Växthuset är inte stort det är ca 2X4m och full ståhöjd i mitten, men det betyder inte att det får plats mycket ogräs tyvärr, och det är även trasiga rutor.

Så frågan är hur bör jag gå till väga för att starta om det hela.
Det som finns nu i det är Hallon, minst fyra fem olika grässorter, två olika sorters blommor, vinbär, gräslök och dessa j****a rödmyror/etterkaj. :@

Skall jag gräva ur hela växthuset och lägga in markdyk och sedan fylla på med matjord igen eller skall man bara gräva om det och vända ner jorden som finns och plocka bort rötter och dyligt.
Tanken är att vi skall ha trädgårdsplattor som en mittengång in och sedan jorden eller krukor på sidan och längst in i huset.

Har även en tanke på att lägga ut sopsäckar som ett täcker över marken i växthuset och försöka kväva allt som är där inne, men det tar ju några år iofs.

Så vad har ni för tips till en nybörjare i växthusbranchen? :blushing:

Det som är tänkt att ha i huset är saker som tomat, gurka, örter och liknande.
 
Omstart är väl ungefär som att bygga nytt. Jag blev rekommenderad att göra marken flexibel under, så att jag t ex kan plantera ett träd direkt i marken om ett par år om jag skulle vilja eller flytta odlingsbäddarna om andan skulle falla på. Det betyder att man inte lägger någon duk eller sopsäckar, utan har matjord underst. Sedan plattar du till ytan som ska stenläggas och lägger ett runt lager sättsand, sedan plattor.

Du sparar ytan där du vill ha odlingsbäddar uppluckrad och utan att padda/platta till. Odlingslådorna har du sedan öppna i botten, eller om du vill ha låga odlingsbäddar och odla i markhöjd.
 
Okaj, det är inte värre med andra ord.
 
Jag plockade ner mitt växthus när vi fick det som ett renoveringsobjekt..
När jag satte det på plats i våran trädgård lade jag faktiskt markduk över gräset bara.. ingen sand eller nått annat. Sen byggde jag en ram och häftade markduken i så det blev uppvik på kanterna..
Skar bort duken där jag skulle ha mina planteringslådor och grävde bort gräset bara där.
Sen snickrade jag lite reglar på övriga ytorna och lade trall.

Gräset får inget ljus under trallen ändå och är redan nästan helt dött där och inget ogräs heller.
 
Okaj så bra, vi eller jag har tänkt att mura upp en fot till vårat växthus att stå på.
Hade tänkt mig tegelsten två i bredd och ca 30-40cm högt.
 
Tänk på att växthus går under samma regler som friggebod. Alltså samma max-höjd gäller..
3 meter till nock eller vad det nu är..
Annars blir det nog bra med en murad kant att ställa det på..
När ska det börja byggas? Glöm inte kameran o ta bilder och ladda upp här i tråden så man kan följa projektet..
 
Hur har det gått för dig? Jag tänker rensa, laga och fixa mitt växthus nästa år. Nu är det mest tistlar, gräs, rallarrosor, myror och spindlar därinne.
 
Glöm inte bilder och en tråd här i forumet!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.