Jag har försökt avfukta ett vattenskadat bjälklag i prefabbetong ovanpå en krypgrund och har litet kvarstående fukt. Det verkar omöjligt att komma ner till knappt 90% rf, kan man trots detta lägga frigolit och gjuta / flytspackla och ignorera den kvarstående fukten. Om inte kan man rädda det hela med uppvikt platon med luftning under isoleringen.
Tacksam för ett proffsigt svar.
Gunnar
 
S
du får tänka på att det inte blir helt torrt. till slut börjar du suga in fukt genom bjälklaget.
 
SBH Jag förstår inte hur de menar med suga in fukt genom bjälklaget. Prefab bjälklaget vilar på betongreglar som i sin tur har ett upplag av på en rejäl murad gråsuggergund Och krypgrunden är allt från 150 cm ner till 40 cm då marken under kåken lutar.
 
S
din krypgrund har väl ventilation?
och en mark under?
 
Ja visst finns det ventiler i grundmuren men ingen plast ovanpå den sand som ligger på marken. Detta skall naturligtvis åtgärdas. Hjälper en mekanisk ventilation att minska problemet?
 
S
när en betong är helt torr. då börjar den åldras. är den torr på ytan betongen?
hur ser undersidan ut?
 
Undersidan syns inte då det är tilläggsisolerat med 50 mm frigolit. men ovansidan ser torr ut. Men sanden i krypgrunden är ganska fuktig men det är berggrund och inte lersmack under kåken
 
S
då kan det vara bra att få bort sanden i framtiden.
hur tjockt kan du bygga på betongen?
jag skulle lagt platon ändå
 
15 cm frigolit , vattenburen golvvärme inspacklad i 30 mm, 20 mm toppflyt sen klinker och ekparkett. Inalles ca 25 cm. Blir det platon minskar ju frigoliten motsvarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.