Under hela min uppväxt har jag varit bortskämd med en riktig röjsåg, största Partner och senare även en stor Husqvarna. Till egna villan medföljde en liten sladddriven Bosch. Ganska kass, dels är det bökigt med sladd, dels är den lite för svag.Men framför allt har den kass snöre som går av vid minsta stenkontakt och som säljs i små dyra kassetter. Jag är därför på jakt efter en liten bensindriven trimmer. En riktig röjsåg är overkill för mina behov, men hur bra trimmer behöver man köpa för att den ska funka till en stor trädgård? Jag har kollat på partner collibri, den lite större Partner med vinkelväxel och Clas Ohlsons egen kinavariant (kostar typ 1300). Någon som har bra tips på vad man ska köpa eller inte köpa?
 
KungAnka skrev:
Under hela min uppväxt har jag varit bortskämd med en riktig röjsåg, största Partner och senare även en stor Husqvarna. Till egna villan medföljde en liten sladddriven Bosch. Ganska kass, dels är det bökigt med sladd, dels är den lite för svag.Men framför allt har den kass snöre som går av vid minsta stenkontakt och som säljs i små dyra kassetter. Jag är därför på jakt efter en liten bensindriven trimmer. En riktig röjsåg är overkill för mina behov, men hur bra trimmer behöver man köpa för att den ska funka till en stor trädgård? Jag har kollat på partner collibri, den lite större Partner med vinkelväxel och Clas Ohlsons egen kinavariant (kostar typ 1300). Någon som har bra tips på vad man ska köpa eller inte köpa?
Köp inte en classe eller gul maskin....... Tänk på att du ska ha den i många år så köp en kvalitetsmaskin. Denna http://www.stihl.se/ är ett bra val för lite mindre ytor
Vad nu då?? det går inte att länka till sidan med röjsågen.Bara hemsidan???
Röjsågen jag menar heter FS 87
 
Redigerat:
Jo, Stihl är ju bra (har iofs bara erfarenhet av motorsågarna), men 3700:- är mycket pengar. Att den håller länge tvekar jag inte på, men ska man bara putsa på villatomten kan jag nog skriva in den i testamentet. Lite som att köpa blå Bosch kap och ger för att bygga en altan, kul men onödigt bra. Bra tips, men jag är nog för snål.
 
Jag köpte idag en Partner Colibri. Många avrådde mig men de flesta som hade synrpunkter hade inte testat maskinen själva. Kollade först på en Hitachi med Tanaka-motor, 2400 kostade den. Säkert ett bra köp det också...

Hur som helst, har kört med den några timmar nu. Positivt överaskad över att den klarar det mesta. Hade ca 40 cm högt tjockt gräs i rastgården och det tog den utan problem. Körde mot några större grenar några ggr men tråden gick inte av, snarare så gick grenarna av istället. Den startade lätt utan problem.

Vet ju inte hur den står sig om några år men jag kör max några timmar i månaden så jag känner inte att jag har något behov av nåt dyrare.

En negativ sak är vibrationerna. Efter en timme så har man stickningar i "gashanden". Men kanske svårt att komma undan när man kör en 2-taktare.

Priset var 995 kr.
 
Låter positivt. Tillräckligt stark för mina behov i alla fall. Vibrationerna är inget problem på Husqvarnas röjsågar av större modell, trots 2-takt, men dom hänger i sele och kostar betydligt mer. Kanske blir en Collibri. Stihlmaskinen skulle nog bli en kompromiss för mig, onödigt bra i trädgården och för svag för att funka som röjsåg, dom få gånger man behöver en sån. Tar gärna input på fler maskiner
 
Stihl FS40 är kanonbra och kostar 1990:-...
 
Nonkan skrev:
Stihl FS40 är kanonbra och kostar 1990:-...
Skriver under på detta. Har funkat ypperligt i min trädgård som är lite större än din. Såpass bra att röjsågen fått flytta till stugan då denna lilla klarar de flesta behov med tråd eller ibland med plastvingarna...
 
Har en Husqvarna lite modell vet inte vad den heter men kan hålla med om att man får fruktansvärda stickningar i gashanden. Fördelen är att den startar alltid, har haft den i snart 10 år och kört med gammal besin (fjolårets)startar ändå aldrig bytt stift eller nåt. Det är klart tråden får man ju byta, hittade en riktigt grov orange tråd (vet inte märke) den tar det mesta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.