Det är nog så som du skrev Tiofingers-perra. Det beror nog på att man är självlärd och det är svårt att hitta information på svenska. Så enda stället till snabb information är alla fantastiska webbplatser på engelskspråkiga sidor.
Men jag tycker det är synd att det används förmycket engelska ord i många bra trådar här på forat för jag tror ändå att dom flesta kan dom svenska orden men det har blivit mera vedertaget med engelska ord




Mvh Pär H
 
phl- vilken lysande länk! Den blir en favorit!
 
bengtn skrev:
Jag har lagt ett översättningsförsök av hyvelns delar på min nyskapade blogg
/B
Av en händelse hamnade jag på din blogg för ett litet tag sedan. Då visste jag inte att det var du som låg bakom den, även om jag hade mina misstankar ;) Ett mycket trevligt och - inte minst - läsvärt initiativ d^_^b Kan bli en riktig guldgruva för hyvelintresserade.
 
bengtn skrev:
Jag har lagt ett översättningsförsök av hyvelns delar på min nyskapade blogg
/B
Otroligt vacker blogg, fin text, snygga bilder. Urtjusigt!

--- Mats ---
 
> i många fall är de engelska benämningarna så pass allmänna och vedertagna

År det verkligen så att man har koll på de engelska termerna och att dessa är enkla och entydiga? tex ordet "dado" brukar användas flitigt här för lite av varje och betraktas som engelskt, men såvitt jag vet är det, bara för att ta ett par exempel:
- dado (us) = trench (engelska) = tvärs fiberriktning
- groove (us) = plough (engelska) = längs med fibrerna
- rabbet (us) = rebate (engelska) samma sak längs kanten oberoende av fiberriktning
- jointer (us) = planer (engelska)
- planer (us) = thicknesser (engelska)
...
 
edvinf skrev:
> i många fall är de engelska benämningarna så pass allmänna och vedertagna

År det verkligen så att man har koll på de engelska termerna och att dessa är enkla och entydiga? tex ordet "dado" brukar användas flitigt här för lite av varje och betraktas som engelskt, men såvitt jag vet är det, bara för att ta ett par exempel:
- dado (us) = trench (engelska) = tvärs fiberriktning
- groove (us) = plough (engelska) = längs med fibrerna
- rabbet (us) = rebate (engelska) samma sak längs kanten oberoende av fiberriktning
- jointer (us) = planer (engelska)
- planer (us) = thicknesser (engelska)
...
Nu jämför du två olika språk och säger att inget av dem är entydigt för att orden skiljer mellan de två språken. Det är som att säga att orden skiljer mellan danska och svenska och därför är svenskan inte begriplig.

--- Mats --
 
Mats Bengtsson skrev:
Det är som att säga att orden skiljer mellan danska och svenska och därför är svenskan inte begriplig.

--- Mats --
Är det då skånska? :D

/B, hukar och gömmer sig
 
Även skånska kan bli begriplig om man anstränger sig lite, precis som skillnaderna mellan brittisk engelska och amerikansk engelska. För övrigt pratar Mats inte skånska, utan någon annan, mer lättbegriplig blanddialekt.
 
mattiasp skrev:
Även skånska kan bli begriplig om man anstränger sig lite, precis som skillnaderna mellan brittisk engelska och amerikansk engelska. För övrigt pratar Mats inte skånska, utan någon annan, mer lättbegriplig blanddialekt.
(Baserat på uppväxt blandat mellan: Västmanländska, Halländska, Småländska, Blekingska, Skånska och Amerikanska).

Det är få ställen jag kan vara på utan att frågan "var kommer du från" dyker upp.

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Även skånska kan bli begriplig om man anstränger sig lite, precis som skillnaderna mellan brittisk engelska och amerikansk engelska.
Som man säger: Britts and Americans, two people separated by a common language.
/B
 
Som alternativ till att köpa en grundhyvel kan man snabbt göra en själv. Jag håller på att planera ett skåp med fasta hyllor och "sliding dovetails" och har efter funderande över tekniken för dessa kommit fram till att allt blir enklare med en grundhyvel. Slog därför ihop denna tingest under två, tre timmar i går kväll:
http://www.flickr.com/photos/66553886@N08/sets/72157627454270668/with/6052222623/

set-72157627454270668
Grunden är en insexnyckel som kortats och slipats till till ett skärande stål. Hyvelkroppen är en bit bok, knopparna keramiska med M6-gänga och den extra låsanordningen som syns på sista bilden är ett borrstopp.

Den fungerar bra efter vad jag kan bedöma (har inte använt någon annan grundhyvel tidigare att jämföra med). SÅ bra faktiskt att jag ångrar att jag började med en skräpträbit (med lite borrade hål och skåror i) eftersom den bara var tänkt som en första prototyp. Jag var därför heller inte noggrann, i alla fall i början, när jag gjorde den.

Viktigast att tänka på om man vill göra en liknande är att stålet slipas med en viss vinkel så att undersidan av stålet lutar svagt nedåt. Gör man inte det fungerar inte hyveln, då stålet i stället för att skära kommer att glida utanpå. Det är också viktigt att höjdjusteringen verkligen håller stålet i höjdled. Detta märkte jag efter att ha provat hyveln vilket gjorde att jag fick modifiera låsanordningen.

Ett lärorikt miniprojekt som nog även kan vara intressant för de som tänker sig att köpa en färdig hyvel då man lär sig vad som är viktigt för att allt ska fungera på ett bra sätt.
set-72157627454270668
 
Redigerat:
ECE har en grundhyvel av trä som är avsevärt billigare än LN's eller Veritas. Den finns att köpa i ett antal olika nätbutiker. Själv använder jag en gammal grundhyvel av trä som jag köpt på Tradera för en knapp hundralapp. Den fungerar utmätkt.
 
Eld skrev:
ECE har en grundhyvel av trä som är avsevärt billigare än LN's eller Veritas. Den finns att köpa i ett antal olika nätbutiker. Själv använder jag en gammal grundhyvel av trä som jag köpt på Tradera för en knapp hundralapp. Den fungerar utmätkt.
De utbytesbladen ser intressanta ut att använda för hemmabyggen. Då får man tre dedikerade hyvlar för € 56 istället för en för € 90.
"Set of 3 Repl. Blades 10, 15, 20 mm
Order nr. 301212 w7.gif
Price: € 56.00"
http://www.fine-tools.com/divhob.htm
 
Tyvärr saknas ju höjdinställning av järnet på både ECE hyveln och hemmabyggen vilket gör den lite svårare att använda. Jag gillar min LN med ställbart djupstopp och ganska fin matning på höjdinställningen. Då kan man ta lite i taget till man når rätt djup.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.