ca 30 m2, 1 1/2 plan, grund, toa m dusch i tvättrum / sovrum. Fasad trä.

Kostnad?
 
Hej , välkommen till forumet!
Grovhugget runt 360.000-380.000 kr, räknat med kakel/klinker,platta på mark med golvvärme, det är våtutrymmet som drar iväg kostnaden.
Är det bara sovrum/vardagsrum som byggs ut blir det billigare.
 
Hej

och tack för kostnadsuppgifter, men stämmer det verkligen för 1 och 1/2 plans bygge dvs 30 nere och 30 uppe?

Hälsn heba01
 
Jag tror det landar på minst 10 000 per kvadrat.
 
Det är ganska svårt att räkna utifrån så få uppgifter, men det kan bli uppemot 10000 kr/kvm.
men på 1,5 plan får du inte ut 30 kvm både uppe och nere.
Jag skulle tippa runt 15-16 kvm upp i bästa fall, men det beror på takvinkel,,höjder på väggliv,byggkonstruktioner m.m

har du fått offert från någon byggfirma?
 
Jag har räknat på matriel till en 40m2 utbyggnad i ett plan med platta på mark och kommit fram till följande:
Denna utbyggnad omfattar endast sovrum/arbetsrum/förråd, inga våtutrymmen. drygt 40kvm i markplan och inrett varmförråd på övervåningen.

Bygglov/Arkitekt/papper 28kkr (priser före nya Plan/bygglagen, bygglovet/KA bör bli dyrare)
Plattan 45kkr (kantblock, 300 isolering, armering, betong)
Väggstomme/ytterväggar 45kkr (170+45 isoleering)
Bjälklag 5kkr
Takstolar 12kkr (6 färdiga)
Fönster (6)/dörr (1) 34kkr
Takisolering 9kkr (225+100mm)
Tak 30kkr (råspont/papp/läkt/tegel)
Innertak 10kkr (glespanel/pärlspont)
Innerväggar 25kkr (reglar/70isolering/OSB/Gips/tapet)
Golv 25kkr (Foam/Golvspån/laminat)
El 15kkr (Rör/dosor/brytare/uttag/FK)
VVS 18kkr (golvvärme/fördelare/reglering, rörkostnad i plattans kostnad)
Ventilation 10kkr (Utbyggnad av befintlig FTX)
Övrigt 27kkr (lofttrappa, hyra ställnig)
Oförutsett 50kkr (15% på ovanstående)
TOTALT ca 360 kkr

Till detta kommer ev arbetskostnad. samt markarbete.

/m
 
Redigerat:
Tack alla engagerade medmänniskor!! Nu ska det byggas / H
 
Vad blev det för kostnad?
 
Tyvärr bidde det inget. Huset köptes av nånannan....
 
Mape> Du har ju en fin uträkning där. Har du tips på någon sida om hur man räknar på materialåtgång. Skiljer sig ju alltid i priser på materialet i olika delar av landet, personer med kontakter kan pressa priserna mer osv.

Är egentligen det jag anser vara mest intressant. Så ett bra excelblad där man fyller i antal meter yttervägg, antal meter innervägg osv. Eller en bra länk som visar på vad som går åt till ex. 1 meter yttervägg.
 
Lace79: matrielberäkningen har jag gjort själv genom att beräkna antal lpm virke, kvm iso et etc.
PM mig så kan jag skicka över excelfilen så kan du modifiera enligt egna siffror.
/m
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.