Hej

har på vinden ett gammalt och slitet furugolv som är ojämnt och skadat. Går ej att slipa och har ingen möjlighet att bryta upp det. Helst vill jag ha ha ett furugolv som ska målas vitt.

1. Kan jag skruva fast nya 13mm furugolv på tvärsen med papp emellan?

2. Kan jag skruva fast nya 13 mm furugolv på längden med 3 mm masonite och papp emellan?

3. Eller är jag helt ute och cyklar?:O

/Rudi
 
Vitmålat golv, menar du helt täckande vitt så du får ett helt vitt golv, eller typ vitlaserat så du har träets ådringar osv kvar? Om du ska ha det helvitt och "på vinden" betyder ett utrymme som du ska ha som förråd eller liknande så skulle jag rekommendera att bara kasta in t.ex. 12mm spånskivor som du målar.

Om du verkligen vill ha just furugolv (t.ex. om vinden ska vara boyta av nåt slag) så skulle jag tro att båda dina förslag fungerar - lite beroende på hur det nya golvet fungerar (klickgolv eller lösa brädor), hur ojämnt det gamla golvet är och hur stor ytan är så kanske du tom kan lägga ett flytande golv utan skruvar. Poängen är lite att det nya golvet ska sitta ihop som en enhet som jämnar ut ojämnheterna, inte primärt att det sitter fast i det gamla ojämna golvet. Sen kan du säkert få ett par ställen där det sviktar lite ner till det gamla golvet, men det kanske du kan ta för att få ett slätare och finare golv. Beroende på hur ojämnheterna ser ut kan man ev. lägga lite extra foam, papp eller masonit för att jämna ut det värsta innan man lägger det nya golvet. "På vinden" antyder också att det kan finnas en brist på takhöjd att fundera på, har du verkligen ingen möjlighet att bryta upp det gamla?

Jag håller precis på och försöker pussla ihop ett nytt jämnt golv av ett gammalt brädgolv från 57, det skiljer över 20cm från högsta till lägsta punkten på ett spann över 8 meter; det mesta lutar lite fint böljande men där finns också ett par skarpa kanter mellan gamla rum. 6mm spån, 3mm masonit samt foam och papp är pusselbitarna. Förre ägaren hade lagt ett klickgolv från IKEA på gamla plasmattan i köket och det sviktade så illa på ett par ställen att jag nästan trodde att nån golvbjälve var rutten...
 
Tack för svar. Det skall vara boyta cirka 35 kvm. Att bryta upp golvet fungerar inte eftersom det är byggt en garderob med reglar på golvet och lite andra småbyggerier.

Upp till nock är det cirka tre meter (drygt) så det är inget större problem med takhöjd.

Jag lutar nog åt att lägga masoniteskivor och furugolv och jämna ut de värsta ojämnheterna och hoppas på det bästa!

Rudi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.