styrman1 skrev:
snickaren som ska göra ett stort jobb hemma hos nån köper all skruv på ett bräde, fakturerar kunden skruven som förbrukningsmaterial och vips har han en skruvautomat. fiffigt va? ett smart sätt att få kunden att betala ett nytt maskinverktyg.
Självklart, hur skulle man annars få ihop till skattkista med maskiner som ligger och glänser i bilen?
Iom att Du är så skicklig och kan fixxa allt, varför ens bry dig? Eller du klara kanske inte av jobben hantverkarn gör och accepterar offerten från hans/hennes firma?!
Ajdå. Att det finns sånna hemska människor som vill _tjäna_ pengar på en öppen marknad..........
Måtte V få majoritet i nästa val!
 
vänta lite nu...
Hur kan du dra alla dessa slutsatser om mig??
 
Jag kan dra den pga. din kommentar här ovan. Det verkar ju vara ett stort problem att hantverkare tjänar pengar på sina jobb. När jag säger detta menar jag inte att det e bara du som kommer med sådana påstående, utan det är lite allmänt på detta forum.
 

Jag tror att den som anlitar en hantverkare, i stort sett alltid blir blåst på ett eller annat sätt men bara man är medveten om det så känns det inte lika hårt.
Detta gäller ju iofs inte bara hantverkare. Idag blir man som konsument blåst överallt.
 
Ok nu är jag sur!
Varför ska inte hantverkare kunna leva på sin timlön?
att de tjänar några procent på materialet skiter jag i, det ska de göra med tanke på att de lägger ner arbete med beställningar och hämtningar osv men därifrån till att blåsa kunden genom att köpa dyr skruv så de själva ska få en maskin tycker jag är fel.
Vad är nästa steg?
"skriv upp en pall bruk extra på fakturan så får min dotter en ny cykel"
Är det ok?
Jag missunnar ingen att tjäna pengar men inte genom att blåsa kunder.
De som jobbar åt mig får hellre en högre timpeng och jag fixar materialet själv.
Alla som bygger mitt hus har jag redan innan de räknat på jobbet förklarat för hur jag vill ha det, känns mer rätt för mig.
Den enda hittills som tackat nej var en murare men det fanns andra att få tag i.

Sen röstar jag inte på V, jag kan göra en hel del själv men väljer att hyra in folk för att bygga mitt hus för att jag är bättre på mitt ordinarie jobb än att snickra och tjänar mer pengar på det här sättet.
 
Du behöver inte bli sur. Om jag skulle gå och köpa 24k skruv och få en skruvdragare på köpet hade du bara fått betala den mängden skruv som hade gått åt i ditt hur delat på vad jag har gett för skruven.
Appropå lön, snackade med min revisor idag om lönsamhet och hon sa att jag behöver ta ut 500:-/h för att få en 100 lapp i handen och 5 veckors betald semester.
Tror du inte någon skulle backa på att en snickare tar ut så mycket? Det är nog så att man istället ser till att tjäna lite extra på materielet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.