Jag är nog ute lite i förtid, då detta projekt som det ser ut nu ska påbörjas sommaren 2013 som tidigast i samband med fasadrenovering. Då måste jag även riva min nuvarande altan ( som är i dåligt skick som det är idag ). Konstruktionen av den är en stor betongklump med påbyggt räcke och tak. Som ersättare har jag skissat på en lösning enligt bilderna nedan. Dagens altan är i princip som den inbyggda delen, med en vägg med två fönster istället för dörrpartiet och helt öppet i övrigt. Altanen idag är i söderläge och hamnar dock i skugga frampå eftermiddagen, och det är en skogsbeklädd bergknallen österut och söderut är det en del träd som skymmer.
Problemet är att min sambo tycker att det räcker med den inbyggda delen, och jag vill även ha ett trädäck. Så nu måste jag hitta på bra orsaker till att bygga det som jag vill! Tänk vad fruntimmer kan vara besvärliga. Nån som kan hjälpa mig med argument? Förutom att det skulle vara snyggt, och att det vore trevligt att kunna sitta ute också.

Sen del två av frågor ( m.m. delen i rubriken ) Jag funderar på att bygga en mur som är lika hög som sockeln (och putsa den) så att det ser ut som att altanen och huset är byggda i ett stycke. Jag hade även tänkt lägga bärlinan på altanen på muren så att jag slipper gräva för plintar och ha stolpar ner i backen där. Vad ska man tänka på vid en sådan konstruktion? Vad för underarbete ska man göra?
Sen funderar jag på dräneringen, den kommer vi ju så småningom bli tvungna att göra om. Måste man gräva upp under altanen, eller kan man dra dräneringen runt utsidan utefter själva altanen?

Övriga funderingar är att göra luckor/dörrar in under altan för förvaring av diverse prylar.


altan_1.jpg
altan_2.jpg
 
gör dräneringen först, då kan du passa på att göra en bra grund för muren, alternativt att du endast dränerar denna sida nu (komplicerat men inte omöjligt.)
Angående den andra delen på altanen så tycker detta fruntimmer att det ser lite instängt ut, men smaken är som baken.
Kill your darlings (inte din partner då) pröva fler olika utseenden/varianter, kanske hon tycke bättre om en annan typ av design...?
 
Hmm... Instängd, är väl vad hon också tycker... Den inbyggda delen vill hon dock ha kvar...
Ang dräneringen så blir ju ändå problemet att få till det runt betongfundamentet oavsett... funderar dock på att bila bort hela konkarongen och göra en "traditionell" altan av den... Den är tydligen fylld med kullersten.
Får klura på alternativ design i övrigt... Det är ju en stund kvar tills det blir aktuellt. Anledningen till att jag vill ha fortsättning på fasaden är att vi har genomfartsvägen genom området på den sidan och då skulle det ju vara ett bra insynsskydd..
 
Sen så: Just nu är väl problemet att få med henne på att bygga en större altan i allmänhet... utseendet är egentligen helt oväsentligt just nu. Har bara skissat på hur det kan vara utefter förutsättningarna vi har på huset just nu... :)
En annan variant :
Altan_3.jpg
 
Även om träd skuggar blir södervända glasaltaner väldigt varma. Klart man då vill kuna gå ut och sätta sig i luften en stund.

Kan det vara ett hållbart argument? Kostnaden behöver inte bli så hiskeligt stor.
 
Har nu kommit fram till en ny design som tilltalar henne mer, tyvärr så blir jag av med den öppna konstruktionen jag hade tänkt mig från början där "inne möter ute".... :)Altan_6.jpg
 
hahalj
Jag föredrar nog den senaste designen. Tillgängligheten till trädgården ökar, det tycker jag är överväger den tidigare kanske mer öppna designen. Alternativt den förra designen med en vinklad trappa ner till markplan, ungefär där den är på den nya skissen.
 
Jag håller på sista förslaget. En variant kan vara att ta bort den fasta väggen mot den nedre delen och ha helt öppet där alternativt någon form av skjutdörrar, som i ditt första förslag, samt att byta ut den lilla trappan ner till en bred trappa rakt ner på den lägre delen. På så tycker jag att inne möter ute fortfarande. Breda trappor är väldigt trevliga att sitta i också :)
 
Så här tycker jag ni ska göra -

1. Bygg nya uterummet med glas från golv till tak! Väck med så mycket staket som möjligt! Istället avgränsar man nivåskillnaden med planteringslådor, infällda i soldäcket, så att INGET över den nivån stänger trädgården ute. Kontrastera med ENDAST en vertikal mur, som får uteplatsen att verka ännu större än den egentligen är.

