner som vunnit en budgivning och säljaren accepterat köparens bud. Sen vid en besiktning så har det visat sig ha lite brister som måste åtgärdas, och då har antingen säljaren fixat till det själv eller så har köparen kunnat pruta ner priset.
 
Men budgivningen är ju inte klar, så varför inte bara lägga ett nytt bud och hänvisa till den information som kom fram vid besiktningen?

Nu är ju besiktnignen gjord innan köparen är vald, så försök inte pruta med hänvisning till vad som redan var känt.
 
Det här låter ju helt snurrigt.

Ni har tittat på ett hus med fuktskador och lagt ett bud på 1.000.000:-. Nu vill du vänta tills det är dags att skriva kontrakt och då försöka pruta för att det är fuktskadat. Det visste ni ju!

Värderingen kan du fullständigt strunta i.
 
Fast jag fattade det som att besiktningen gjordes efter att de lagt sitt bud. Rätt eller fel?
Om budet är lagt med vetskap om skadan kan man ju såklart inte pruta.
 
Man kan alltid pruta.
Som köpare vill man betala så lågt pris som möjligt.
I slutändan är det ändå marknaden som styr(d.v.s. hur mycket det går att pruta eller hur mycket priset går upp vid budgivning).
Jag tycker gott ni kan försöka pruta den kostnad som detta innebär om ni kan motivera det väl till säljaren.
Samtidigt får ni tänka er för, om ni verkligen vill ha huset, så ni inte bränner alla broar.

Jag tycker ni bör ändra ert bud nu om ni skall ändra det.
I annat fall hade jag strukit er från min lista, om jag varit säljare.

Jag har själv varit i nästan samma situation då vi vann budgivningen, men det framkom nya saker på besiktningen.
Vi ville gärna ha huset och sänkte vårt bud med hälften av kostnaden för åtgärden. Detta accepterade säljaren.
 
Vad har du räknat in i de 200000:- ?
Hur stora är skadorna? Är det torpargrund under hela huset?
 
Men jag förstår inte riktigt upplägget, så ber om ursäkt om jag missuppfattat situationen. Ni (TS) har lämnat ett bud på ett hus utifrån givna förutsättningar innan budgivning. Sen innan budgivningen startar så har en besiktning genomförts där ytterligare skador framkommer som ni inte räknat med. Alla andra spekulanter som lämnar bud i den kommande budgivningen känner till resultatet från besiktningen och lämnar bud under de förutsättningarna.

Om ni håller fast vid ert bud så kan ni knappast (med någon skam i kroppen) börja pruta ner huset med 200 000:- om ni vinner med ert lagda bud, med hänvisning till uppgifter som var kända innan budgivningen startade. Ett exempel: Budgivare 2 hoppar av på 975 000:- och hade räknat in de skador som framkom vid besiktningen. Ni vill egentligen inte betala mer än 800 000:- men bjuder 1000 000:- för att sen pruta?! Som säljare skulle jag nog be er fara och flyga.

Att du har bekanta som efter vunnit en budgivning och sen har en besiktning genomförts där saker som inte var kända tidigare framkommit vilket lett till prisavdrag är en helt annan situation. Om jag fattat situationen rätt så är uppgifterna från besiktningen kända innan budgivningen startar så då finns ingen anledning att kräva avdrag för dessa i efterhand.
 
Jag anser även som andra att ni lagt ett bud på ett hus, värderat eller inte. Budet är ju vad NI anser att det är värt - Inte vad mäklaren sätter för pris, om än det skall ses lite som en riktlinje.
Nu har det framkommit mer uppgifter och ni är rädda att det skall dra iväg i pris - Varför inte ta tillbaka ert bud?
Vänta tills budgivningen kommer igång och se hur det ser ut då?
Läser jag mellan raderna så vill ni inte betala 1.000.000 för huset då ni vet att det finns defekter - Självklart skall ni då ta tillbaka budet.
Säljaren kommer ju knappast sälja den för 800.000 till er (än mindre 200.000 under 895.000) innan budgivning och annat dragit igång - Det finns säkert fler som vill ha samma hus trots defekter så han/hon kommer säkert att vänta på budgivningen.

Jag la ett bud på vårt hus innan visning, självklart med besiktnings protokollet i hand, säljaren tackade nej till vårt bud.
Defekter fanns ju givetvis på ett hus från 1949. Budgivningen drar igång och där reflekteras det ju inte om de skador eller behov av renovering som finns. Ngn tal om rabatt för att avloppet måste bytas eller att det är fukt i källaren är inte på tal - Huset är över 60 år och dränering samt underhåll är ett måste.
Självklart drar ju budgivningen igång och folk lägger ju vad dom VILL och KAN betala trots defekter.
Ngt tal om dolda fel eller dyligt existerar ju inte på ett avloppssystem eller elsystem med 60+ år på nacken - Att blåögt anta att det är i bra skick är ju ren idioti.
Gamla hus behöver kärlek. Ni la ett bud på 1.000.000 i tron att ni kunde knipa ert drömhus och slippa budgivningen - Nu finns det fel som är dyra att åtgärda och ni vill pruta. Men det är ju ändå marknaden som styr och vill ngn annan ha huset för 895.000 eller kanske 1.100.000, tja, då har ju marknaden sagt sitt.

Skulle jag vara säljaren skulle jag iaf vänta på budgivningen, klart att dom kommer att få vad dom begär. Och om än ni vinner budgivningen och vill pruta så kan likaväl säljaren släppa kåken till de 50.000 under er.
Däremot om ingen lägger ett bud på huset nu när skadornas omfattning står klart - Tja, DÅ kanske det är läge med skambud.

Ta er en tankeställare på det där. Känns det fel så är det fel - Att kunna pruta 22% på ett hus låter för mig osannolikt.
 
Stämmer in i kören av folk som inte riktigt förstår hur du tänker.
Budet 1Mkr lades innan skadan uppdagades, ok, så långt.

Om det går till den punkt att ni skriver kontrakt på en viss köpesumma så är det den summan med de givna förutsättningarna som gäller, fuktskada och allt. Prutning kan göras för skador eller oförutsedda (med anledning av husets ålder) fel som uppdagas vid den besiktning som NI skall låta göra, självklart undantaget alla de brister som säljarens besiktningsprotokoll visar, alla dessa var ju kända vid budgivning.

Kan ni inte tänka er köpa huset för 1Mkr så dra tillbaka budet, eller sänk det till det ni vill betala. Så får ni se sen om ngn annan vill köpa det dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.