Vi har grundmålat vår inglasade altan med vattenbaserad färg. Det är vindskydd, takreglar mm som ska färdigmålas nu i en bra och fin färg.

Har hört en del säga att akrylatfärg bildar som en plastpåse runt trät om man målar på båda sidorna av brädorna vilket gör att det ruttnar inifrån.

Beckers avfärdar detta som en myt, men rekommenderar ändå oljefärg, exempelvis beckers perfekt.

Blir inte klok på vad jag ska välja?
 
Reglar,vindskivor takstolar etc målade jag i V-oljefärg...Fasadpanel /utsidaAkrylat....Fasadpanel /innsida V-olja....Så gjorde jag och det har funkat nu i 7 år..;)
 
ok, varför valde du akrylat på utsidan och v-oljefärg på insidan?
 
Just risk för risken att det skall (ruttna) fast mer bli för tätt...Känner en som målade in en limträbalk som ruttnade...Det tog iof många år..;)
 
Det är en myt. Oljefärg är mycket tätare än akrylat. Problemen kom sig av att akrylatfärgen lade sig utanpå och inte trängde in. Med dagens grundmålning/system finns det problemet inte längre.
 
Jag har målat en hel del med olika sorters färger, man kan väl säga att akrylat beter sig ungefär som lack på en bil. Så länge det inte kommer någon fukt så sitter färgen och plåten är hel under men börjar det lossna färg eller det blir en repa så rostar plåten. Oljefärgen eller alkyd funkar väl ungefär lika fast lite bättre men kan även den kan det bli fukt under och lossna flagor. Den enda färgen som jag märkt inte har detta fenomen är ren linoljefärg, den kritar och vittrar (bryts ner). Hur vet jag nu allt detta, jo jag har testat olika färger och sett hur det ser ut, har målat med alla sorter akrylat,alkyd och linoljefärg men måste säga att linoljefärgen är oslagbar. Det tar tid att måla och att torka men resultatet....mycket bra. Detta var bara en liten reflektion nu när ni pratar färger, försäljare och företag snackar alltid om att deras system är bäst. Titta bakåt i tiden vilka hus står kvar och vilken färg har använts, dra sedan en slutsats av detta. Nog kan det tyckas att jag är en bakåtsträvare men jag har resultatet av de här 3 olika färgsorterna. Bla min fasad som var målad med ena delen alkyd andra akrylat, jag kunde trycka tummen rakt igenom så ruttet var det. Panelen var ca 20 år gammal.....
 
Alkydfärger blir mycket riktigt spröda och kritar / vittrar utomhus. I relation till fukt så är detta bra, eftersom skikt med oljefärg "ger efter" och krackelerar när fuktkvoten / ångtrycket blir för högt i virket. De ser dock för taskiga ut jmfr med akrylater inom några år, men de nya vattenburna alkyderna är tydligen någorlunda OK.

Anledningen till att fasader målade med akrylatfärg ruttnade var att 1) luftgenomströmning på baksidan av panelen var otillräcklig och 2) likt de äldre färgtyperna så skippades grundmålning. En akrylatyta är väldigt "öppen", så utan fuktspärr i form av grundmålning kan t.ex. hårda regnskurar tränga igenom porerna och in i virket. Det är i verklighet något mer avancerat, men kontentan är att träet till slut tar upp mer fukt än vad som kan ångas ut genom färgfilmen = för mycket fukt i träet leder till att rötsvampar trivs. En av akrylatens goda egenskaper är att den är seg, men det är i detta fall sämre eftersom ångtrycket inte klarar att "knäcka" färgfilmen.

"Problemet" med akrylatfärger är alltså inte att de är täta utan att de har använts felaktigt och på fel ytor.

Edit: Ovanstående är även anledningen till att staket, altanräcken och fristående träbråte i allmänhet skall målas med oljefärger. Sådana konstruktioner är i princip omöjliga att fuktspärra till 100% och därför behövs färg som "ger med sig".
 
Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Kan inte ha mer rätt än nemlan
 
Varför ska man inte måla staket med akrylatfärg? Staket utsätts väl inte för mer fukt än en träfasad? Jag har precis målat mitt staket med vit akrylatfärg. Det är ett tryckimpregnerat plank som först fått stå omålat ett år och sedan har jag grundmålat en gång och nu slutligen slutmålat med akrylatfärg. Har jag gjort fel?
Överliggaren (som är kupad) har jag dock tänkt måla med oljefärg.

Jag har även tänkt bygga ett plåttak över cyklarna och då tänkt att stolparna (tryckimpregnerade) och reglarna ska vara vita. Min tanke var att grundolja utsatta ställen, grundmåla och även där sluta med akrylatfärg. Ska jag ha något annat än akrylatfärg tycker ni?
 
Rooney skrev:
Varför ska man inte måla staket med akrylatfärg? Staket utsätts väl inte för mer fukt än en träfasad? Jag har precis målat mitt staket med vit akrylatfärg. Det är ett tryckimpregnerat plank som först fått stå omålat ett år och sedan har jag grundmålat en gång och nu slutligen slutmålat med akrylatfärg. Har jag gjort fel?
Överliggaren (som är kupad) har jag dock tänkt måla med oljefärg.

Jag har även tänkt bygga ett plåttak över cyklarna och då tänkt att stolparna (tryckimpregnerade) och reglarna ska vara vita. Min tanke var att grundolja utsatta ställen, grundmåla och även där sluta med akrylatfärg. Ska jag ha något annat än akrylatfärg tycker ni?
Eftersom du målar staketpinnarna på alla sidorna, till skillnad från en panelbräda som lämnas omålad på baksidan där eventuell fukt kan gå ut ur träet.
 
Tack för ditt svar. Jag tycker ändå det verkar konstigt och har googlat lite för att hitta mer information, men inte hittat något som styrker ditt påstående. Jag kom in på denna sida http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=6729&contextPage=6385 och där står det att man kan använda akrylatfärg till plank. Sen har man ju läst också att en akrylatfärg inte är tät utan att träet kan andas.
Jag är ju bara en amatör och du har kanske rätt, men blir ändå lite konfunderad. :)
 
Överliggare och annat är kanske bättre med en hårdare och tätare alkyloljefärg, eftersom akrylaten har större porer så att ett riktigt slagregn kanske kan tränga igenom och ha svårt att ventileras ut. Se till att grunda bra så borde akrylat absolut till staket.
 
Tack för ditt svar Pongu. Överliggaren hade jag tänkt måla med Beckers Oljefärg V. Jag grundar först med grundfärg. Bör jag även grundolja innan? Överliggaren är av fasad tryckimpregnerad virke som torkat ett år.
 
Grundfärgen tränger ju in rätt bra, men jag hade grundoljat allt obehandlat virke för att täppa till alla porer i träet, särskilt med akrylat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.