Japp, som rubriken förtäljer så har jag just börjat planera höstens arbete.
Totalt kommer det att landa i 110 kvm stödmur i två etapper dvs. murarna kommer att vara som högst 130-140 cm
Nu sitter jag här och försöker vikta mursten ala Megastone garden vs. gjuten betongmur vs...
Vad har ni för erfarenheter ?
Jag vill som alla andra ha en lösning som är både estetiskt och ekonomiskt optimalt :S
Ska tillägga att lösningen skall ersätta havererade Lecablocksmurar. Så Lecablock är inte ett alternativ.
Alla råd och dåd runt material och kostnader uppskattas !
 
Jag har inga muralternativ, utan undrar mer om det är ett måste med mur? Varför inte göra en fin slänt istället? Vi har höjdskillnad på dryga 2 meter på vår tomt med varierande lutning och den slänten ser jag som en stor tillgång. Den bidrar till variation och erbjuder fantastiska möjligheter till äventyr för vår dotter.
 
Mursten a la Megastone/Megwall är aldrig ekonomiskt optimalt. Fruktansvärt dyrt är vad det är....

Googla på "gabioner" och se om du gillar det du hittar.
 
Slänt är inget alternativ då vi har en för stor höjdskillnad och dessa murar är tänkt att skapa mer tillgänglig tomtyta.
Jag har kikat på gabioner men har inte lyckas få fram en prisbild över vad de kostar.
De är inte så vackra men kan ju kläs in med ex. murgröna så tas den något "brutala" utseendet ned.
 
OM underlaget = berg (eller om man kan gräva sig ner och ställa muren på berg) så är gjuten platsbyggd betongmur via stående brädform mitt förslag om det ska bli riktigt beständigt och snyggt med sköna rundningar av muren och finast ytstruktur. Dubba muren med rostfria järn i berget, gör den 20-25 cm tjock, armera kraftigt (dubbelarmering # cc 15 cm), använd frostbeständig anläggarcement, o s v. Sen står den. Vänta någon vecka med att riva formen och att återfylla. Bergspassad platsbyggd mur enligt detta kostar ca 4000 kr/kvm och uppåt. Men som sagt, en ENGÅNGSinvestering, garanterat. Måste dock utföras av proffs.

Plan B, om du inte kan ställa den på berget, skulle i så fall vara att köra budgetvarianten med L-stöd, finns att köpa prefab lite varstans ifrån. Ta dit en grävmaskin och gör en jämn ränna, förbered eventuellt underlaget enl anvisningar, och sedan är det bara att låta grävmaskinen lyfta blocken på plats ett efter ett snyggt på rad. Kan sedan återfyllas omedelbart.
 
Kommer troligen inte ned till berg och förfasas av prislappen ;-)
Vet någon om det finns L-stöd med rundade hörn ?
En av anledningarna varför murstenar diskuteras är just det att de enkelt kan skapa mjuka former.
 
Megastone kostar ca 1000kr/m2 i matrl...
Ska du bygga själv?
 
Om det blir mursten hade jag tänkt ta in en firma för grunden för att sedan fortsätta själv.
Gjuta... hade jag tänkt spika egen form och ta hjälp med armeringen.
Så grundtanken är en delad aktivitet.
 
Jag tror jag gav 500:- för bara en gabion - längd 90 cm (finns bredare) och kunde fylla denna själv med runda stenar från fastigheten efter att huset byggdes. Man behöver bara ha 'snygga' stenar längst ut, där de syns. Har du inte sten själv tillkommer naturligtvis den kostnaden inkl transport.

Skall gabionerna ta så stor höjd som du behöver måste de säkras med fundament. Jag bor i ett stenbumlingsland där gabionerna är lämpliga, snygga och smälter in i miljön. Men det är inte säkert de passar på just din fastighet. Bortsett från skönhetsaspekten kan det vara en billigare lösning än mur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.