Hej,

Jag ska göra en tillbyggnad (kök, badrum, sovrum) på mitt fritidshus på 33 m2 (6,0m x 5,5m höjd 4,0 m). Byggaren har gjutit 9 rejäla plattor för plintarna men jag blev lite förvånad av materialvalet. Kan man ha plintar i trä? Blir inte det för klent? Och hur är det med livslängden på en sådan konstruktion?


Jag misstänker att jag inte är den första att ställa denna fråga och vore också tacksam för lite vägledning i begreppsdjungeln. Har förgäves letat igenom forumen efter ”träplintar”, ”plintar av trä” etc. men utan resultat...


Tack på förhand!
 
  • IMGP1275.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP128_23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
jag skulle haft lite tjockare virke i plintarna.
är det svenska byggare?
 
Japp det är en svensk snickare! 25 års erfarenhet (enligt egen utsago då...).

//Peter
 
Det ser annorlunda ut. Jag förstår inte varför han inte gjutit dom när han ändå gjutit en liten platta för varje plint.
 
Tror helt säkert att det håller alldeles utmärkt.
Ser ut att vara 95x95 mm i pelarna och dessutom tryckimpregnerade.
När längderna är så korta som de här pelarna blir de mkt starka.
 
Undrar om han planerat någon diagonalförstyvnig? Stolparna kommer inte att knäckas, men jag tycker det ser ut som att det finns en risk att konstruktionen kan tippa.
 
Tipprisken var min tanke med. I och med att det är en tillbyggnad så antar jag att den är förankrad i en annan byggnadsdel men hade detta varit en fristående byggnad hade jag blivit orolig för kraftiga sidovindar och att byggnaden hade svajat i sidled. Nu går det inte att se av bilderna men om virket på bilden men hur är de förankrade i överkant? 2-3 Fransk skruv per stolpe hade varit trevligt att se. Tycker även att lösningen mot den gjutna plattan för respektive pelare är att inbjuda till fuktvandring. Syllpapp i all ära men med på en bild ser den inte ut att täcka allt ändträ helt och dessutom med några få mm mellan trä och betong så finns inga marginaler direkt utan lite skit räcker för att trät ska kunna suga fukt. Mot ytterväggarna bör det täckas så att regn osv inte kan studsa upp från marken på stolparna.
 
Redigerat:
Bra input, tack!

Det stämmer att tillbyggnaden kommer att vara förankrad i en annan större byggnadsdel. Däremot så ser ju skruvarna i överkant lite klena ut - lägger upp några förstorade bilder. Franska skruvar finns det mycket info om här på forumet så det kan jag ordna på egen hand.

Angående fuktvandring så har jag redan påtalat att det är för snålt tilltaget med syllpapp och det ska åtgärdas. Bra tips dock att täcka för regnstänk.

Än en gång – tack för inputen!

//Peter
 
  • IMGP1274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm som sagt lite grövre virke skulle jag också ha valt om jag skulle göra en sån här konstruktion bara för att jag är jag och jag vill gärna ta i lite extra..... Håller gör det säkert. Min farfar byggde ett litet hus på 50 talet och den står fortfarande uppe på sina "träplintar". Dock så dem väl impregnerade och av grövre dimension. Sen så hade jag nog dragit i några frallor istället för skruvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.