Godmorgon!

Hittade denna av en tillfällighet: http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1165

1165.jpg




Självgående bevattningsapparat som följer slangen och drar den efter sig. Robust konstruktion av rostbeständigt gjutjärn. Drivs av vattentrycket. Arbetar utan personlig övervakning. Stannar automatiskt vid utlagd avstängningsramp. Vridbara spridarmar ger en justerbar bevattningsdiameter c:a 2-15 m. Två hastigheter hög/låg samt neutralt läge. Lägg bara ut slangen efter den sträcka som skall bevattnas. Traktorn följer slangen runt hinder som skall passeras, även upp och nedför sluttningar.

Om jag förstått det rätt så lägger man ut slangen efter den "bana" som man vill bevattna, sedan kopplar man in slangen på traktorn, som kommer drivas av vattentrycket, längs slangen och sedan dra slangen efter sig?

Låter som att det kan bli väldigt tungt efter ett tag, och jag antar att det behövs någon speciell slang? (fet dimension om man tittar på det främre hjulet som ska gå på slangen, samt lätt slang).

Hjulen kan nog få ett bra grepp, och man ska inte underskatta vattentryck, men jag är lite småskeptisk :)

MvH Patrik
 
En bekant till mig har haft en sådan och den funkade bra. Den är ganska tung i sig själv eftersom den är gjord av gjutjärn. Antagligen för att ge bättre grepp åt drivhjulen. Slangen är en vanlig trädgårdsslang, ~ 20 meter klarar den lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.