Hej!

Har en lite trädgårdbod jag invändigt tänkte lägga ett tunt lagerfärg på för att göra det lite ljusare.

Har varit med vid billackering några gånger och då förtunnar man ju färgen med thinner.
Kan man göra det samma med vattenbaserad färg fast med vatten? Och sen brassa på med tryckluft och färgspruta?

Tänkte att resultatet borde bara bli den tunna yta jag vill ha, samt att det borde bli jämnt och gå ganska fort?

Mvh

Fredrik
 
Brukar stå på burken om färgen är lämpad att förtunna och vilken förtunning man ska använda, annars får du väl prova dig fram.
 
Ja det går hur bra som helst men egenskaperna för färgen blir inte det samma bara kulören.
 
du ska inte blanda vatten i plast färg,den tappar all form av kvalitet då.
 
Hej!

Tackar för svaret!
Men rätta mig om jag har fel att om det står vattenbaserad så kan jag väl vara säker på att det inte är plastfärg?
Plastfärg är väl även det samma som akrylatfärg om jag minns rätt?

Mvh
Fredrik
 
Jag brukar nästan alltid späda färgen lite, för jag målar ofta med pensel och då upplever jag att färgen är lite för tjock. Speciellt när man kommer ner mot slutet i en 10-litersburk. Har aldrig varit med om att det inte fungerar. Färgen har inte heller krullat sig eller ramlat av något som jag har målat. Vatten till vattenburen färg och lacknafta om det är sådan färg. Använder oftast Alcros eller Nordsjös färg.
 
pinebar skrev:
Jag brukar nästan alltid späda färgen lite, för jag målar ofta med pensel och då upplever jag att färgen är lite för tjock. Speciellt när man kommer ner mot slutet i en 10-litersburk. Har aldrig varit med om att det inte fungerar. Färgen har inte heller krullat sig eller ramlat av något som jag har målat. Vatten till vattenburen färg och lacknafta om det är sådan färg. Använder oftast Alcros eller Nordsjös färg.
jag har varit yrkesmålare,därför av erfarenhet och det jag lärt mig kommit fram till detta.
plastfärg kan smita ut eller helt enkelt få typ vattenkratrar med vatten iblandat.
så åter igen jag avråder bestämt till att blanda vatten i plast färg.
även lacknafta i lack färg eller olje färg även där blir färgen för tunn att hålla sin kvalitet.
 
fredand44 skrev:
Men rätta mig om jag har fel att om det står vattenbaserad så kan jag väl vara säker på att det inte är plastfärg? Plastfärg är väl även det samma som akrylatfärg om jag minns rätt?
Det låter som att du blandar ihop det här med bindemedel och lösningsmedel.
Akrylat ("plast") och olja är olika exempel på bindemedel. Det blir kvar i färgen även sedan den torkat.
Vatten och nafta är olika exempel på lösningsmedel som bindemedel och pigment är lösta i och som dunstar bort medan färgen torkar.

Färger som har akrylat som bindemedel har vanligen vatten som lösningsmedel.
Färger med olja som bindemedel har traditionellt andra lösningsmedel som nafta eller terpentin men numera finns det även vattenburen oljefärg.

Naftabaserad snickerifärg soim stått och blivit litet väl tjock har jag förtunnat med nafta och det har gått bra. Fast det gällde att ta väldigt litet i taget. Vattenburen tror jag är mycket svårare att späda, skulle nog intew våga mig på det.
 
färgen blir blaskig och rinnig och täcker sämre när den blir förtunnat ... man kan säga att kvalitet blir faktiskt sämre om man förtunnar för mycket. Men TS ska spruta och har inga krav på att det täcker ordentligt så är det ju bara att tunna ut med lite vatten. Dock ska man vara sparsam med vatten så färgen inte liknar lättmjölk ! Jag skulle börja med 5%.
gaia
 
Hej Gaia!

Tackar för ditt mycket intressanta svar!

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.