Eftersom det är ditt ansvar att ha anlitat en behörig installatör måste du nog ge uppgift om namn och behörighetsnummer=personnummer på din elektriker.
Har du inte anlitat nån med behörighet står du i en helt annan situation. Då är du ansvarig för att ha låtit utföra olaga elinstallationsarbete i din fastighet + framkallande av fara för annan eller värre......
 
Hass-el skrev:
Eftersom det är ditt ansvar att ha anlitat en behörig installatör måste du nog ge uppgift om namn och behörighetsnummer=personnummer på din elektriker.
Har du inte anlitat nån med behörighet står du i en helt annan situation. Då är du ansvarig för att ha låtit utföra olaga elinstallationsarbete i din fastighet + framkallande av fara för annan eller värre......
Det är inte o oroa sig över, han är behörig. Det är att få tag på honom som är lite svårare, vi sågs för 1½ år sedan, plus att han bytt jobb.
 
Mikael_L
Hass-el skrev:
Har du inte anlitat nån med behörighet står du i en helt annan situation. Då är du ansvarig för att ha låtit utföra olaga elinstallationsarbete i din fastighet + framkallande av fara för annan eller värre......
Det finns inga sådana paragrafer i lagen.
Fast om du vidhåller detta kan du väl ge oss en länk.

Antingen har man själv obehörigen utfört behörighetskrävande arbete i enlighet med elinstallatörsförordningen och eller elinstallatörsföreskrifterna.

Eller så får åklagaren snickra ihop ett åtal baserat på t.ex. allmänfarlig vårdslöshet eller något annat kul ifrån straffrätten.
Ja där skrev du ju "framkallande av fara", så då är vi inne på de allmänna straffrättsliga lagtexterna.
Typ sånt som åberopas om man struntat i att skruva fast hjulen efter bytet till sommardäck osv.
 
Finns det ingen JFB som du skriver, som skyddar uttaget är detta fel, enda undantaget är gamla 110 V uttag vilket det inte verkar vara här. Är ingen annan skada skedd och man kan få tag på ett likadant är det enkelt att byta, sen är ju frågan varför det bränt, men glappande kopplingar låter troligt. Kan ju även bero på glapp i stickproppen.
 
var de gamla rakapparatsutagen alltid på 110V? I så fall försvinner ju en felmöjlighet här.

Jag tycker det låter osannolikt att elektrikern skulle ha gått med på att montera ett uttag om det inte finns jordfelsbrytare.
 
Mikael_L
Brallan84, varför vill nuvarande ägaren rota i det här?

Jag skulle bara meddela att det finns ingen garanti när man köper hus, garanti får man på en CD-spelare från On-Off, men inte vid husköp.

Vad blir nästa steg från de nuvarande ägarna?, garageportsmotorn går sönder och dom ska ha en ny osv ...
Saker går sönder ibland, thats it.
 
Mikael_L skrev:
Brallan84, varför vill nuvarande ägaren rota i det här?

Jag skulle bara meddela att det finns ingen garanti när man köper hus, garanti får man på en CD-spelare från On-Off, men inte vid husköp.

Vad blir nästa steg från de nuvarande ägarna?, garageportsmotorn går sönder och dom ska ha en ny osv ...
Saker går sönder ibland, thats it.
Precis så sa sambon, hur lång tid ska man behöva dras med att nuvarande ägare ska höra av sig? Kontakta en elektriker, som kollar upp det som felat, skulle det visa sig vara installationsfel, ja då får man vända sig till den som installerat.
Inväntar elektrikern, återkommer med svar.
 
Mikael_L
Om det är som du hittills skrivit i tråden skulle jag helt kallt meddela att garantin på huset har löpt ut, det gjorde det nämligen vid kontraktets undertecknande, som brukligt är vid fastighetsöverlåtelser.

Sen behöver du inte göra ett dugg mer.

Misstänker nya ägaren (eller vill ha det till) felaktig och/eller obehörig inkoppling får han väl vända sig polis och/eller elsäkerhetsverket.
Och skulle det gå så långt (men jag tvivlar väldigt väldigt starkt) att polisen börjar rota i det så får du antagligen redogöra för vad du vet till dom.
Svårare än så är det inte.

Du har vare sig skyldighet eller ens rättighet att själv agera polis/detektiv/elsäkerhetsverk och söka och fundera på rätt eller fel över själva inkopplingen.

Och saker som går sönder i gamla hus kan man inte automatiskt göra till ett problem för den gamla ägaren.
 
Gäller samma rättigheter och skyldigheter vid bostadsrättsförsäljning? ser att jag varit allt för otydlig med det, sorry!
 
Hass-el skrev:
Eftersom det är ditt ansvar att ha anlitat en behörig installatör måste du nog ge uppgift om namn och behörighetsnummer=personnummer på din elektriker.
Har du inte anlitat nån med behörighet står du i en helt annan situation. Då är du ansvarig för att ha låtit utföra olaga elinstallationsarbete i din fastighet + framkallande av fara för annan eller värre......

