Svärföräldrarna har ett fritidshus i bergslagen som dras med höga uppvärmningskostnader. Huset består av källare och två våningar.

Huset används främst under sommarhalvåret, men ibland också under vintern. Det är främst bottenvåningen som används, så källare och övervåning kan hålla en lägre temperatur.

Huset värms med direktverkande el i form av fristående radiatorer med fläkt. På bottenvåningen finns vedspis i köket och kakelugn med eldningsförbud i vardagsrummet. På övervåningen finns vedspis i ett rum och kakelugn med eldningsförbud i det andra rummet. I källaren finns en vedspis som inte används men fungerar. Vinden är isolerad med sågspån. Fönstren är tvåglas.

Under sommaren så behövs ingen uppvärmning, men när huset står tomt så ställs elradiatorerna in på 5 grader för att hålla grundvärme i huset. Under vintern kostar det över 1000 kr/månaden. När huset används under vintern så eldas det i vedspisen på bottenplanet, men elkostnaden drar ändå iväg på flera tusenlappar i månaden.

Finns det några smarta förslag om hur man kan sänka uppvärmningskostnaderna? Luftvärmepump känns inte helt självklart eftersom den har som sämst verkningsgrad när det är som kallast.
 
Fixa iordning de andra kaminerna så det går att elda... lite isolering på taket skulle inte vara fel heller.
 
Dränera om källaren och isolera (dyrt). Ta bort sågspånet och lägg lösull 300mm (mindre dyrt). Byt vindskyddspappen i väggarna och kolla att det är isolerat overallt och att inte sågspånet (eller är det mineralull?) har sjunkit (mycket jobb men billigt) täta fönstren (billigt) och installera LLVP (halvdyrt).

Moderna LLVP funkar ner till -15 eller -20 eller så. Det är ju inte -40 hela tiden. Mycket av elen förbrukas säkert när en LLVP skulle kunna hjälpa.

Sedan undrar jag hur spisen i källaren får användas men inte de på bottenvåning eller övervåning? Är det olika skorstenspipor? Jag hade nog fixat skorstenarna med insatsrör om spisarna i övrigt är OK. Är det verkligen kakelugn på övervåningen? Dom brukar väga 500-1000 kg minst och kräva ett brutalt starkt bjälklag.

/Anders
 
Det är faktiskt kakelugn på övervåningen, men jag tror inte att bjälklagret är tillräckligt starkt egentligen. Det har bildats en sättning där kakelugnen på övervåningen ansluter till spismuren. Troligen är det också så att båda kakelugnarna ansluter till samma skorstenskanal, och att det är det som är huvudorsaken till att det är eldningsförbud på kakelugnarna. Det borde väl gå att fixa till med pannkitt eller någon form av injektion av material i sprickan - man vill ju helst undvika att behöva plocka ner kakelugnen.

Jag tror att vedspisarna i källare, bottenvåning och övervåning går till samma skorstenskanal. Alla dessa får användas.
 
Hmmmmm, jag hade nog börjat kolla isoleringen. När man har hysteriska värmeräkningar brukar det vara så att man har ett eller flera katastrofställen. Typ isoleringen har sjunkit i väggarna så det drar rätt igenom eller liknande. Byt sågspånet på vinden mot lösull och ta ner panelen (jag vet, det är ett stort jobb) och kolla så väggarna är isolerade först. Och så sätt familjen på det något lättare jobbet att täta fönstren.

/Anders
 
Hyr/låna/köp en värmekamera och kolla vart du har värmeläckage, gör det en kall dag....
 
Du kan också stänga av värmen helt i de rum som inte har vattenledning genom sig. Det tar längre tid att värma upp, men det kostar mindre när man inte är där.

Erik
 
Luftvärmepump !
Jag installerade en i vintras i vårt fritidshus och har lyxat med att ha den på 16 grader.
Nu är huset gammalt och planlösningen långt ifrån idealisk men jag kan iallfall konstatera att elräkningen är lägre än tidigare fast jag haft högre temperatur och att priset på el gått upp.
Tänk bara på var du sätter uteenheten... Det blir mycket is under vintern.
Fritidshuset ligger i Dalarna så det kan vara rejält kallt.
 
Scout skrev:
Luftvärmepump !
Jag installerade en i vintras i vårt fritidshus och har lyxat med att ha den på 16 grader.
Nu är huset gammalt och planlösningen långt ifrån idealisk men jag kan iallfall konstatera att elräkningen är lägre än tidigare fast jag haft högre temperatur och att priset på el gått upp.
Tänk bara på var du sätter uteenheten... Det blir mycket is under vintern.
Fritidshuset ligger i Dalarna så det kan vara rejält kallt.
Exakt, en LLVP är en riktigt bra investering.
Som bonus kan dessutom de flesta varianterna att användas
som kylare på sommaren. Under värmeperioden är bara det värt varenda krona... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.