Hej, Jag är ny på siten, hoppas man gör det här rätt nu då :)

Jag skall lägga nytt golv i min nya lägenhet. Dock är det så att i vardagsrummet, där jag skall lägga nytt så är det grus med plast täckt över som sedan parketten ligger på. Jag undrar om man behöver riva bort all parkett som ligger där nu och lägga nytt på gruset (på plasten) eller om man kan lägga ny parkett på det som redan finns där (dvs slippa riva bort allt).

Detta är lite nytt för mig, har lagt parkett i sovrummet men där va det plastgolv innan som vart pålimmad på en stor träskiva så den va enkel att lägga nytt på.

Vad bör jag göra? Ska jag ta bort parketten i alla fall och lägga nytt på gruset eller?
 
Lägg på parketten med grålumppapp emellan.
 
Ofta när det har en del år på nacken så har denna grusen "satt sig" och ibland flyttat sig så det är ojämnt och vill man slippa bygga på höjden och få ett bra resultat så bör man då ta bort det gamla och fylla på och jämna av grusen samt lägga ny fräsch plast och sen lägga det nya golvet för bästa resultat...
 
S
nja. sanden får gärna försvinna då den är en fuktfälla
 
SBH skrev:
nja. sanden får gärna försvinna då den är en fuktfälla
Försvinna... Hhmm... hur kommer det då att se ut... :x

Är det bättre att golvet sviktar, är ojämnt och kan riskera gå i sönder av att det inte ligger dikt an mot underlaget som i detta fall är grus... i en lägenhet...
Var ska fukten komma ifrån känner du det som... :rolleyes:


Totalrenoverade en lägenhet i Malmö runt årsskiftet på 6e våningen och där var det exakt denna lösningen med ca: 30mm grus under parketten...
Grusen var nog fan något av det torraste jag har sett i hela mitt liv så någon form av fukt var det då aldrig tal om att där kunde finnas...
Golvläggaren gjorde exakt som jag beskrev och resultatet blev supernajs !
 
S
man får regla upp. kanske nivellsystem
utifrån, badrum, spiller något, luften, man torkar golvet och spiller ut hinken med vatten.
skulle man ta dit en mögelhund skulle man få markeringar överallt men jag vet ju.
har bara erfarenhet från farfar,far och arbetskamrater genom åren
 
Parkett på parkett bygger ordentligt på höjden. Kan då bli aktuellt att fixa trösklar och kapa dörrar i bostaden.
 
Tack alla för svar. Jag har beslutat mig för att sätta den nya parketten över den gamla. Enklast med tanke på att jag helst inte vill riva upp allt, ersätta gruset med nått och sen lägga ny parkett.
 
S
du ska göra precis efter dina beslut. vi kan bara komma med råd. vi kan ej bestämma vad du ska göra
 
Ok SBH... Då e jag med dig... När du syftade på att allt ska bort, för det kan jag kanske köpa... ;)

Personligen hade jag ju inte velat bygga på höjden med allt vad det innebär och jag är inte speciellt mycket för att spara gammalt under nytt så jag hade garanterat rivit ut minst den gamla parketten, men det är upp till var och en...
 
S
´kan hända också beroende på vald tjocklek parketten. så kanske man måste ett undergolv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.