Finns det verkligen ngn normal kund som kan sin elektrikers personnummer? Jag har fan fullt upp med att hålla koll på mina barns, sambons har jag inte lärt mig på 8 år:rolleyes:
 
Brallan84 skrev:
Gäller samma rättigheter och skyldigheter vid bostadsrättsförsäljning? ser att jag varit allt för otydlig med det, sorry!
I princip ja. En bostadsrätt är lös egendom. Så rent köprättsligt så är det ungefär samma sak att sälja en begagnad cykel.

En fastighetsförsäljning gäller fast egendom, där finns ett helt annat lagrum. men när det gäller fel i varan så finns det snarlika regler i båda lagarna. Framförallt är det skillnad på hu lång tid man kan klaga på fel i en bostadsrätt.

I bostadsrättsfallet som styrs av köplagen så gäller att köparen kan ha rätt till kompensation eller att häva köpet om varan är behäftad med fel på ett sätt han inte hade anledning att räkna med. Men man får inte anföra fel som köparen borde kunnat upptäcka vid en nogrann undersökning av varan. Detta är likt reglerna om dolt fel i jordabalken som gäller för fastigheter. Har för mig att köplagen ger kortare reklamationstid, för fastigeher är det 10 år.

I det här fallet låter det för det första väldigt tveksamt om det överhuvudtaget fanns ett fel vid överlåtelsen (annat än ev. brist på jordfelsbrytare). Den saknade jordfelsbrytaren borde köparen ha upptäckt att det inte fanns (det duger inte att säga att man inte visste att det borde funnits en jorfelsbrytare, det är inte ditt problem att köparen är okunnig). Om den nu saknas vilket vi inte vet.

Om uttaget har lagt av pga slitage eller liknande 1,5 år efter överlåtelsen så var det inget fel vid överlåtelsen.
 
Angående elektrikerns personnummer.
Jag menar inte att du man ska skriva upp elektrikerns personnummer.
Men..... Om man är det minsta tveksam om det finns en behörighet finns ett register på elsäkerhetsverket.
Den som bedriver elinstallationsrörelse ska ha någon som har sin huvudsakliga verksamhet i företaget vars behörighet omfattar verksamheten.
Konstigt nog är det vanligare att frisörer skyltar med sitt mästar/gesällbrev än att elinstallationsentreprenörer visar upp sina papper......
Det är inte ovanligt att elektriker jobbar på "lånad" behörighet så det kan finnas anledning att kolla ibland.

Mikael L och garanti.

Lämnar man utfästelser i en affärsuppgörelse har man bundit upp sig själv - intyganden tror jag är bindande i minst 10 år.
När det gäller villor har man oberoende av eventuella utfästelser som säljare ansvar för dolda fel i 10 år. Se följande utdrag ur Nordeas information på hemsidan:
Dolda fel är väsentliga fel och brister som inte kan upptäckas varken av dig, säljaren och anlitad besiktningsman. Du ska inte heller haft anledning att misstänka att felet fanns med hänsyn till fastighetens pris, ålder och skick.
I princip är den typ av dolda fel som säljaren har slutligt ansvar för, brister i byggnadens konstruktion eller utförande, så kallat byggfusk. Säljaren har under normala omständigheter 10 års ansvar mot köparen för så kallade dolda fel.
En faktura från ett installationsföretag med behörighet befriar säljaren från ansvaret för installationsfel. -Förslitningsskador räknas normalt inte till dolda fel. - helgardering blir det med försäkring mot ansvar för dolda fel.som jag anar är dyr.
 
hempularen skrev:
var de gamla rakapparatsutagen alltid på 110V? I så fall försvinner ju en felmöjlighet här.
Jag har aldrig sett eller hört om något annat än 110V, men om något vet om att man installerat 220V rakapparatuttag så vore det ju kul att veta.
 
En släkting var upp i rätten angående en försäljning av villa. Där bland annat köparen åberopade allt möjligt skit. Tex var inte badrumsskåpet jordat men det fanns 110v uttag.
Det var massor med grejer som var felaktiga på huset. Men köparen torskade på allt.
Visst kan man vara snäll, Men då tar ofta folk hela handen....;)

Jag har själv varit ut på jobb där kunder åberopat garanti. Då har det visat sig att de städar badrummet med att duscha väggar, Tak och alla grejer med vatten. Kolla om armaturen är rostig...
 
Redigerat:
110 V är de jag känner till.

Att det inte skulle vara 1.5 mm2 till ett uttag i ett badrumsskåp tvivlar jag starkt på, det är ju tänkt för hårtorkar och rakapparater.

Jag skulle tro att kontakten har juckats ut lite när de rykt lite i sladden och på så sätt blivit dålig kontakt vid bläcken i uttaget. Förmodligen är det lite smält och svart vid ena hålet.

Glöm inte bort att uppdatera oss sen om du får reda på vad som verkligen hänt! :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.