Är det någon som har hört talas om en vedpanna tillverkad i Ungern med namnet Totya 55 och i så fall vad vet någon om denna?:S
 
Fick upp hemsidan med hjälp av ett program som heter Google. Ser ut som en riktig gammal underförbrännings kokspanna av den typ man tillverkade i Sverige på 40-talet. Kanske blir det här byggahuseldarnas nya jättefavorit efter Viadrus pannan?
 
Okay, har nämligen blivit erbjuden att köpa en alldeles ny som blivit stående oeldad, kanske man kan slå till utan att bli lurad?
 
Det ser ut som en Skitpanna tillverkad för kol-eldning vilket inte ämnar sig för vedeldning..

Är du en vedeldare redan eller tänker du konvertera nu?
 
Jag eldar med ved nu men har en panna(Passat) med en verkningsgrad på högst 50%, så det gick åt en 50 kbm till ett hus på 110 kvm, så ingenting i pannväg kan inte vara sämre (bifogar bild)
 
  • IMG_0176.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0173.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
johanpelle skrev:
Fick upp hemsidan med hjälp av ett program som heter Google. Ser ut som en riktig gammal underförbrännings kokspanna av den typ man tillverkade i Sverige på 40-talet. Kanske blir det här byggahuseldarnas nya jättefavorit efter Viadrus pannan?

men de är ju kul för dig då kan du sitta och ge griniga komentarer :p

en ny viadarus ar bättre än en gammal 265b eller ctc total iaf
 
är de keramik i pannan eller roster bara. :?
 
Göran.W
nysaterchrister skrev:
Jag eldar med ved nu men har en panna(Passat) med en verkningsgrad på högst 50%, så det gick åt en 50 kbm till ett hus på 110 kvm, så ingenting i pannväg kan inte vara sämre (bifogar bild)
50 kbm på 110 kvm är sjuk mycket även med en gamal kass panna.
Ni borde ligga på max 30 kubik i ved förbrukning även med en dålig panna.

Antingen är huset i pricip o isolerat eller så eldas pyr eldas det utan ack tank för det går bara inte förbruka 50 kubik utan kass isolering eller felaktig eldnining
 
Nej det är inte någon keramik, vad det anbelangar vedförbrukningen så var det inte alltför mycket energi i veden, tänkt pris på den här Totyapannan är 8000 kr så man kanske inte gör bort sig alldeles?
 
pyerdarn skrev:
men de är ju kul för dig då kan du sitta och ge griniga komentarer :p

en ny viadarus ar bättre än en gammal 265b eller ctc total iaf
Men CTC265 eller Total är inte ens från början sålda som vedpannor. Viss skillnad alltså.

Nej tvärtom tycker jag det är underhållande att folk reflekterar på att köpa och installera sådan här gammal skit som inom några år blir förbjudet att elda i. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Kanske slopa ungrarna och titta på kinesiska pannor som kanske är ändå sämre och ändå billigare än Viadrus?
 
Ni ska int bråk pojker, så ni tycker att jag inte fundera mer över den här pannan utan se mig om efter något annat? 8000 kr är ju faktiskt bara 1/3 av priset på en annan. Har egentligen tänkt installera jordvärme men kanske inte förrän om några år (penningbrist), så om den håller till dess vore det ju bra. Kan tillägga att jag bor ute på landet.
 
Göran.W
8000 kr för en ej miljö godkänd panna är på tok för dyrt.
Det finns ingen marknad för såna så priset borde snarar vara 1,40kr kg vilket är priset för järn skrot .

Vill det sig riktigt illa kanske sotaren inte ens godkänner installationen för i dag får man vad jag vet inte installera ved pannor som inte är miljö godkända ens ute i skogen och definitivt inte utan ack tank.
Hur det ligger till där du bor kan kommunen svara på.
 
Redigerat:
Okay, kan tillägga att jag har 1500 l ac.tank får fundera över saken. Tack för alla råd!
 
johanpelle skrev:
Men CTC265 eller Total är inte ens från början sålda som vedpannor. Viss skillnad alltså.

Nej tvärtom tycker jag det är underhållande att folk reflekterar på att köpa och installera sådan här gammal skit som inom några år blir förbjudet att elda i. Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Kanske slopa ungrarna och titta på kinesiska pannor som kanske är ändå sämre och ändå billigare än Viadrus?

jo de är sant.. man tjänar ju på 2 sätt och lägga till 15tusen och köpa nått mordärnt med omvändförbränning.. visst viss förståelse alla har ju inte råd med ny panna för det priset.. ja själv har en euronom duo (tmv alpha keram) tyvärr kombi men eldar enbart med ved mot acctank (äger ej huset annars hade de vart 1500*2 acc med baxi pannan eller något liknade.. de är ju även mycke bekvämare med en mordärnare panna fylla pannan 1,5 gång så är tranken i 90 grader och de håller 2 dagar på sommaren.. mindre eldande :)
 
ja skulle köpt nån billig panna med keramik (omvändförbränning) ist blir fan så mycke bekvämare mer verkningsgrad och inte mata ved som bränner av stjärten på kajjorna som vilar på skortsen :p finns ju mycke som fungerar säkert 10 år till bruker bli en del pannor på mitt jobb avtal med thermia när folk sätter in bergvärme/jordvärme så tar vi ut pannorna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.