Hej!

Upptäckte ikväll att lysrören i vårat nyrenoverade kök blinkar till mkt svagt trotts att dom är avstängda, har köpt följande lysrörsarmaturer (Lampex, 21w lysörsarmaturer med lysrör på CO):

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161218226

Jag har kapat sladdarna och och kopplat dom direkt i ett utag är det det som är felet!? Är det kortis någonstans så det bildas någon typ av krypström eller är det lysrören som är av dålig kvalitet. Är det kortis borde väl säkringen/jordfelsbrytaren lösa ut!??? Det är 3 av 3 lysrör som blinkar till lite svagt ibland med jämna mellanrum. Mkt störande!!!

Eller är det själva lysrören som är av dålig kvalitet?

Tacksam för tipps och råd hur detta skall lösas / joakim
 
Prova att växla sladdarna från vägguttaget, det kanske är så att det är nolllan som bryts.
 
Har testat men dom blinkar till ändå...!?
 
"Jag har kapat sladdarna och och kopplat dom direkt i ett utag är det det som är felet!?"
Det är fel att göra så men det är förmodligen inte det som gör att dom blinkar. =)
 
Hej!

Jag har nu felsökt systemet enligt följande:

1) I sin nuvarande form blinkar/glimmar röret till med ca 4min intervaller.
2) Vänder på kontakten vid lysrörsarmaturen för att se så det inte är nått fel med att det är nollan eller fasen som bryts. Ingen skillnad.
3) Byter ut min avklippta sladd som är kopplad direkt i en hörnbox, mot en originalsladd. Ingen skillnad.
4) Hämtar en skarvsladd och kopplar lysröret till en annan säkring i huset. Ingen skillnad. D.V.S det är inget fel på kopplingen av min avklippta sladd eller hur den är monterad i hörnboxen.
5) Lysröret sitter kopplat på L-profil i rostfritt i köket, kan det vara den som spökar, med nått "magnetfält eller liknande!? Skruvar ner lysrörsarmaturen och kopplar den till en säkring som inte sitter i köket. Ingen skillnad.

Slutsatts: Antingen är det lysrören i sig som är dåliga eller så är det inte armaturens on/off knapp som är tillräckligt isolerad och det bildas/finns någon form av läckström (kapacitiva överkoppling) på grund av en icke-perfekt isolerande brytare.

Eller så har jag nått större elfel i hela huset vilket jag tvivlar på då jag inte upptäckt nått fel på någon annan apparat i huset.

Hur skall jag gå vidare, är det lönt att prova med andra lysrör? Sitter Nått "Lampex 827" lysrör i armaturen nu?

Men min absolut viktigaste fråga: Är det farlig, kan det börja brinna när lysrören håller på att glimma till!? Livslängden på rören lär väl förkortas riktigt ordentligt eller?

Synd att det inte funkade bättre för mig, för jag gillade verkligen hur det blev i köket, men detta är mkt störigt.

Nån som har liknande erfarenheter?

/ Joakim
 
prova att dra ut stickkontakten från uttaget och kolla om de blinkar till/glimmar även då
 
Jag hade nog satsat på den icke-perfekt isolerande brytaren. Känns inte som den bryter som den ska om det kan blinka när den är avstängd.
 
Troligen kapacitiv koppling. Detta drabbar alla hög-ohmiga laster vars tändtråd löper parallellt en längre sträcka med en konstant fas i rör eller kabel. Pröva att koppla in en vanlig glödlampa parallellt med lysrören och se vad som händer.
 
snagglethooth:
Troligen kapacitiv koppling.
Är inte produjten felkonstruerad om man får kapacitiva kopplingar som gör att lysröret börjar blinka? Skulle det funka att sätta en separat extra on/off knapp, eller kommer det inte att påverka den kapacitiva kopplingen? Eller finns det nått annat typ av trix man kan göra för att bli av med detta fenomen, koppla på något typ av motstånd eller liknande?

Trixet med glödlampan får jag nog testa, men du menar att man kopplar på en glödlampa på sladden till armaturen och när den glödlampan lyser kommer det inte att bildas nån typ av kapacitiv koppling som gör att lysröret inte kommer blinka, har jag fattat rätt!? Och detta skulle bevisa att det handlar om kapacitiv koppling!?

Sen har jag varit i kontakt med tillverkaren och enligt dom är detta ett fenomen som kan dyka upp efter 1000-3000 timmar. Men mina rör har bara varit i bruk <8h. Så jag kommer att prova reklamera lysrören och se om ny kan funka bättre.

Tacksam för all tipps och trix jag kan få för att slippa blinkande lysrör.

/ Joakim
 
BigR
Jag hade samma problem när jag en gång bytte lysrörsarmatur ovanför diskbänken. Identisk inkoppling som den gamla, men lysröret "glimrade" lila ibland?!

Tog aldrig reda på vad det berodde på innan jag rev köket.
 
Mikael_L
Roefv skrev:
Hej!

Jag har nu felsökt systemet enligt följande:

1) I sin nuvarande form blinkar/glimmar röret till med ca 4min intervaller.
2) Vänder på kontakten vid lysrörsarmaturen för att se så det inte är nått fel med att det är nollan eller fasen som bryts. Ingen skillnad.
3) Byter ut min avklippta sladd som är kopplad direkt i en hörnbox, mot en originalsladd. Ingen skillnad.
4) Hämtar en skarvsladd och kopplar lysröret till en annan säkring i huset. Ingen skillnad. D.V.S det är inget fel på kopplingen av min avklippta sladd eller hur den är monterad i hörnboxen.
5) Lysröret sitter kopplat på L-profil i rostfritt i köket, kan det vara den som spökar, med nått "magnetfält eller liknande!? Skruvar ner lysrörsarmaturen och kopplar den till en säkring som inte sitter i köket. Ingen skillnad.
Du har en currylinje genom köket ... :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/Currylinjer


Med en extern strömbrytare så borde det ju bli bra ....?
 
Roefv skrev:
snagglethooth:

Trixet med glödlampan får jag nog testa, men du menar att man kopplar på en glödlampa på sladden till armaturen och när den glödlampan lyser kommer det inte att bildas nån typ av kapacitiv koppling som gör att lysröret inte kommer blinka, har jag fattat rätt!? Och detta skulle bevisa att det handlar om kapacitiv koppling!?

/ Joakim
Glödlampan är en rent resistiv låg-ohmig belastning som tar ner tändtråden till 0-potential när belysningen är frånslagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.