Hej!

Har bla bytt ut en bärande balk och satt in en öppen spis(skorsten fanns sedan innan) i vår villa. När jag snackade med stadsbyggnadskontoret förra året så sa de att jag kunde komma in med en bygganmälan i efterhand, så jag lixom glömde bort det... :blushing:
Nu hade jag tankt ta tag i det så här lite i efterhand. Men hur gör man nu? Har försökt googla lite och har hittat nått om att man måste göra en anmälan av något slag. men i övrigt ha jag inte hittat något.

Sedan har vi tänkt ändra lite i fasaden, typ sätta in en dörr, göra ett källarfönster större och göra om ett fönster till en altandörr(inga grejer som behöver några beräkningar). Måste man ha kontrollplan, kvalitetsansvarig mm för att tex göra om småsaker i fasaden? Det låter ju lite överdrivet...
 
Sotaren måste också godkänna "eldstadsinstallationen" innan du får använda den, dvs elda i den. Han meddelar sedan kommunen om att installationen är godkänd.
 
Kontrollplan ska alltid finnas, nya pbl. KA finns det undantag för.
Och här är det jag inte tycker om, enligt pbl ska KA bistå byggherren med att uprätta en kontrollplan. Men om man inte behöver en KA ska man då ha en kontrollplan?
Om du som byggherre gör en kontrollplan, blir du då KA?
Enligt nya pbl får du inte vara KA utan cert.
Och då får du inte heller göra en KP?

Sug på den du.
 
Vad är problemet? Vid enkla åtgärder där det inte krävs KA upprättar Byggherren sin egen kontrollplan. (kap10 §6: Byggherren ska se till att det finns en kontrollplan.)
 
Sotare vet jag att det ska finnas.
Det är ju ett sånt svar jag är ute efter... men, vad går gränsen mellan en enklare åtgärd och icke enkel?
 
Det avgör byggnadsnämnden. Jag skulle säga att det du tänker göra är "enkelt".
 
Pratade du med med stadsbyggnadskontoret upplysningsvis eller vet dom vem du är och vad du gjort? Om det inte finns ett ärende så är det ju bara att ligga lågt... Bärande balk betyder konstruktionsritningar och elände. Jobbigt.

Vad gäller dom andra grejorna så säger jag - fråga inte, gör bara och lös problemet i efterhand om någon granne klagar. Du har annars tusentals kronor i avgifter framför dig och timtals ritandes fasadritningar etc.

Ändrar du i bärande saker krävs alltid bygglov/anmälan. Gör du förändringar utvändigt som syns krävs också minst en bygganmälan.
 
Hemmakatten
Med tanke på att det alltid finns åtminstone en "fritidspolis" i varje bostadsområde, så skulle jag definitivt sett till att alla papper är i ordning. Man sover bäst då tycker jag.
 
MathiasS skrev:
Pratade du med med stadsbyggnadskontoret upplysningsvis eller vet dom vem du är och vad du gjort? Om det inte finns ett ärende så är det ju bara att ligga lågt... Bärande balk betyder konstruktionsritningar och elände. Jobbigt.

Vad gäller dom andra grejorna så säger jag - fråga inte, gör bara och lös problemet i efterhand om någon granne klagar. Du har annars tusentals kronor i avgifter framför dig och timtals ritandes fasadritningar etc.

Ändrar du i bärande saker krävs alltid bygglov/anmälan. Gör du förändringar utvändigt som syns krävs också minst en bygganmälan.
Balken är redan bytt, var tvungen att göra ett akutbyte under renoveringen pga att det fanns risk för att hela huset hade kunnat rasa. Klantskallen som satte in den gamla balken hade gjort typ alla fel man kunde göra. Så alla ritningar å papper som behövs finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.