Hej

Sådär, vattenrören är dragna från källaren upp till övervåningen och ska förläggas fram till där de är tänkta att komma ut ur vägen. Först nu slår det mig - Hur ska det gå till? Det är ju en normal innervägg och slangarna kommer in i väggen antingen underifrån eller från sidan, parallellt med väggen, såklart. Men sen ska dom ut i 90 grader, hur har "dom" tänkt att det ska gå till. Det blir ju en bockradie nära noll. Vad har jag missat?

Hejhej

Thomas
 
Om vi nu antar att det handlar om rörirör 15mm. Dvs ytterdiameter på ytterröret r 25mm (eller 28, kommer inte ihåg just nu). Då finns ett par varianter på lösningar. Dels en bockfixtur avsedd för väggar med 70mm reglar. Den finns både till Uponor och Roth. Finns på rinkabyrör eller Sigro.se som exempel.

Alternativet är en väggdosa som är ett helt system med olika delar (jag kan inte så mycket om det systemet). Även dessa finns på nätet.
 
Hejsan

Tack för ditt snabba svar. Det är 22mm.

Mvh Thomas
 
Väggdosorna ser ju ut att skapa dolda skarvar, mer fel än så kan det väl knappt bli?
 
Njaa. Jag har iofs aldrig helt förstått mig på dosorna. men jag tror att dosan anses vara tät inåt. Dvs ev. läckage inne i dosan skall rinna ut frammåt på väggen, genom något dräneringshål.
 
Mest troligt kommer läckage inom dosan rinna in i skyddsröret och beroende på vad som är lägsta punkt synas vid fördelare eller vid vägggenomföring. Finns säkert flera modeller men det är min gissning utifrån Uponor och hur denna är konstruerad
 
Ja men det hjälps väl inte, det ska väl vara inspektionsbart också?
 
Det blir inspekterbart antingen vid blandaren om det läcker där eller vid skyddsröret vid fördelaren. Principen är exakt samma som vid tex ett normalt blandarfäste där du har egentligen en inbyggd klämmringskoppling i fästet som du inte kan se. Skillnaden med väggdosan är väl egentligen att diametern på manschetten är större och du har kanske en aning mer luft i väggen
 
myrstack skrev:
Det blir inspekterbart antingen vid blandaren om det läcker där eller vid skyddsröret vid fördelaren. Principen är exakt samma som vid tex ett normalt blandarfäste där du har egentligen en inbyggd klämmringskoppling i fästet som du inte kan se. Skillnaden med väggdosan är väl egentligen att diametern på manschetten är större och du har kanske en aning mer luft i väggen
Men det stämmer inte riktigt. Ett blandarfäste kan du lossa från slangen och bara stumpen sticker ut möjligen med en mutter och klämring hängande på och allt är utanför väggen, det finns ingen skarv eller något innanför som man inte kan se. Jag har läst igenom uponors monteringsanvisning för väggdosorna och även sett en genomskärningsbild av Roth, det är en skarv både för skyddsrör och ledningsrör inne i väggdosan, innanför "dubbelgips" och under nivån för den lilla öppningen i väggdosan. Jag kan inte se hur det skulle kunna vara inspekteringsbart. Inte en chans att man kan se om det småläcker på insidan i skarven mellan rör och koppling. Och om det läcker så återstår inte annat än att riva väggen. Uponor säger att dom uppfyller kraven, men jag förstår inte hur dom klarar inspektionskraven, och säker vattens regel om fast inredning borde ställa till det än mer.
 
Man kan, med ett särskilt verktyg, skruva loss innanmätet i dosorna och dra fram hela kopplingen och pexslangen. Så på så vis är det ju inspekterbart utan att ta hål i väggen.
 
RiR bygger väl egentligen på att man använder hela systemet... vid läckage i dosn ska vattnet rinna i ytterröret till fördelarskåp med dränering till golvbrunn eller iaf vattentätt golv
 
Jag tror att thomasx menar att om det läcker i kopplingen mellan dosa och ytterrör så ser man inte det. Ytterröret avslutas ju "inne i väggen" om man använder dosa.

Jag antar att efterssom det inte blir något tryck på kopplingen mellan dosa och ytterrör så är det OK. Det blir ju lite som att man tillåter att avloppsrör är skarvade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.