Hej!

Hoppas på att vårat område kommer att anslutas till kommunalt VA någon gång i framtiden.

Tänkte fråga om någon vet vad som händer om man inte kan betala anslutningsavgiften för kommunalt VA?

Jag har aldrig hört någon berättelse från någon där detta skulle hänt vilket får mig att tro att det kanske finns någon plan för sådana fall från kommunernas sida.

Det rör sig ju om ganska mycket pengar, runt 100 - 150 tusen fick jag höra och det är väl inte orimligt att det varit någon som inte kunnat betala.

Alla erfarenheter tas tacksamt emot

Mvh
Fredrik
 
Man kan räkna med att värdet på fastigheten stiger med i runda slängar samma summa som anslutningskostnaden. Så det borde inte vara någon omöjlighet att få banklån.
 
Nej man tycker ju dt men samtidigt har jag märkt att det finns en oro bland vissa att dra på sig den extra amortering samt ränte betalning.

Så frågan är om en person som inte kan betala då skulle få fogden efter sig med kommunen som fodringsägare?

Låter ju lite hårt.

Mvh
Fredrik
 
Varför är det hårt? Har man inte råd med hus så har man inte.
Finns ju många som gärna vill bo i hus men som inte har råd med annat än en liten lägenhet.
 
O
Troligen så skickas fakturan till KFM.
 
W
I våran kommun så har de en sorts avbetalningsplan har jag för mig. Det verkar en del utnytja. Priset här e strax över 300' så det är ju några spänn som ska upp.
 
haavard skrev:
Varför är det hårt? Har man inte råd med hus så har man inte.
Finns ju många som gärna vill bo i hus men som inte har råd med annat än en liten lägenhet.
Det där känns som lite väl hårt när det här handlar om hus som folk redan bor i. Tänk om det är en gammal pensionär med garantipension som bor kvar i den gamla sommarstugan som tidigare varit helt utan värde som nu måste hosta upp några hundra tusen. Denne blir ju inte hjälpt av att huset eller marken det står på kanske helt plötsligt blir attraktivt och stiger i värde om det är detaljplan och kommunala anslutningar på gång.

Rent hypotetiskt, men man ska inte vara så snabb att döma. Det finns folk ute i landet som bor i väldigt billiga hus och som kan få väldigt ändrade förutsättningar. Vi betalade 300 000 i va- och vägavgift när vi köpte vår tomt men då visste vi ju om den kostnaden när vi köpte. Jag skulle inte tycka det var speciellt kul att åka på något sådant i ett senare skede.
 
byggankan skrev:
Det där känns som lite väl hårt när det här handlar om hus som folk redan bor i. Tänk om det är en gammal pensionär med garantipension som bor kvar i den gamla sommarstugan som tidigare varit helt utan värde som nu måste hosta upp några hundra tusen. Denne blir ju inte hjälpt av att huset eller marken det står på kanske helt plötsligt blir attraktivt och stiger i värde om det är detaljplan och kommunala anslutningar på gång.

Rent hypotetiskt, men man ska inte vara så snabb att döma. Det finns folk ute i landet som bor i väldigt billiga hus och som kan få väldigt ändrade förutsättningar. Vi betalade 300 000 i va- och vägavgift när vi köpte vår tomt men då visste vi ju om den kostnaden när vi köpte. Jag skulle inte tycka det var speciellt kul att åka på något sådant i ett senare skede.
Fullt begripligt. Vi köpte en sommarstuga för några år sen där nydragning av kommunalt VA pågick. Vi visste om det och ville ha det. Men det ledde till en generationsväxling i området. Äldre tyckte inte att det var värt det och sålde.

Och nu växer ett villaområde fram bredvid oss. Vi vet inte vad vi ska tycka. Det kan bli bättre infrastruktur, buss och affär kanske. Och villaområdet anlägger en allmän badstrand. Men det där avskilda försvinner.
 
tio_Pepe skrev:
Man kan räkna med att värdet på fastigheten stiger med i runda slängar samma summa som anslutningskostnaden. Så det borde inte vara någon omöjlighet att få banklån.
Det är inte min erfarenhet... Däremot kan man säga att värdet på fastigheten sjunker med samma summa som anslutningskostnaden så snart kommunen bestämt att den skall anslutas till kommunalt VA.

När väl fastigheten är ansluten till kommunalt VA ligger värdet på ungefär samma nivå som innan.

Min egen gissning är att spekulanter inte ser VA som en värdehöjande egenskap för en fastighet, utan snarare som en självklarhet. Får de information om att de inom något år måste betala ett par hundratusen för att få tillgång till denna självklarhet (fast i kommunal regi) återspeglas naturligtvis detta i hur mycket man är beredd att betala för ett objekt.

Man prisar således in denna investering, vilket i de flesta fall leder till prisjusteringar nedåt.
 
Redigerat:
Men det har ju också väldigt stor betydelse varför det blir kommunalt va och läget som är på tomten.