2. Bygg ert nya uterum med sadeltak och samma takvinkel och gavelriktning som på villan, så framstår huset mera enhetligt och harmoniskt.

3. Trolla bort nivåskillnaden på två sätt. Dels med terrasserade och planterade slänter. Och dels med breda, sittvänliga trappor åt flera håll. Däcksträ, trappor och planteringslådor utförs inte i trallvirke, utan av 170 x 45 mm plank. Vilket en mer rustik känsla.

OBS! Skissen är högst ungefärlig, utan detaljerade hänsyn till planbestämmelser, grannar, väderstreck och era personliga vanor och önskemål om trädgården i övrigt.
 
  • ivanoff03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jesca
  • Laddar…
Sadeltaket är en mycket bra idé! Den ska jag genast skissa på! Glas hela vägen skulle på sätt och vis vara gott, men dels så sticker nog kostnaden iväg avsevärt samt att jag inte vet hur bra det kan vara med småbarn i familjen.
Nivåskillnaden kan dock bli ganska komplicerad att göra något åt, då det egentligen inte är nån nivåskillnad på marknivå. Det kanske skiljer typ 10-15 cm. Däremot så är den befintliga altanen konstruerad som en solid betongklump ( eller ja... den är fylld med kullersten efter vad jag fått veta) för att komma upp till "nästan" golvnivå på markplanet på huset. Den har jag ingen direkt lust att sätta igång att få bort. Sen har vi bara några meter (typ 5) till tomtgränsen på den sidan samt att vi har en hel del planteringar innanför så några större markarbeten blir det nog inte tal om heller. Men sadeltaket ska jag som sagt suga på lite... :-D
/Jari
 
Mitt förslag både "bygger bort" nivåskillnaderna och gör samtidigt en poäng av dem. Och de där planteringarna lär ni med glädje få möblera om i utbyte mot en betydligt mer användbar trädgård. Det här måste man ta i ett samlat grepp, och jag påpekar än en gång att skisserna jag skickar bara är till för er inspiration.

"Klumpen" kan du nog behålla om du reviderar uterummets läge på min skiss en aning. Prisskillnaden mellan helglas och halvglas blir mindre än vad du verkar gissa. Barnsäkerhet tillhör detaljerna.
 
  • ivanoff04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Har skissat på lite med sadeltaket. Jag kan nog direkt säga att bygga bort med jordmassor och annat nog går bort. Vi har inte så mycket utrymme runt huset. Har lagt in lite träd och "klossar" som representerar vår tomt på bilden Klossarna är rabatter och bärbuskar i långa banor. Tomten slutar typ 2 m hitom dem. Din variant av soldäck skulle t.ex. nästan äta upp hela gräsmattan på den sidan av huset. Det skulle bli väldigt trångt iaf. Sen så slutar tomten c:a 5-6 m bakom huset där träden kommer på bilden. På framsidan av huset (vänstra sidan på bilden) har vi en öppen gräsmatta med ett äppelträd (rätt så nära huset ) och flaggstång i princip i linje med altanen. Så det är rätt trångt.
altan_7.jpg
 
Att sitta på uteplatsen enligt din skiss kommer att kännas som att sitta i en grop. Uterummet kommer att kännas ännu mer instängt på grund av den höga fönsterbröstningen och räcket utanför den smala vägen ut. Det här blir inte bra.

Scanna hellre in er tomtkarta! Pricka in befintliga träd, buskar och rabatter ihop med gångvägar och allt annat. Sedan blir det meningsfullt att resonera detaljer. Med mått och allt.
 
billy_bavers förslag är näst intill genialt! Flytta nån rabatt om det inte går att få in!!
 
>>Problemet är att min sambo tycker att det räcker med den inbyggda delen, och jag vill även ha ett trädäck. Så nu måste jag hitta på bra orsaker till att bygga det som jag vill! Tänk vad fruntimmer kan vara besvärliga. Nån som kan hjälpa mig med argument?<<

Ta dig och sambon med på några danskurser, och bli experter på bugg. Då behöver man stora lättåtkomliga utrymmen när man skall träna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.