Alla vattensågar skvätter vatten kring sig i princip och det är en anledning till att de är bökiga att använda...

Som oobum skriver så är knäckare, hålsåg och vinkelslip outstanding tycker jag...

Sigma kakelskärare gillar jag iaf...och det går oftast att låna kostnadsfritt där man köper kakel och klinkern... ;)

Edit: Fan , jag var inte snabb nog ;)
 
Redigerat:
Jag köpte en sådan förra året men fick aldrig ihop den. Kör med knäckare och vinkelslip och så lånar jag en proffsmaskin för några enstaka plattor per projekt.
 
LAINE skrev:
Jag köpte en sådan förra året men fick aldrig ihop den. Kör med knäckare och vinkelslip och så lånar jag en proffsmaskin för några enstaka plattor per projekt.
VAD fick du inte ihop... en Sigma ??? (den är ju monterad vid inköpet.) :S


kamilenski skrev:
Nu får du fråga Tank77 vad den kostar hehe

///

[länk]
Som jag skrev så går den oftast att låna kostnadsfritt om man köper kakel/klinker hos renodlade återförsäljare och inte på Bauhaus och liknande ställen... ;)

Dessutom finns det billigare ställen... ;)

http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?pid=000000000500345719(Rautakesko Sweden Catalog)

Ganska stor skillnad...
 
Jo Sigman min fungerar kanon, dock maskinen TS länkar till...

Paul-Staffanstorp skrev:
VAD fick du inte ihop... en Sigma ??? (den är ju monterad vid inköpet.) :S




Som jag skrev så går den oftast att låna kostnadsfritt om man köper kakel/klinker hos renodlade återförsäljare och inte på Bauhaus och liknande ställen... ;)

Dessutom finns det billigare ställen... ;)

[länk])

Ganska stor skillnad...
 
Har en Sigma själv. Haft den i 10 år...
Bara skäret bytes :)

Den kostar och skär rakt.
 
Ok grabbar... Då e jag med... ;)
 
oj, den var dyr den där skäraren:)...lite för dyr om man bara ska göra ett badrum. Får nog köra
vidare med min motoriserade kakelskärare..
//
M
 
S
lånade inte dom som sålde kaklet til digl ut skärare?
 
SBH skrev:
lånade inte dom som sålde kaklet til digl ut skärare?
Som jag försökt förklara också... handlar man plattor på rätt ställe så har man oftast den servicen med på köpet... ;)


kamilenski skrev:
Den är ganska stabil.

[länk]
För yrkesmän skriver de, men förlåt mig att jag är anti...
Jag är mycket tveksam till att den skulle fungera i yrkesvärlden när den nyttjas regelbundet...
För hemmabruk kanske det dock kan fungera tillfredsställande men jag tror hellre på att köpa plattor på seriösa försäljningsställen där de som service lånar ut en knäckare gratis.
 
eller köp en riktig och sälj den när du är klar
 
K-Rauta säljer en bra Sigma skärare för runt 1700 kr. Fungerar mycket bra och många proffs kör ochså med den. Det är någon mellanmodell.
 
LAINE skrev:
K-Rauta säljer en bra Sigma skärare för runt 1700 kr. Fungerar mycket bra och många proffs kör ochså med den. Det är någon mellanmodell.
Det var den jag länkade till i början och den finns t.o.m ännu billigare på bl.a...

http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=produkt&id=4071

Nackdelen är att den bara klarar upp till 350mm...
 
Det man främst behöver en såg till är att gera (skära kanterna i 45 graders vinkel) plattorna i ytterhörn med för att man skall slippa sätta dit plast- eller aluminiumlister, vilka jag inte tycker är snygga och som jag är rädd för kan bli skadade med tiden. Den såg som Jannez funderar på går att använda till detta, men det finns klart bättre, men dyrare alternativ.
I mitt senaste badrum hade jag 20 meter ytterhörn som skulle geringssågas (bl.a. en trappa som jag klätt in undertill för att få till en duschplats under trappan) . Det tar naturligtvis litet tid och proffsen brukar vägra att göra detta, men det blir så mycket snyggare, så om man har tid och råd så är det något som jag kan rekommendera och det är nog ganska extremt att som jag ha 20 m ytterhörn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.