Hej, vad kostar utsättning av huset? Man tar väl in Lantmäteriet antar jag eller finns andra alternativ? Någon som vet?

Mvh Ingvar
 
Det finns privata firmor som kan göra jobbet, men kolla att kommunen godkänner det. I vårt fall lät vi kommunen göra det och utstakning gick på 3 200 kr och lägeskontroll vid ett senare tillfälle slutade på 2 000 kr.
 
Det brukar vara kommunen som fixar utstakningen och kostnaden brukar vara ett par tusenlappar. Men, man kan fixa utsättningen själv om man så vill.
 
Vi har kollat priser med kommunen.
Det kommer att kosta 11.500:-, för utstakning av tomt och hus, sedan tillkommer kontrollmätning, 2.100:- plus moms. Tycker att det låter dyrt.
 
Jo det får man ju säga, på värmdö gör kommunen ej själv utsättning, skall kolla med lantmäteriet. Tack för input. Mvh Ingvar
 
Jag använde mig utav Nacka Utstakning. De tog 5300:- ink moms för utstakning och kontrollmätning.

Nacka Utstakning AB, NACKA
TEL 08-718 28 20
 
Mimto skrev:
Det kommer att kosta 11.500:-, för utstakning av tomt.../
Är det inte avstyckning du menar? Det är lantmäteriet som sköter det jobbet och summan du anger är nog normal. De som sålde vår tomt betalade 13 000 kr för avstyckning.

Utstakning är när man mäter ut var grunden ska ligga på tomten.
 
Det är ju en kommunal tomt, borde inte avstyckningen vara klar då, eller åtminstone ingå i tomtpriset?
 
Det borde det. Normalt är det säljaren av tomten som pröjsar en ev. avstyckning.
 
Det ska visst finnas en så kallad grovutsättning som ska vara billigare. Sedan när man schaktat och sprängt kan man ta en noggrannare utstakning.
Det borde vi gjort. Vi tog en noggrann utstakning från början, sedan sprängde sprängaren bort utstakningen och schaktaren körde ner några bakriktare så vi hade egentligen bara två bakrikter att utgå från när vi skulle sätta grunden. :-/
Men det blev visst bra ändå. Idag gjordes kontrollmätningen och allting verkade stämma. ;D

mvh
David
 
Vad är en bakriktare? Mvh Ingo
 
En pinne som utstakarna sätter en bit från grunden. Används som riktmärke och är oftast inte i vägen vid sprängningarna.


mvh
david
 
OK, jag fattar, kanske såna där plankställningar man sett på byggen "förr i tiden". Tack för input hälsar Ingvar W
 
Kollade just med lantmäteriet på Värmdö, här kan man låta byggherren göra en utsättning om han känner att han kan och sedan kommer lantmäteriet och gör kontrollmätning för 2900 SEK, fyra hörn.

Att mäta in huset kan väl inte vara så svårt eller? Vår tomt har en höjdpunkt samt minst två hörn att utgå ifån...jag gör nog den första själv.. 8)

Hälsar IW
 
Clinton mätkonsult i Sthlm, fastpris 4000 ink moms för utsättning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.