Skall till och byta ut hela köket, mao en hel renovering. Till detta hör även att golvet måste fixas då vi har fått knarr i det och att det sviktar på ett ställe.
Frågan är när skall man lägga in klickgolvet. Skall man göra det innan man monterar bänksåpen eller göra det efter åt. Dessa klickgolv skall ju ha möjlighen att krympa och svälla fritt beroende på årstid. Ställer man ett skåp på försvåras det ju. Undrar därför att jag läste att om man skall byta golv skall man göra det innan man monterar köket.
 
Jag vet att många förespråkar att man skall lägga golvet först över hela ytan men jag la det sist. Gäller bara att se till att sockelfronterna får plats så man får mäta i höjdled när man sätter skåpen. Räkna med att du tappar knivar och kastruler i golvet och att det ser kasst ut efter några år. Jag tycker det är bra att kunna byta utan att behöver rive hela köket.

/Anders
 
Vi har precis satt in ett IKEA-kök och jag tycker de där plastfötterna som de skickar med är alldeles för klena så jag byggde egna socklar att ställa alla skåp på. Som en följd av det så blir golvet lagt sist. Nackdelen är att man är mer låst om man vill göra om köket radikalt i framtiden, men det är isf ett problem för nästa ägare eller future-me att lösa.
 
Mät noga ut var sparklådorna hamnar, sen lägger du en skiva, spån eller plyfa av samma tjocklek som den blivande parketten. På skivan lägger du en uppvilt plastmatta. Då har du automatiskt fått ett fuktskydd och kan lägga parketten efter att köket är monterat. Sparklådan döljer materialskarven. Betänk också att ev, kylar och frysar och andra maskiner skall gå att dra ut om du lägger parkett efter att du spikat in köket måste du ju dra in träet under dessa annars går det inte att få ut och då har du likaväl låst golvet med tunga installationer. Den här lösningen används vid en del större nybyggen.
 
Själv lägger jag golvet först...vet egentligen inte varför men tycker det känns bäst att ha ett helt golv i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.