Vi håller på med att såga upp en gammal äcklig platta. Och nu har jag börjar skissa på hur den nya ska se ut. Men jag önskar lite kritik på den. Kan den funka?

Anledningen till att vi måste spara lite av den gamla plattan beror på att huset inte ska trilla ihop som ett korthus. Se skissen nedan. Kan någon förbättras eller kan detta fungera?

Tacksam för alla förslag och funderingar!

grundRitning.jpg
 
Mikael_L
Ja min första tanke är att det blir ett fruktansvärt värmeläckage runt hela grunden, där den gamla plattan sparas och det blir oisolerat. :x

edit:
Nu såg jag att du tänkt dra upp 50 mm isolering på sidorna, vilket gör mycket nytta. I alla fall jämfört med vad jag först tänkte.

edit 2:
Varför så tjock betongplatta? 150-200mm ...
 
Redigerat:
Spontant ser det lite ut med 100mm EPS som isolering. Du bör sikta på det dubbla som minst och gärna 3 gånger så mycket. Finns det någon speciell anledning till att du siktar på en 150-200mm tjock platta? Stridsvagnsparkering? Hur dränerande är marken under huset?

Spontant utan att veta alla förutsättningar skulle jag valt att sikta på en ny platta på 80-100mm (om du inte ska extrembelasta denna), 200mm isolering eller mer för att unvika värmeförlust, och ev minska lite på singellagret om du har relativt väldränerande lager under huset. Går även att jämna av tex med singel och sedan lägga 70mm isodrän/pordrän som både dränerar och isolerar
 
Grymt! Stort tack för era svar! Precis detta jag ville diskutera! :) Är en glad amatör som försöker lära mig! :)

Myrstack -> Förutom Stridsvagnen kommer även en Boeing 747 att husera i rummet ... ;)

Nej, rummet är ett sovrum och kommer inte att belastas en massa.
Skulle man då klara sig på en platta 100 mm och lägga minst 200 mm eps? Kan man skippa singel helt och lägga isodrän? Under plattan är det en grusbädd som inte känns helt bra dränerad ..

Tack igen för era åsikter!
 
Mikael_L
paddeman skrev:
Kan man skippa singel helt och lägga isodrän? Under plattan är det en grusbädd som inte känns helt bra dränerad ..
Det finns inga lösningar som fungerar om inte den yttre dräneringen fungerar som den ska.

Antingen ligger huset och och/eller väldränerat på något vis så det aldrig kan stå vatten under grunden, eller så måste man fixa det på konstgjort vis.
Dvs gräva ner dräneringsrör och led bort.

Sen ska det ändå helst vara dränerande under huset, för att hjälpa fukt, kondens, vatten osv att ta sig ut till dräneringen. 10-15 cm makadam brukar fixa detta.
 
Mikael_L skrev:
Det finns inga lösningar som fungerar om inte den yttre dräneringen fungerar som den ska.

Antingen ligger huset och och/eller väldränerat på något vis så det aldrig kan stå vatten under grunden, eller så måste man fixa det på konstgjort vis.
Dvs gräva ner dräneringsrör och led bort.

Sen ska det ändå helst vara dränerande under huset, för att hjälpa fukt, kondens, vatten osv att ta sig ut till dräneringen. 10-15 cm makadam brukar fixa detta.
Den yttre dräneringen är punkt två i vår husrenovering. Förhoppningsvis påbörjas det om någon vecka. Så det räknar jag iskallt med att det blir bra.

Hur ska man tänka makadam kontra singel? Spelar det någon roll? Prismässigt skiljer det väl lite?
 
Mikael_L
Beror på vad du menar med singel, det finns olika benämningar.

Du ska inte ha naturgrus, för det har rundade kanter och ligger inte så still.
En krossfraktion på 8-16 eller ev 16-32 blir jättebra.
 
Mikael_L skrev:
Beror på vad du menar med singel, det finns olika benämningar.

Du ska inte ha naturgrus, för det har rundade kanter och ligger inte så still.
En krossfraktion på 8-16 eller ev 16-32 blir jättebra.
Så för att summera tycker du 100 mm makadam 8-16, isodrän-skivor, 200mm epsblock och till sist 100 mm betong?
Behövs verkligen isodränskivorna då hela huset omdräneras enligt konstens alla regler inom några veckor?

tack för din tid och kunskap.
 
Mikael_L
Själv skulle jag:
ev markduk
Ha 10-15 cm 8-16 makadam (kross).
20 cm frigolit
8-10 cm betong, utan golvvärmeslang är det lite lättare att göra en tunnare platta.
Golvvärmeslangen på botten, direkt på cellplasten.

