Är det någon som har erfarenhet av ventilationvärmeväxlaren HERO 75?

Enligt den tävling som energimyndigheten startade var den en av de två som vann.

All information, hur trivial den än är, är jag intresserad av.
 
Mycket intressant. :surprised:
Nu kommer många frågor upp. ???
Förut funderade vi på Nibe Fighter 410 som har uppvärmd tilluft, värmeväxlare och varmvattenberedare för golvvärmen.
Skulle Hero 75 tillsammans med en varmvattenberedare vara en bättre och billigare investering än Nibe Fighter 410 som kostar 35 papp.
Några logiska tankevurpor i mitt resonemang?

mvh
Snåla David
 
Det kan man säga.... :)
Vad ska du VÄRMA huset med....elpatronen i varmvattenberedaren? Eller oljefyllda elelement?
Vilket i sig faktiskt inte behöver vara någon dålig lösning..
Kom ihåg att värmeväxlaren återvinner bara uppvärmd luft, den värmer ingenting i sig själv.
 
Elpatronen i varmvattenberedaren. Självklart värmer inte värmeväxlaren upp huset.
I min naivitet ser jag Hero och varmvattenberedaren som en delad Nibelösning med förbehållet att det är två skilda system. Är detta lönsamt eller inte?

Det måste dock till andra komponenter för att ersätta Niben helt. Någon som har lust att lista vilka?


mvh
David
 
Ville bara klargöra det ;)
Niben har ju två system inbyggt, en slinga för radiatorvatten och en för tappvarmvatten.
Du måste ha en dubblering av beredarna i så fall, för du vill ju inte ha tappvarmvattnet cirkulerande i golvet/elementen först.

Jag tror att det är smartare att ha elelement isåfall. Om man inte absolut vill ha golvvärme. Jag tror dessutom att det kan bli väldigt energieffektivt med välstyrda element och en effektiv värmeväxlare.
 
KarlXII skrev:
Ville bara klargöra det ;)
Niben har ju två system inbyggt, en slinga för radiatorvatten och en för tappvarmvatten.
Ville bara tillägga att nibe har 3 system, värme, vatten och ventilation. Väljer man heron istället för frånluftsvärmepump, kan man kompletera denna med en elpanna (20-25 000:). Om det blir billigare ? njae.
 
Precis. Ventilationsbiten var väl självklar... :)
Är en elpanna så dyr som 20-25000?
Det är ju nästan lika mycket som en liten bergvärmepump....?
 
Nibe EVC 240 (intelligent ? elpanna med varmvattenberedare) kostar 23 325 :- (rek ca.pris)
 
Oj. Då måste den vara otroligt intelligent. :)
Låter svindyrt tycker jag...
 
Iom att vi ska ha golvvärme och uppvärmd tilluft så verkar vi inte komma undan billigare än Nibes 410:a. Ett tag hoppades jag att vi skulle komma billigare undan med en elpanna och Hero. Det verkar som om vi måste slanta upp de där 35 pappen ändå. :-/
Har någon ett tips om var man kan köpa billiga Spirorör förresten?

mvh
David
 
Kan "varmt" rekommendera HERU 75, inte för inte som den vann tävlingen.
Den är tyst, drar lite ström (110w på full effekt).
och framför allt den har bra verkningsgrad. När det var 20grader kallt ute hade jag 20grader inne (normalisolerat 1-planshus) och luften som kom ut från HERUn var 17 grader. Den är också mycket prisvärd. Blir heller inget kondensvatten från den , eftersom den har roterande värmeväxlare. Sedan har den inget "förvärmingsbatteri" som enligt min åsikt är helt förkastligt då detta drar mycket ström.
 
Är inte Heru betydligt billigare än Temovex....?
 
KarlXII skrev:
Oj. Då måste den vara otroligt intelligent. :)
Låter svindyrt tycker jag...
Det där har jag funderat en del på. Hur mycket intelligens krävs för att värma vatten med el? Det är ju egentligen det som det är frågan om. En liten acktank med två patroner, shunt, shuntstyrning och förrådsberedare på 120 liter borde kunna funka bra som elpanna med vvb.
 
Exakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.