Håller på att isolera rören mellan acktankarna...

Kom på:

Behöver jag verkligen isolera ut från panntoppen (det vänstra på bilden)? Behöver jag isolera röret som går från panntoppen till toppen på laddkopplet - alltså toppen på Laddomaten? (Det är det lodräta röret på bilden.)
Jag menar att här snurrar det väl bara vid eldning, eller?

Hur har ni andra gjort?
 
  • isolering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har isolerat de där rörena, vill ju inte tappa nå värme ens där....
Ska dock sätta dit bättre rörskålar, har nå enklare rörisolering från biltema (jodå, billigt och blev behagligare temp i pannrummet...) just nu, men de blir ca 40grader på utsidan vid drifttemp, förluster som jag vill ha in i acktankarna istället..
Sen så när eldningen är över så är ju panna fortfarande varm, och den kyls ner fortare om du inte isolerar där, dvs värme i pannrummet istället för i tankarna..
 
Ok, jag isolerar rubbet.

Kör med Isovers 30mm rörskålar, köpta från Rinkaby. De är enkla att montera så länge det är "raksträcka". Har testat med Isovers 20mm böjliga i krökarna - men enklast verkar vara att bara lägga ditt isolering och sedan tejpa med aluminiumtejp. Då blir det lite prydligt också.

Isovers 30mm verkar fö bra. Man lägger handen på isolerat 80 graders rör och det är knappt ljummet.
 
40mm och gärna 60mm rörskålar med alutejp i alla skarvar..

Men vilken isolering som helst är bättre än ingen alls kan man ju säga.. Men isolera ALLA nakna rör i laddkretsen, det tjänar du på.
 
ISOLERA ! jag märker stor skillnad på temp i panncentral från att bara ha haft 40 mm pur på ackarna och isolerade rör. Byggde en stor låda runt hela skiten och tryckte in massor med stenull och framförallt på toppen, ska försöka få dit ännu mer. Billig lösning är stenull och värmefilt (du vet den där silvriga prassliga på classe o tror jag ) och alutejp från Biltema funkar riktigt bra. Man kan lätt välja tjocklek 30 eller 50 mm utanpå rören, sedan bara sno runt värmefilten och tejpa. Blir faktiskt ganska snyggt o lätt i böjar och vid kopplingar. Värmefilten använder jag mest för att slippa dammet från stenullen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.