Vad tycker ni om denna planlösningen?

Själv är jag lite bekymrad över korridoren som uppstår mellan rummen.

5772016836_68628665c8.jpg
 
Det ser ut att vara mycket dödutrymmen. Var är entrén och vad är det sjuhörniga utrymmet bra till? Det och korridoren tar upp plats utan att tillföra mycket. Spontant tycker jag inte att det ser lysande ut.

Erik
 
Entrén är i början av korridoren, det sjuhörniga utrymmet är toalett, rummet nedan är badrum och dush och sedan rummet därintil en bastu.

De två stora rummen brevid våtutrymet är sovrum och det tredje stora är en tvättstuga/garderob. Den öppna ytan i slutat av korridoren är en storstuga med köket högst upp.
 
Mikael_L
lordmetroid skrev:
Vad tycker ni om denna planlösningen?
Nä den tycker jag inte om. :p

Hur har dina tankar gått?
Varför är designen som den är? För den är lite okonventionell, som du säkert själv redan har insett.

96 kvm, är det bostadsyta eller ytteryta? (byggyta)
 
93 kvm bostadsyta.

Jag satt upp kriterier som planlösning bör uppfylla:
  • Det är sjöutsikt samt att trädgården ligger i öster(neråt i bilden),
  • Utsikt över trädgården och sjön från sovrummet, badrummet och vardagsrummet
  • Sovrummen ska helst ligga i öster för morgonsol och temperatur.
  • Skjutdörrar i sovrummen.
  • Tvättstuga och walkin closet i ett och samma rum.
  • Toaletten ska vara skild från badrummet.
  • Man ska kunna gå ut till trädgården från badrummet.
  • Bastu följer med på köpet(så jag sätter väll in en bastu då(kan ju inte skada)).
  • Det måste finnas en vägg på lite över två meter i vardagsrummet för projektorduk.

Nästan alla av mina krav gick att uppfylla med denna planlösning men man får då en korridor genom huset. Lite olyckligt att ett av sovrummen hamnade i nordväst men det går inte att göra så mycket åt.
 
Hjälp!

Hur kommer man in i badrum och bastu?

Ett råd i all välmening: Titta på Husleverantörernas hemsidor.
Där finns många enplanshus i den här storleken med utmärkta planlösningar.
 
Du har inte ritat in några dörrar, men det verkar inte optimalt att man måste gå genom ett sovrum för att komma till badrummet. Måste det vara tre separata utrymmen för toalett, badrum och tvättstuga? Hur bred är korridoren? Det ser inte ut att finnas plats för speciellt mycket kläder innanför ytterdörren.

Erik
 
Man går in genom hörnet till toaletten, ut nertill genom en glasdörr(dushdörr) till badrummet ocg från badrummet är bastun tillgänglig genom en glasdörr.

Korridoren är 130 bred.
 
På vilket sätt är toaletten skild från badrummet om enda vägen till badrummet går genom toaletten?Personligen gillar jag bastu, men tycker att du anger ett ganska klent skäl för att ha den. Sätt in bastu om du vill ha det. Inte bara för att det ingår. Om du aldrig kommer använda den så skadar det visst då den tar plats som kunnat användas bättre.

Om du flyttar tvättstugan åt höger och låter entrén vara på dess andra sida kan du få lite mindre yta till korridor.

En mindre detalj är att man gärna samlar vatten och avlopp nära varandra. Nu har du maximal spridning på de ställen som skall ha vatten.

Erik
 
Toalett och badrum behöver inte vara fysiskt skilda men jag vill ha en dushdörr mellan zon 1 och zon 2 så att inte hela toaletten blir dyngsur bara man tar en dush och så att man kan få lite privatliv även om det är två som utnytjar toalett respektive dush samtidigt.
 
Hej!

Din skiss känns ofärdig, är detta första förslaget? För mitt fritidshus på 93kvm boyta tog det mig tre månader och tjugo skisser samt xxx.xxx timmar vid datorn innan jag blev klar. Räkna med att rita 10-20 planlösningar innan du är nöjd.

Praktiska råd: Färdigställ ritningen med dörrar, fönster och normala möbler, innan du gör det blir det svårt att få känslan för vad som fungerar. Bestäm dig först för vad som är viktigt, hur många sovrum, hur många toaletter, matlagningskök eller matplats i köket osv. Rita sedan från detta.

