Vi håller på att bygga ett Bodenhus i Östersund (helentrepenad). Som standard ingår kakel för 200kr/m2 i badrummen. Eftersom vi inte tyckte något kakel i den prisklassen passade har vi valt ett dyrare kakel (25x60cm). Nu var vi just och pratade med våra blivande grannar, de har också valt ett annat kakel än standard. Till vår stora förvåning hade plattsättaren debiterat extra på arbetskostnaden för att de valt att montera "stora" plattor, och motiverade det med att det var mycket mer viktigt att underlaget var helt slätt när man skall sätta "stora" plattor. Kan detta verkligen stämma att det skall vara skillnad i kostnad beroende på vilken storlek på kakelplatta man valt?
 
En plattsättare jag pratade med sa att det var mer arbetskrävande att sätta stora plattor pga deras tyngd. Kommer inte ihåg hur stora plattor han pratade om. Lagom är bäst.
 
Det krävs ju ett jämnare underlag för att slippa fogsprång med stora plattor så det stämmer ju samtidigt som att stora plattor lättare glider neråt på väggen och därför inte kan sättas på frihand såsom mindre plattor...

Kan vara så de tänkt kanske...
 
Jo det är klart de är tyngre. Men det borde ju gå fortare att kakla pga färre plattor. Så frågan kvarstår, vet någon om det är rimligt att betala mer för att kakla "stora" plattor eller som fått göra det själv?
 
Det är ju svårare att sätta stora plattor, underlaget måste vara i stort sett perfekt eftersom det är nästa omöjligt att justera stora plattor så det tar längre tid att göra.
Men han som satte 30x60 i vårt badrum tog sin vanliga timtaxa som då iofs blev lite flera timmar men inte nåt extra för att plattorna var stora.
 
Större plattor = mer noga med underlaget
Mindre plattor (mosaik) = mer fogning

Summa summarum = +/- 0

Om man däremot har plattor av "normalstorlek" så kan det bli lite billigare...
 
Alla standardpriser utgår från 15x15-plattor vilket alla plattsättare satt flera tusen av i sina yrkesliv, dvs dom är grymt snabba på att sätta 15x15. Så fort du väljer något annat format blir det dyrare...
 
hej!
Nytt hus bör betyda ganska slätt underlag mao, bra förutsättningar för stora plattor!
Ju större plattor, desto färre plattor att sätta upp = kortare montagetid, eller?!
kaklade själv för första gången med 30x60 plattor, med skuren kant dessutom(vilket kräver ännu mer att underlaget ska vara rakt), tyckte att resultatet blev oförskämt bra! Stora golvplattor däremot kan vara lite kinkigare att lägga med tanke på fall, dock är min erfarenhet att små plattor är dyrare än stora i inköp.
 
P
Jag har som amatör satt allt från mosaik till 30x30 och har aldrig haft några större problem men nu fick vi för oss att sätta 30x60. Och fy f-n... Det kommer nog bli bra men jag hatar dom. Visst går det snabbare men man måste ha stora väggar så man kan sätta flera plattor utan att behöva göra en kapning eller likande. Annars så är det ett elände.

Så jag förstår dom helt och fullt om dom tar mer betalt. Skulle plattorna även vara rakskurna så kan dom nog ta ännu mer då dom kräver ännu mer noggranhet.
Det där med att det är mindre fogning är inget man kan räkna med då vägg/golv ytan fortfarande är samma..
 
Vad är en rakskuren platta?
 
En platta där kanterna inte är avrundade.
 
eliasg skrev:
hej!
Nytt hus bör betyda ganska slätt underlag mao, bra förutsättningar för stora plattor!
Ju större plattor, desto färre plattor att sätta upp = kortare montagetid, eller?!
kaklade själv för första gången med 30x60 plattor, med skuren kant dessutom(vilket kräver ännu mer att underlaget ska vara rakt), tyckte att resultatet blev oförskämt bra! Stora golvplattor däremot kan vara lite kinkigare att lägga med tanke på fall, dock är min erfarenhet att små plattor är dyrare än stora i inköp.
Låter som gissningar/antaganden mer än erfarenhet.....
 
jagu skrev:
Kan detta verkligen stämma att det skall vara skillnad i kostnad beroende på vilken storlek på kakelplatta man valt?
Ja, det är snarare regel än undantag att de debiterar med för väldigt små (mosaik) och väldigt stora (>20cm) plattor eftersom dessa är mer tidsödande att sätta och hantera än "normalstora" plattor.
 
Visst krävs det mer av underlaget med stora plattor, och när man sätter stora plattor behövs oftast en fixkam med stärre rillor vilket gör att materialkostnaderna ökar, sen har nästan alltid kakel en skevhetstolerans, ju större plattor ju svårare att få till det utan fogsprång. Undvik stora plattor med rak kant.
Sen hör det ju till saken att skrivningen standardkakel lämnar utrymme för husleverantören att lura in köparen i extraprisvalsträsket som är sättet att salta räkningen. Känns nog igen från bilhandlarnas tillvalslistor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.