Vi ska utöka uteplatsen, orginal är det en gjuten klump med metallräcke i 60-talsstil. Vi har bestämt oss för att fortsätta med metallräcket iom att det passar in i husets stil men det blir ett trädäck som förlänger gamla uteplatsen med ungefär 3meter.

Jag bifogar nedan en bild på det befintliga räcket. Det kommer kompletteras med en underliggare ungefär 10cm från golvnivån. Då detta projektet egentligen började med att det skulle göras ett barnsäkert räcke men eskalerade till att det var lika bra att bygga ut det lite om man ändå skulle byta räcke så känns det lite misslyckat att vi fortfarande kommer ha ett ej barnsäkert räcke:D

Min plan är att skaffa typ markisväv o spänna fast på insidan av räcket, antagligen mörkgrönt eller liknande.

Mina frågor då...

Hur spänner jag fast det? Jag tänker öljetter med 25cm mellanrum uppe o nere o sen ngn form utav rep eller snöre runt räcket. Åsikter?

Leverantör? Någon här som har tips vem som kan leverera detta, det blir ju då 4 delar, den längsta runt 5 meter lång o den kortaste 3 meter, totalt runt 16m o runt 80 högt. Kan man köpa kapellväv till båtar o sen fålla o slå i öljetter själv?

Lite bilder på hur det ser ut idag.
Kommer alltså lägga till en underliggare i nederkant för att fästa väven i.

o94je9.jpg

24xdqba.jpg
 
Ingen som har erfarenhet av detta?
 
Markistyg är en standardvara. Finns där man säljer båttillbehör, på IKEA, tygaffärer och ibland på Rusta eller Bauhaus.

I just ditt fall skulle jag sätta dit öljetter i höjd med mellanliggaren också.

Ser inte var svårigheten ligger.

Men här kommer en personlig åsikt: Jag tycker proportionerna på det befintliga räcket är fint. Fundera på att sätt plexiglas i stället så att inte ljuset tas bort. Prata t ex med en glasmästare.
 
Har fått tag på kapellväv genom en firma, de tyckte att jag skulle fålla 4 cm o sen slå i öljetter o fästa med buntband. Får jag inga bättre tips kör jag på det. Har kommit en bit på väg nu, det börjar likna något iaf:D

sphc2f.jpg
 
MagnusSt skrev:
Har fått tag på kapellväv genom en firma, de tyckte att jag skulle fålla 4 cm o sen slå i öljetter o fästa med buntband. Får jag inga bättre tips kör jag på det.
Öljetter låter bra men buntband tycker jag låter B minst sagt. Gillar mer ditt ursprungliga förslag med något snyggt rep på lämpligt sätt.
 
Tack för inputen, är inte heller nöjd med tanken på buntband. Denna firman sålde även "gummirep" men han rekommenderade ändå buntband. Tar nog o beställer hem gummirep o testar med.
 
MagnusSt skrev:
Tack för inputen, är inte heller nöjd med tanken på buntband. Denna firman sålde även "gummirep" men han rekommenderade ändå buntband.
Jag tvivlar inte på att det skulle funka. Det är mest det estetiska som inte känns bra. Jag skulle tycka att det känns "ofärdigt". Nu pratar jag om vanliga buntband. Det kanske skulle vara OK med lite bredare (svarta) om man kan dölja själva "buntbandslåset" lite.
 
Sådär, nu e det skarpt läge, räcket e klart, markisväv är beställd, kommer klippa till, fålla o slå öljetter själv. Någon som har några fler tips o råd angående hur man kan fästa markistyget på ett bra sätt?

7439_img_3867_1.jpg

7439_img_3870_1.jpg

7439_img_3875_1.jpg

7439_img_3877_1.jpg
 
Fins ovala öljetter, man fäster en vridgrej på det man vill fästa duken mot.
Dom ska givetvis passa mot öljetterna i duken.
 
MB300E skrev:
Fins ovala öljetter, man fäster en vridgrej på det man vill fästa duken mot.
Dom ska givetvis passa mot öljetterna i duken.
Det lär väl inte funka, iofs om man syr fast vridgrejen i ett band av samma markisväv så man kan koppla ihop dem.
 
TS har förhoppningsvis redan fått upp sin väv eftersom tråden är ett år gammal.

Ett råd till TS (eller andra i samma sits): gå till en kapellmakare/segelmakare etc för att få väven fållad. De har bättre symaskiner och grövre tråd. Syr man sånt här hemma så ser det rent ut sagt ut som skit.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.