Jag ska bygga (dvs beställa och titta på när andra bygger) ett nytt kök, och då kommer jag också att köpa nya vitvaror.
Ny kyl/frys side-by-side, som är så trendigt nuförtiden.
Dubbelugn för inbyggnad
Glaskeramikhäll
Inbyggnadsfläkt
Diskmaskin

Jag har letat och letat, och den design jag gillar allra bäst är Smeg. Det verkar vara ett ganska litet märke, och jag har svårt att hitta återförsäljare. Söker jag på pricerunner hittar jag bara Lidingö Hushållstjänst, och jag bor i Dalarna.

Däremot, om jag t ex söker på tyska pricerunner hittar jag alla de produkter jag vill ha, och priset verkar vara inom ramen för vad jag kan tänka mig betala. Totalt landade det på €5696.

Har någon tips om var jag kan handla Smeg, alternativt har någon erfarenhet av att beställa från t ex Tyskland. Den web-butik som hade de bästa priserna hade ingen engelskspråkig avdelning, och jag har inte ens skoltyska att falla tillbaka på.
 
Vi var också intresserade av Smegs produkter ända tills vi sett vad de kostar i Sverige jämfört med Tyskland och England. Det är ju dubbelt så dyrt här :(

Så jag mejlade till Smeg och klagade. >:(

Det tycker jag fler ska göra. Det väl bra tokigt att vi svenskar ska behöva ha besvär med privatimport bara för att de svenska återförsäljarna ska göra orimliga påslag.
 
Om du söker en ÅF nära dig kan du ju alltid höra av dig till Smeg Sverige
http://www.smeg.se

// WM
 
Jag o min sambo har också varit på jakt efter smegprodukter. Vi kommer att köpa en 90 cm gasspis med elugn.
Vi var först och kikade på Smegs showroom i Malmö (herre min gud va det var snyggt).
Sen gick vi till lokala hemmabutiken där vi köper resten av vitvarorna och bad om bästa pris.
14000:- ska de ha. Det tycker jag är ett bra pris för 90 cm design-ugn.

Sen tycker jag att deras rostfria side-by-side kylskåp är för dyra.

Mvh  Olle.
 
För er information:
Enligt Smeg i Sverige har Smeg Europagaranti. Det innebär att i alla länder i Europa där Smeg är representerade, kan man få service på Smegs produkter. Det gäller oavsett om man köpt produkten i ett annat europeiskt land.
Däremot säljs inte alla Smegs produkter i alla europeiska länder. Det innebär att man inte kan räkna med att få service lika snabbt om man vill ha service på en produkt som inte säljs i just det landet. Det ska gå, men det tar lite tid när det inte finns reservdelar och servicekompetens lika tillgängligt.

Principen är att alla produkter som finns på Smegs svenska site (www.smeg.se) säljs i Sverige och därmed kan man få service på dem i Sverige.

För gasprodukter gäller lite andra regler, beroende på att olika länder har olika lagstiftning för gas.
 
R
Vi tänker byta vårt kök och jag har tittat på Smegs produkter. Har någon erfarenhet av dessa? kvalite och om det är prisvärd. Tacksam för svar
 
R
Jag har sett andra alternativ men de är minst lika dyra. köpte du ditt på internet eller från återförsäljare?
 
Jag var in på Elgiganten och de hade prisgaranti på alla Smegvaror, dvs de la sig under lägsta pris på typ pricerunner.
 
Hej, Elgiganten vid Valbo köpcentrum är enda återförsäljaren av Smeg i Gävleborgs län, lite närmare än Lidingö i alla fall.
 
Jag slog ihop dessa två trådar om vitvaror från Smeg.
De verkar handla om ungefär samma sak. Hoppas att cmorral och Ramin inte misstycker.
 
VARNING! Höll själv på att köpa vitvaror från SMEG när jag läste användarrecensionerna. Trots priset är det tydligen ingen exklusiv kvalitetsprodukt, tvärtom SMEG=smäck!

http://www.reviewcentre.com/reviews9674.html
http://www.unbeatable.co.uk/r/b/smeg.html

Det är ju närmast lurendrejeri att sälja sådant skräp så dyrt! Man tror ju att man köper en exklusiv produkt när man betalar 2-4 gånger så högt pris som för en vanlig kyl/frys.
 
  • Gilla
doktorp
  • Laddar…
Jag vågade trots en del bistra omdömen köpa SMEG till vårt nya kök. Framför allt var det spisen jag fastnade för och då blev det snyggast att köra resten i samma stil. Allt beställt via www.bobselektro.de. hur smidigt och enkelt som helst. Fick bra mailkontakt och snabba besked. Prisskillnaden är inte obetydlig: Spis 90 cm induktion (CS 19 IDA-6) 23.900 kr hos Bob och 35.000 kr i Sverige.
Spisfläkt (KA 1 VA)7.900 kr hos Bob och 9.550 kr i Sverige
Diskmaskin 7.990 kr hos Bob och 10.995 kr i Sverige
Kylskåp (FAB30) 8.800 kr hos Bob och 15.695 kr i Sverige
Frakten gick på 1.700 kr ända fram till dörren. Jag sparade nästan 21.000 kr på lite surfande och prisjämförande. Så bra timmpenning har jag inte när jag jobbar.

Omdömet efter 12 månaders användade är att spisen är fantastisk!! Kylen gör sitt jobb + ser mycket snygg ut (tycker jag). Fläkten drar ut matoset mycket bra och är lätt att rengöra men den låter en aning för högt på de två högsta lägena. De behöver man å andra sidan väldigt sällan använda. Diskmaskinen är mycket tyst och effektiv men bestickkorgen var bättre på vår Cylinda. Våra bestick får inte vara för höga då snurrar inte spridaren.

Hoppas ovanstånde kan vara till någon hjälp för någon som står i valet och kvalet!
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrigström och 2 till
  • Laddar…
Är smeg-spisägare sedan 7 (?) år tillbaka, och är fortfarande väldigt nöjd. Upplevd kvalitet, dvs känsla i vred, brännare etc, såväl som faktiskt kvalitet (hållbarhet) finns där.

Köpte från England pga otroliga prisskillnader och att vit spis inte fanns någon annanstans. Har även nyligen bytt till en smeg-fläkt som fungerar helt OK. Kylarna ska däremot vara sämre, har där tysk kvalitet..
 
  • Gilla
jcalfred
  • Laddar…
Vi har en spis från Smeg ( den andra ) och är väldigt nöjda.
Köpte vår via nätet från Bagaren & Kocken. Fungerade klockrent! Rekommenderas
 
Vi har vitvaror från Smeg.
Spis (gashäll, 2 elugnar) som vi är jättenöjda med.
Inbyggnadsfläkt som vi är halvnöjda med. Den väsnas rätt mycket. Skulle jag köpa ny skulle jag titta på något annat.
Kyl/frys som vi är missnöjda med. Plastdetaljerna går sönder och det sitter en fläkt i frysen som det fastnar is i. Men snygg är den.

Allt är inköpt 2007.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.