Kanske låter som en dum fråga, det är klart att det växer uppåt... Men det jag undrar är mer om det sprider ut sig på bredden eller om det bara är fröna som gror uppåt. Vi sådde (Weibull extra green) för en knapp månad. Nu så är det gräs överallt. Där min 2-åriga dotter sått genom att hälla frön från en burk är gräset supertjockt men i övrigt så är det betydligt tunnare. Nu undrar jag hur det egentligen blir tjockare. Är det frön som ännu inte börjat gro som kommer bidra till det eller är det de frön som nu blivit grässtrån som sprider sig och att det blir tjockare genom det?
 
Gräs sprider sig med rotutlöpare. Benägenheten för att göra det är olika för olika gräsarter, så gräsfrö som man köper är oftast blandningar där starkt utlöpande arter är med för att mattan ska tätna snabbt medan andra arter kan vara med för att t ex ge slitstyrka.
 
Vad bra. Då är det bara att vänta och ägna mig åt min stora hobby Titta på gräset som växer :)
 
Farzan skrev:
Gräs sprider sig med rotutlöpare. Benägenheten för att göra det är olika för olika gräsarter, så gräsfrö som man köper är oftast blandningar där starkt utlöpande arter är med för att mattan ska tätna snabbt medan andra arter kan vara med för att t ex ge slitstyrka.
Hur lyckades man med att skapa ett gräs som växer bara 30 mm?
 
kamilenski skrev:
Hur lyckades man med att skapa ett gräs som växer bara 30 mm?
Kolla hela reklamfilmen nästa gång.
 
MagnusSt skrev:
Kolla hela reklamfilmen nästa gång.
Har du möjligen en länk till denna?
 
kami, satsa på konstgräs ;)
 
injonil skrev:
kami, satsa på konstgräs ;)
Varför inte asfalt? Och måla den grön? ;)
 
  • Gilla
Duckface21
  • Laddar…
Immobil skrev:
På begäran: [länk] :wow: :D
Fy. Missade budskapet första gången jag sett den. 3cm :(
 
Fast det sprider sig med frö med. När jag var liten för hundra år sedan och husen i området där jag växte upp höll på att byggas chockade en granne med att inte kasta ut gräsfrön på gräsmattan. Alla i området stod på gemensam rad och skakade på huvudet som sig bör. En sisådär tre-fyra år senare hade dock denna granne även han en fin och grön gräsmatta. En del av den måste helt enkelt ha kommit med frön från kringliggande tomter. :)
 
Ja, visst sprider sig gräs med frö. Men som de flesta gräsmattor sköts har gräset svårt att hinna gå i frö mellan klippningarna, så det som får gräsmattan att tätna som TS frågade efter är mer utlöpare än nya fröplantor.
 
Bara sedan jag ställde frågan så har gräsmattan tjocknat betydligt (även om det kommer dröja tills det är lika tjockt som där dottern sått). . Måste nog ändå säga att det är över all förväntan och får mig att undra varför man alls rullar gräs om man inte har jättebråttom. Vår dotter springer på gräsmattan så fort hon får chansen och när det var nysått stod hon gärna och sparkade i jorden också men det verkar inte ha stört etableringen alls.
 
Efter en omgrävning av dagvattnet för ett par år sedan så ville fasiken inte gräset börja växa under en ek/bakom syrénhäck. Gissar på lite för dålig jord och lite sol skapade lite för dåliga förutsättningar för gräsfröna.
Lade dit färdig gräsmatta som nu efter ca en vecka verkar frodas förträffligt :)
Växer fint gör den iallafall.

Så ibland kan det vara fördelaktigt att slänga på färdig gräsmatta.

/V8dc, som normalt sår med gräsfrö där jag vill ha gräs.
 
Mikael_L
V8dc skrev:
Efter en omgrävning av dagvattnet för ett par år sedan så ville fasiken inte gräset börja växa under en ek/bakom syrénhäck. Gissar på lite för dålig jord och lite sol skapade lite för dåliga förutsättningar för gräsfröna.
Lade dit färdig gräsmatta som nu efter ca en vecka verkar frodas förträffligt :)
Växer fint gör den iallafall.

Så ibland kan det vara fördelaktigt att slänga på färdig gräsmatta.

/V8dc, som normalt sår med gräsfrö där jag vill ha gräs.
Du ska kanske passa på att gödsla lite där också.
För det var kanske för näringsfattigt förut, och när din rullade matta har förbrukat den näring som "följde med" så blir den kanske lessen annars ...

Inget jag vet något om, utan bara lite funderingar ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.