Håller på att renovera badrummet och har nu bilat upp golvet då jag ska flytta handfatet till en annan plats. Men vad jag har fattat så får man inte skarva vattenrör dolt i betonggolv.
Men jag ser ingen annan utväg än att göra det, skulle väl vara att borra nya rör rakt ner i källaren och dra dom till rummet där varmvattenberedaren står men det har jag ingen lust med att göra. Blir sista utvägen om det verkligen inte går på något annat sätt.

Vad gäller egentligen är det helt uteslutet att skarva ett rör? Tänkte inte göra det själv utan det får självklart en rörmokare göra.
 
rör får inte ha dolda skarvar, finns ingen lag men branschreglerna säger så.
Kan du borra ett större hål rakt ner, rakt under kopplingen?
Då har du en inspektionslucka och märker direkt om skarven börjar läcka
 
S
egentligen kan man säga att skruvkoppling skall du ej ha dolt. medans en lödad kan gå(egentligen ingen höjdare).
om det det blir en rörläggare går det ju på dennes garanti om kopplingen brister. rörläggaren kan vägra att skarva röret.
görs det svart så har du ej någon garanti.
 
Jag kan ju inte reglerna men olika rörläggare som jag lejt in till vissa jobb har oberoende av varandra kört med presskopplingar i vissa sådana läge och påstått att det är ok vid renoveringar då det inte finns rimliga lösningar på problemen... men som sagt vet inte jag...
Det är ju de som står för sitt jobb och inte jag ;)
 
Krilleman
I många fall inte kan tillämpa säkervatten i befintliga installationer. Då finns avvikelserapporten.

Ibland måste man skarva, framförallt om kunden inte vill ha någon annan lösning, i dessa fall ska man fylla i en avvikelserapport som kunden mottager med fakturan. Med andra ord en sorts friskrivning av entrepenören att allt inte är gjort enligt säkervatten för att.. Men samtidigt en upplysning till kunden att gällade regler ej kan tillämpas i befintlig anläggning trots att företaget är auktoriserat.

Man måste skilja på nyproduktion och service av befintlig anläggning...

Mitt råd är dock att undvika skarv i ditt badrumsgolv!
 
I trådskaparens fall låter det som en enkel match att undvika skarvar, bara lite mer material och jobb. Självklart skall man undvika skarvar.

När jag renoverade badrum och tvättstuga så hävdade rörisen med en dåres envishet att det är ok att köra presskopplingar dolt, så har han gjort tidigare. Jag visade svart på vitt att det ej är ok, varefter han efter mycket om och men förlade presskopplingarna inne i ett skåp där ett ev läckage skulle gå rätt ner i golvbrunnen (i tvättstugan). Av 8 presskopplingar så visade sig en stå och droppa! Sen så höll han käft...
 
Naturligtvis ska man undvika dolda skarvar om det är möjligt oavsett typ av skarv...
Men i vissa fall är det helt omöjligt och då måste man lösa det ändå...
 
tycker min lösning är den enklast och dessutom godkänd
se till att få på tryck 1-2 dagar innan du spacklar över kopplingen bara. och täta ovanför med tex bred maskeringstape så inte kopplingen blir inspacklad, hålet i taket kan man dölja med tex ett ellock
 
Jag hade nog tänkt om och dragit igång borrmaskinen i alla fall. Tänk vad bra med nya fina rör helt utan skarvar rakt ner till varmvattenberedaren! Borra! :)
 
Snålheten bedrar visheten brukar vara det som oftast gäller i slutändan....
 
Jag hade aldrig dolt en presskoppling, men en lödd koppling anser jag blir lika tät och säker som kopparröret i sig.
 
  • Gilla
Per Alwarzon
  • Laddar…
Det blir ju inst sagt ganska svårt att undvika skarvar vid ombyggnad/renovering av förefintlig installation om man inte ens kan tillåta sig adekvata, lödda skarvar. Finns det inte någon klausul i branschreglerna om "avvikelser"?
 
I min kåk från 1967 finns gott om lödda original-skarvar i dolda utrymmen :)
 
De bef. skarvarna behöver du inte göra något åt (av regelskäl, kanske av tekn. skäl).

Jag tror att en rörfirma kan välja att skriva ett avvikelsedokument som del av kvalitetsdokumentationen om att man inte följt reglerna på någon punkt.

Tanken tror jag är att det skall vara i samförstånd med beställaren, dvs. rörisen kan ge beställaren alternativet att antingen skarvar vi dolt här, på din risk. Eller så fixar vi enl. branschreglerna, men då måste vi riva halva huset på din bekostnad.

OM det sedan blir en vattenskada just pga. den där reglevidriga skarven så täcker inte ditt förs. bolag skadan. Rörfirmans ansvarsförsäkring tror jag täcker om skadan beror på något fel de gjort, utöver placeringen. Typ inte dragit åt skarven ordentligt.
 
Om jag enbart har skarvar i WC fixturen så borde det följa Säkert vatten, ser ni några fallgroppar med en sådan lösning?

tappvatten.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.