Varför skrynklar sig kittet efter ett tag?? Någon som har någon förklaring?
Vi har hållt på att kitta om fönster i flera år, men det blir aldrig riktigt bra. Vi har testat alla varianter som vi har fått råd om att göra.
Varje år har vi gjort efter alla konstens regler, plockat bort löst sittande kitt, målat alla trärena ytor innan vi har lagt dit nytt kitt...
Första året så målade vi direkt på kittet utan att vänta några dagar... då trodde vi att det var det som var felet.
Andra året så väntade vi som det stod på kitt-burken, fem dagar (Beckers), inte heller den gången blev det bra.
Tredje året så kittade vi på hösten, väntade med att måla ända tills våren, men då var det skrynkligt redan innan vi hade målat, så då målade vi det inte alls utan tog bort det direkt i stället.
Fjärde gången så kittade jag tidigt på våren och målade efter ett par veckor, och tro det eller ej men då höll det sig fint hela sommaren, för att sedan skrynkla ihop sig över höst och vinter (inte alls lika mycket som tidigare, men ändå så jag retar mig på det).
Så nu undrar jag om någon vet varför kittet skrynklar sig? Eftersom det skrynklar sig även om vi inte har målat på kittet så kan det ju troligtvis inte ha med färgen att göra....
Det ser ju för hemskt ut när det skrynklar sig och jag klarar inte av att se det. Så är det någon som vet hur vi ska göra för att få kittet att hålla sig fint?? Det är så tråkigt när man lägger ner både tid och pengar på att göra om gång på gång och det aldrig blir bra. :(
 
Tack för din länk.
Ja, det har sett ut så där varje gång... även den gången då vi INTE målade kittet överhuvudtaget...
Läste igenom hela tråden du länkade till och kunde egentligen inte hitta något i den som hjälper oss att förstå varför det blir så här... om det nu är kitt och färg som inte "har varit gjorda för varandra"...så undrar jag varför kittet skrynklar sig även om vi inte har målat på det...
 
Vet ej orsaken men försöker gissa med oljans egenskaper som grund. När linoljan torkar/härdar/oxiderar så utvidgar den sej . Ytan oxiderar ju först och processen går långsammare inne i kittet så den överflödiga utvidgade skinnet skrynklar. För mycket olja i kittet?
gaia
 
Tack för ditt svar gaia. Kanske är det så... Men i så fall är det tillverkaren av kittet som gör fel när de gör kittet, för vi blandar inte i nånting extra innan vi lägger på det.
Ja, det är ett stort mysterium i alla fall. Vi hoppas på bättre tur i år när vi lägger på nytt kitt.
 
gaia skrev:
Vet ej orsaken men försöker gissa med oljans egenskaper som grund. När linoljan torkar/härdar/oxiderar så utvidgar den sej . Ytan oxiderar ju först och processen går långsammare inne i kittet så den överflödiga utvidgade skinnet skrynklar. För mycket olja i kittet?
gaia
Det låter som en vettig förklaring till detta mysterium!

Kanske har vi inte rört om kittet ordentligt innan kittning? Det brukar ju oftast ligga olja högst upp så om man tar det översta utan att knåda runt ordentligt så kan det bli för mycket olja. Dessutom tycker jag ofta nyköpt kitt är för löst i konsistensen. Kanske tillverkarna tar i extra mycket olja med tanke på att kittet eventuellt står i butiken och torkar innan det används. Slutligen kan det kända att jag har använt gammalt intorkat kitt som jag har mjukat upp med olja....

Ska vara mera observant på detta framöver för liksom trådskaparen tycker jag inte om skrynkligt kitt . q(;^;)p Men eftersom det inte har någon betydelse för funktionen brukar jag låta det vara. Kitta om får man göra ändå förr eller senare.
 
Redigerat:
Varför måste det vara linoljekitt då? För ett par år sedan när vi skulle renovera våra fönster tog jag TEC7 (lim baserad på MS polymer) när jag hade tröttnat på linoljeklaffset. Jag tröttnade iofs på TEC7 också och bytte fönstrerna istället. Men jag har låtit ett TEC7-kittat fönster stå ute för att utsättas för väder och vind och än så länge har inget hänt med kittet (har stått ute i ca 2 år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.