Jag är kille, jag gillar shabbychick, lantlig romantik men säg det inte till någon :D

Jag ser vad som är fint, men jag kan inte riktigt föra över det till mina egna utrymmen.

Därför ber jag er om lite hjälp och inspiration. Vårat dass har vitmålade väggar, vitlaserat golv och tak. Foto på kronprinsessan och Daniel, en dassbok, två smidda krokar och två hyllor samt en fransig matta.

Men mer är det inte. Man får ju inte den där myskänslan när man sitter där. Mest kallt och tråkigt kan jag tycka... Snälla hjälp en vilsen kille... :blushing:

Jag har tillgång till det mesta om det hjälper något :) Liiiiiite målningsarbete kvar på dasset, i övrigt är det klart. Förutom inredningen då..


Hälsningar
Christian
 
  • 01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03145.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mindre tvättställ vore väl inte fel. Eller kanske hellre ett tvättfat med tillhörande kanna, placerat på en hörnhylla för att spara plats.

P.S. Jag ska försöka hålla tyst om det. :rolleyes:
 
En vit kristallkrona tänker jag på när du säger shabby chic. Tufft på dasset kanske?

En avskavd byrå eller hylla av något slag, jag vet inte hur stor stor som får plats.

rubberchandeliermain_1155052779_9203643.jpg

636999-origpic-0eddcd.jpg
 
Nåt grönt! Finns växter som klarar att växa helt i skugga som det ju blir inne i det utrymmet. Lite grönt som slingrar sig ur en zink/plåt/emaljpryl som det tipsades om ovan röstar jag för.
Och så någon form av textil, en kudde eller nåt. Sak samma att man inte kommer använda den, det ser lite hemtrevligare ut. Eller kanske en filt eller nåt att svepa om sig kyliga mornar.

Någon form av stooor golvstående ljusstake tycker jag passar med. Sitta på dasset med tända ljus - det vore något! :D
 
Du behöver ca sju lager vit färg. Speciellt där furun lyser igenom.

Vi har Gustav V på vårt 2-sitsiga utedass, men Victoria är helt klart bättre! d^_^b
 
Dalbotös skrev:
Sitta på dasset med tända ljud - det vore något! :D
:wow: Hur låter/lyser dom? :O
 
Ett litet sup-skåp tycker jag hör hemma.
 
Dalbotös skrev:
Nåt grönt! Finns växter som klarar att växa helt i skugga som det ju blir inne i det utrymmet. Lite grönt som slingrar sig ur en zink/plåt/emaljpryl som det tipsades om ovan röstar jag för.
Nja, det finns inga krukväxter som klarar sig helt utan ljus i längden, de blir fula ganska snart och dör så småningom. Det är skillnad på lite ljus, som långt från ett fönster, och inget alls. Men jag håller med om att det skulle vara fint, tex en sk. hjärtan på tråd, Ceropegia woodii. De är väldigt tåliga och trivs både i skugga och sol, och vissnar de ändå ner kan de hämta sig igen om man fortsätter vattna och ta hand om krukan, oftast finns det liv i rötterna och snart kommer nya rankor. Kanske att en sådan kunde klara sig en sommar (för detta är ett sommarställe, eller?), annars kan man låta den stå till den börjar se trist ut och flytta den till ett fönster eller byta ut den.

Lite tidningar, antingen i en trave bredvid själva dasshålet eller i någon sorts korg eller hållare, kanske på väggen, tycker jag hör till. Sliten trasmatta, spegel, kanske i guldram... Är det en hylla på bakväggen? En ljuslykta av något slag, för värmeljus tror jag är bäst så man inte har några långa ljus som välter eller öppna lågor hur som helst. Kan vara fina även när de är släckta. En liten broderad påse med lavendel kanske skulle vara både fint och användbart... Om det inte finns risk att det blir rent vidrigt i kombination med annan lukt förstås...:x
 
Wagner - nej du har rätt i att en växt inte klarar sig år efter år utan ljus men jag räknade med att den ändå byts ut när sommarsäsongen slutar. :)
En garderobsblomma eller liknande borde fixa biffen men hjärtan på tråd är ju helt rätt i stil med "shabby chic"!
Annars en vas med växter från säsong, ett fång lupiner tex hade ju blivit jättefint. Någon längre tid står de sig ju inte men har man ett bestånd i närheten kan man ju plocka nya efter någon dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.