Hej.

Går i funderingar om en ny garageport då den gamla dels är oisolerad samt allmänt ful och sliten.
Den gamla porten är av vippmodell, liknande som i länken. http://www.mynewsdesk.com/se/view/image/hoermann-garageportar-24610

Skulle ju så gärna vilja ha en med motordrift men då takhöjden i garaget endast är 210cm så verkar utbudet på portar med motordrift skralt :(

Någon som kan komma med något positivt i mitt dilemma
 
Vad jag sett är det mekaniken i portarna som behöver lite luft ovan, inte för motorernas skull. Ex Trekentrup har min 115mm luft ovan så då borde du kunna sätta in en 198port med motor.
 
Jag fick ju tag i två överblivna från en renovering av en garagelänga så mina är inte ens så höga.
Större tillverkare som hörnman crawford osv kan plocka fram en port i rätt höjd mot dig
 
Det finns ofta två varianter av port.
Den ena är en normal med fjäderpaketet i framkant precis ovanför porten, den andra är en låglyftsmodell där man flyttat paketet till ställningens bakkant, dvs fjädern sitter bakom porten i öppet läge. Dessa kräver normalt under 120mm ovan dörrkarm. Den andra brukar kräva 200mm.
 
På offentliga (kontorsfastigheter mm) garage ser man ofta portar som öppnas i sidled. Porten delar sig altså på mitten och viker ihop sig åt sidorna.
Har inte en aning om nackdelar, ville bara tipsa om ett alternativ.
 
jojjeblom skrev:
[länk]

Är det här något att satsa på?
Vi hade samma dilemma då vi också har låg takhöjd i garaget men lyckades ändå få följande port monterad. http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/garageport_ribba_gra_standard_dubbelskena-5080

Den första snickaren vi pratade med sa att det var omöjligt. Via en bekant fick vi sedan kontakt med en pensionerad portmontör som helt enkelt kapade 5 cm längst ned på porten. Sedan ägnade han en dag åt att justera övriga delar för att porten och motor skulle passa.

Så omöjligt är det inte men jag skulle aldrig ha klarat det själv även om jag tycker att jag är "normalhändig".

/Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.