Jag tittar efter en ny cirkelsåg för allmänt bruk, min Biltema med 140mm klinga kapar bara 40mm, dvs klarar inte reglar. Vill definitivt ha skena (går ju att tillverka själv). Det verkar som att bara Bosch har skenor till cirkelsågar, Makita och Festool till sänksågar, men jag vill ha en universal byggsåg för allmänt bruk, dvs kapa reglar och skivor. Hitachi har jag aldrig sett skenor till.

Jo, det finns Mafell också, men prislappen är lite hög.

Skall helst vara Kinaelverkskompatibel, dvs inte för hög effekt. Bosch GKS55 verkar passa mina önskemål, fler rekommendationer? Är GKS 55 bra nog för husbygge eller finns det någon annan som är så mycket bättre att det är värt jobbet (och den minskade komforten med en hemmagjord skena) att göra skena själv? Har ju hört många som rekommenderar Hitachi.

/Anders
 
Hur ser budgeten ut för såg+skena+ev adapter?
Tänk på att flera av Boschmodellerna diskvalificerar sig själva pga avsaknad av klyvkniv.

En Hitachi C6BU2 med skena och adapter blir inte så mycket billigare än min favoritsåg som jag brukar rekommendera.

Dessutom har det på senare tid framkommit att det kan vara lite problem med att klingan inte alltid är parallell med sulkanten på C6BU.

Välj inte en såg utan klyvkniv, speciellt inte som allround byggcirkelsåg!
 
Varför behövs en klyvkniv? Vad händer utan en sådan? Jag menar, om inte de övriga proffsmärkena har klyvkniv så undrar man ju varför. Sedan låter det ju som en dealbreaker med en proffsåg där klingan inte är parallell med sulan. Låter som det första man fixar.
GKS55 ser ut att inte ha klyvkniv. Lite fattigt att spara in en plåtbit på en proffssåg.

Budgeten är väl ungefär vad sågen kostar. Hade tänkt mig 3000kr från England eller Tysklad för hela klabbet, men som jag lärde mig när jag köpte en Partner motorsåg så är det bättre att betala så man spyr för kvalitet än att reta ihjäl sig ett halvår på skit och sedan ändå betala så man spyr när skiten går sönder.

KSP55F kostar typ £400 med 1600mm skena på både MTMC och Powertools, och detta är OK för mig om nu alternativen i princip inte duger. Sedan tillkommer £60 för 800mm-skenan. Lite jobbigt med 1600mm skena för att kapa en regel. Jag ser det som att lägger man så här mycket pengar på en handcirkel köper man ingen kap/ger på ett bra tag.

En fråga - går KSP55F att låsa i nerfällt läge så att den arbetar som en ren cirkelsåg? Skall som sagt i första hand kapa reglar och skivor och vill egentligen ha en CIRKEL-såg.

/Anders
 
Klyvknivarna försvann av något EU-direktiv om konkurrenshinder eller så om jag hört rätt. Det råder delade meningar om deras nödvändighet. Många snickare börjar med att plocka av dem när de får sågen. Själv är jag väldigt glad att ha den på dock. Festool gjorde pendelhuvssågar förut som passade på deras skenor, typ AP85/65 tror jag de hette.
 
KSP55F är i huvudsak en handcirkelsåg. Jag kör min oftast på fullt sågdjup. Skenan använder jag vid traditionell skensågning och vid kapning av reglar i bunt. Om det bara är en regel som skall kapas använder jag raksågningsmanicken, som man tillverkar gratis av spillmaterial. Någon kortare skena behövs egentligen inte.

Jag har även en Bosch GCM8s med GTA3700-stativet, och de för en tynade tillvaro i källaren sedan jag blev med KSP:n. Jag jobbar mycket snabbare med KSP:n, och den är lätt att ta upp på ställningar eller till virkeshögar. Till lister tar jag fram gersågen.
 
Min fasta uppkoppling krånglar. Jag återkommer med info om manicken


Skickat med Tapatalk
 
Manicken finns beskriven i tips-tråden.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18811
Bifogar en bild på hur min ser ut i verkligheten.

Hålen fungerar så att man sätter tummen i det runda hålet med och pek- och långfinger genom det långa hålet kan man pressa anhållet mot regeln. På så sätt behövs egentligen inget friktionsmaterial under sågmojängen. Man håller i arbetsstycket och mojängen samtidigt. Vid större arbetsstycken kan man stoppa tummen i det ovala hålet och den med fingrarna över kanten pressar man anhållet mot arbetsstycket. Det fungerar riktigt bra. Inget behöver spännas fast. Jag vill verkligen rekommendera denna hålplacering. Jag har ingen platta utöver plywoodskivan. Sågens undersida är i direkt kontakt med arbetsstycket. På så sätt sparar man lite såghöjd. På Mafellen ligger motorkroppen mer än 12 mm över bottenplattan, vilket gör att jag har kvar alla 55 mm i sågdjup.
 
  • raksågningsmojäng.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
mattiasp, du borde uppdatera tipstråden med bilden av din färdiga manick. Med förklaring av hålens funktion. :)
 
Jag tror att den tråden är låst. Kanske kan någon tockendär moderat trolla in beskrivningen i tipstråden...?


Skickat med Tapatalk
 
Anders_Nilsson skrev:
Sedan undrar jag om Mafells vinkelanslag eller vad man skall kalla det är något att ha. Finns på denna länk:
[länk]
Jag har denna manick och är mkt nöjd.

Gjorde en liten film som visar den i action: http://www.youtube.com/watch?v=TGNsNSGNwn0

Edit: Man kan även koppla ihop den med skena.
 
En sån måste man ju bara ha! Att inte fler tillverkare har en sådan är ju ofattbart. Har tyvärr bara hittat den på MTMC men får väl kolla runt. Sedan gillar jag motorgången, inte som på Bilteman där det smäller till vid start och hela sågen hoppar.

Tackar för den instruktiva videon.

/Anders
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.