Vår tomt ligger i ett gammalt sommarstugeområde i bra läge. Det kommunala va:t kom i samband med att området detaljplanerats och eftersom att läget är bra så har sommarstugeägarna plötsligt blivit miljonärer då varje sommarstugetomt kan styckas till minst 2 villatomter som vardera är värd 2 miljoner och uppåt beroende på var den ligger i området. Innan detaljplanen och det kommunala va: t så kostade allt bråkdelen av vad det gör nu.

Ev. så kommer det att komma kommunalt va till mina föräldrars hus och även det kommer att höja värdet på allt i området då det kommer i samband med detaljplan. Nu har det varit byggförbud i 10 år och inga som helst kommunikationer och det håller priserna nere.

När det inte är värdehöjande är väl dels om anslutningen inte är kombinerad med en ny detaljplan som tillåter större hus och mindre tomter eller om det är i ett område som inte är tillräckligt atttraktivt. Om det kom kommunalt va till vårt sommarstugeområde uanför Härnösand så tror jag inte att det skulle höja värdet speciellt mycket.
 
Självklart varierar det i olika områden, beroende på vilka förutsättningar som råder.

De exempel jag har sett har varit befintliga områden (t.o.m. ganska populära sådana) där inget byggförbud råder (vilket naturligtvis är en av anledningarna till att kommunen planerar att dra in kommunalt VA). I samband med att kommunen fattade beslut om att dra in kommunalt VA sjönk priserna med ungefär motsvarande vad en anslutning kostar.

Men du har säkert rätt i att det kan få en värdehöjande effekt för de exempel du angav i ditt inlägg.

Jag ville mest belysa det faktum att det inte alls är säkert att man kan räkna hem en anslutning i form av en värdehöjning.
 
Mikael_L
Man får väl skippa att ansluta då och spika ihop ett utedass istället.
 
Mikael_L skrev:
Man får väl skippa att ansluta då och spika ihop ett utedass istället.
Det brukar inte vara tillåtet, kommunen håller på och drar VA till en massa fritidshus och mindre hus häromkring, och vad jag läst i tidningarna så är inte folk så nöjda eftersom dom inte har något val, dom måste anslutas, och måste betala..
 
Från Blekinge Tidning:

Avlopp för miljoner på Lister
670 stugor på Lister ska kopplas till kommunens vatten- och avloppsnät, antingen ägarna vill det eller inte.
Anslutningsavgifter ska finansiera mångmiljonsatsningen. Notan bli kännbar, men man får mycket för pengarna.
Tvenne svarta ledningar sänks sedan någon månad tillbaka ner i en nyplöjd fåra längs Sandviksvägen. De ska rymma Sandvikens, Västra Näs och Grammahagens samlade avlopps- och dricksvattenflöden. Totalt beräknas projektet kosta 60 miljoner kronor.
– Allt bottnar i visionen om 20 000 invånare i Sölvesborg år 2020 som kommunfullmäktige har antagit, säger Per-Olov Larsen (S), styrelseordförande i det kommunala energibolaget Sölvesborgs Energi och Vatten AB (Sevab).
Han påpekar att avloppsutbyggnaden inte bara gör de berörda samhällena mer attraktiva, inte minst för året runt-boende, utan också innebär stora miljövinster.
Stugägarna kan dessutom se fram emot att se värdet på sina fastigheter skjuta i höjden. Dessutom slipper de omaket med tömning och underhåll av tankar, trekammarbrunnar och gamla hederliga utedass. Trots det räknar Sevab med en del gnissel när räkningarna ska betalas. Avloppsanslutning kostar 48 750 kronor och de som dessutom vill ha dricksvatten och dagvattenledning får betala ytterligare 63 750 kronor.
 
Jag hörde precis en historia av en vän som var nära historiens centrum.

En ensamstående mamma köper och bosätter sig permanent i ett fritidshus, för det är vad hon har råd med med 3 barn. Huset har torrdass och vatten i brunn utomhus. På vintern får hon hämta vatten hos grannar 50 meter bort. Vedspis ordnar värmen.
Alla är efter omständigheterna hyfsat nöjda, familjen klarar sig själv och ligger ingen till last.

Efter en tid griper socialen in, de tycker inte att barn kan bo så påvert. Efter mycket om-och-men byggs billigaste möjliga barackbyggnad, men med el och VVS, på tomten där familjen flyttar in. Socialen/kommunen har ställt upp som borgensmän för det lån som krävdes för bygget, och betalar räntorna till en del.

Några år och kommunalval senare får kommunen för sig att sånt kan de inte syssla med och drar med omedelbar verkan bort sitt borgensåtagande. Banken drar in lånet för mamman, som naturligtvis inte får något nytt. Huset går på exekutiv auktion och familjen blir bostadslös. Jourlägenheten kommunen hjälper till med kostar flera gånger mer än räntan på familjens banklån.

Vad jag ville säga med detta är att kommuner antingen inte kan eller vill ta hänsyn till enskilda personers betalningsförmåga när andra regler måste uppfyllas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.