Armeringen i mitten, 6150-nät eller ev 5150-nät
2 rutors överlapp vid skarvarna och aldrig mer än 3 nät i höjd (betyder att man lägger näten i "tegelstens-skift". Vänd näten dessutom smart, vänd vartannat så blir den totala höjden i skarven lägre. Stålet ska helst ha 3 cm betong både över och under sig, s.k. täckskikt.

Se till att dräneringen utanför huset ligger lägre än makadamen under plattan och att det finns någon väg för vatten att ta sig dit.



Ja denna del är ju lätt.
Men sen har du ju det som komplicerar till det lite.
Din gamla grundmur.

Ska det räcka med 50mm isolering mellan de två delarna?
Hur ska de två delarna hålla ihop på bästa vis, eller ska den inre plattan vara helt flytande?

Sånt har jag lite svårare att ge några bra besked om.
Vi får se om någon annan har några tankar eller tips, eller kanske t.o.m gjort något liknande ... :)
 
Om jag tolkar ritningen rätt så kommer du i alla fall att ha 50mm isolering och du siktar på att ha nya golvet 100mm över den gamla plattan? Mitt val skulle nog varit att sikta på att lägga den övre plattan flytande med isolering mot den gamla plattan. Du kommer har värmeförluster nedåt där men det kanske kan accepteras. Dock kan det ju bara bra att tänka på det när du lägger din golvvärmeslang och se till att tilloppet drar ett varv runt rummet där och det är extra tätt till nästa rör just där du ev har större föluster nedåt.

Dock en fråga om du är helt säker på om du inte har en syll eller liknande under grundmuren? I vissa fall när man gjöt en hel platta först och sedan murade på så gjöt man som en syll och plattan i samma svep. Syllen skapades genom ett "dike" i markbädden av singel/makadam. Helt säker på att din kaka är jämntjock ut under väggen?
 
myrstack skrev:
Om jag tolkar ritningen rätt så kommer du i alla fall att ha 50mm isolering och du siktar på att ha nya golvet 100mm över den gamla plattan? Mitt val skulle nog varit att sikta på att lägga den övre plattan flytande med isolering mot den gamla plattan. Du kommer har värmeförluster nedåt där men det kanske kan accepteras. Dock kan det ju bara bra att tänka på det när du lägger din golvvärmeslang och se till att tilloppet drar ett varv runt rummet där och det är extra tätt till nästa rör just där du ev har större föluster nedåt.

Dock en fråga om du är helt säker på om du inte har en syll eller liknande under grundmuren? I vissa fall när man gjöt en hel platta först och sedan murade på så gjöt man som en syll och plattan i samma svep. Syllen skapades genom ett "dike" i markbädden av singel/makadam. Helt säker på att din kaka är jämntjock ut under väggen?
Den gamla plattan var en oisolerad platta med träreglar till ett flytande golv. Inte bra med andra ord.
Så den nya plattan blir 100 mm högre upp men då är den ju isolerad och färdig för golv.

Är inte riktigt med på din tanke där. Försök utveckla! Eller öppna paint och gör en skiss! ;)

Väggen till vänster är en innervägg, och där var plattan knappt 50 mm. Väggen till höger är en yttervägg och där var plattan nästan 200 mm. Innebär det några förändringar i min tankegång?
 
S
gärna bara 45mm betong på golvärme rören
 
paddeman skrev:
Den gamla plattan var en oisolerad platta med träreglar till ett flytande golv. Inte bra med andra ord.
Så den nya plattan blir 100 mm högre upp men då är den ju isolerad och färdig för golv.

Är inte riktigt med på din tanke där. Försök utveckla! Eller öppna paint och gör en skiss! ;)

Väggen till vänster är en innervägg, och där var plattan knappt 50 mm. Väggen till höger är en yttervägg och där var plattan nästan 200 mm. Innebär det några förändringar i min tankegång?
Det jag menade, och nu antar jag att det var mitt resonemang om syllar du tyckte var oklart, var att även om man har en uppmurad konstruktion på en gjuten platta så kan det vara en ordentlig förstärkning under ytter eller innerväggen som gör att man kan ta bort plattan i stort sätt ända up till väggen. Se bilden på ett klassiskt exempel där man gjutit på en bädd av gott-och-blandat som täckts med plast där syllarna har ordnats vid gjutningen med "diken" i marken. Så även om en vägg är uppmurad på plattan kan man gå helt intill vid renovering och isolering. I exemplet ovan var plattan runt 8-12cm tjock mitt på rummet och en bärande innervägg stod på. Under innerväggen var tjockleken runt 30cm istället dvs mer som en kraftig grundmur/syll och det gick att gå ända in till vägg med isolering och golvvärme utan krångel.

Nu kanske du grävt så långt så du inte hittat något liknande men om den styrkan finns i konstruktionen kan du slippa din köldbrygga mot väggarna
 
  • IMG_1220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
SBH skrev:
gärna bara 45mm betong på golvärme rören
För att?
 
S
för att du får en så stor massa att värma upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.