Sedan undrar jag hur tomten ser ut, hur ligger huset? Är det infart från ovan också eftersom entrén ligger där?

Den långa vinklade korridoren samt den mångkantiga toaletten tror jag du kommer att reta dig på. Dock är jag inte emot korridorer. Enligt min erfarenhet är det svårt att få många rum, korridorfritt och bra planlösning samtidigt. Jag valde att gavelställa huset (pga av min tomts något ovanliga form) och rita en 135 cm bred korridor så att den går att möblera med bokhyllor eller IKEA PAX 35. På så sätt får man ut något av korridoren i ställer för en mer klaustrofobisk 90cm korridor som inte går att använda till någonting. Min inställning, som sagt var.

/Anders
 
Är det den som duschar eller den som nyttjar toan som behöver mest privatliv? Om ajg asitter på toa låser jag dörern, då kan ingen utnyttja badrummet om jag förstår din idé korrekt.

Walk-in-closet brukar man vilja ha i anslutning till det största sovrummet, men du kanske menar klädkammare/förråd snarare? Annars är det ju en rätt populär lösning att lägga sovrum-klk-tvättstuga (ev med grovingång) och badrum i fil.

Och som du säger gång mycket yta bort på korridor.
 
Mikael_L
Är du ute efter ett "vanligt" rektangulärt och därmed lättbyggt och billigt hus, eller är du öppen för aningens mer fantasifulla idéer?

Entré från väst förstår jag det som!?
Är det långt till gata/grannar osv? Vill ni har en uteplats åt det hållet, i kvällsolens sken?

Kommer man från vänster eller höger när man kommer från garage eller parkering, i din skiss?
 
Anna_H skrev:
Är det den som duschar eller den som nyttjar toan som behöver mest privatliv? Om ajg asitter på toa låser jag dörern, då kan ingen utnyttja badrummet om jag förstår din idé korrekt.

Walk-in-closet brukar man vilja ha i anslutning till det största sovrummet, men du kanske menar klädkammare/förråd snarare? Annars är det ju en rätt populär lösning att lägga sovrum-klk-tvättstuga (ev med grovingång) och badrum i fil.

Och som du säger gång mycket yta bort på korridor.
Så som det är nu så lägger jag alla mina kläder på hög på golvet. Det fungerar helt enkelt inte att ha tvättstuga och garderob skilt. Med Walk-in closet menar jag helt enkelt att jag vill ha garderoben i tvättstugan. Fast det vore ju ännu bättre om tvättstugan var direkt ansluten till garderoben. Fast jag undrar om det kan bli problem med mögel om man har det på det viset?

Mikael_L skrev:
Är du ute efter ett "vanligt" rektangulärt och därmed lättbyggt och billigt hus, eller är du öppen för aningens mer fantasifulla idéer?

Entré från väst förstår jag det som!?
Är det långt till gata/grannar osv? Vill ni har en uteplats åt det hållet, i kvällsolens sken?

Kommer man från vänster eller höger när man kommer från garage eller parkering, i din skiss?
Det billigaste jag kan hitta är en absolut nödvändighet.

Entrén i huset vetter ut mot gatan och ligger i början av korridoren mot väst(uppåt i bilden). Grannens tomt börjar 4,5 meter ifrån huset slutar i söder(vänster i bilden), infart och parkering för fordon kommer finnas beläget norr om huset(höger i bilden).

Jag gillar inte väster för utelivet, alldeles för varmt för min smak, ostlig riktning är mycket mer komfortabelt. Altan längs med hela öster sidan och med utstickande tak vid 2/3 är planerat mot öster.
 
Jag föreslår också att du tar en titt på hustillverkarna planlösningar och modifierar något för det där ser rätt galet ut.
Förvaring i hallen blir problem om du inte sätter en garderob in i tvättstugan.
Korridoren kommer att bli en labyrint om dörrar står öppna.
Passera en toalett för att komma åt ett badrum låter helt galet.
Sätta in en bastu när man bara har 96kvm låter onödigt om man inte verkligen gillar att basta.
Garderob och tvättstugan ihop låter också märkligt. På vilket sätt skulle det hjälpa att du lägger kläderna på golvet? En vanlig walk in closet vore väl bättre, då kan du slänga dem i en hög utan att man behöver se det från sovrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.