jag och sambon pratar om att köpa hus/radhus och detta någonstans i södra skåne!
hittade denna annonsen från Älvsbyhus på Blocket och den kalkylen de gjort känns ju nästan för bra för och vara sann + endast 60.000:- i insats?

http://www.blocket.se/ystad/Nytt_Alvsbyhus_i_Rydsgard___fr_6_428_kr_man_32413705.htm

"fullt färdigt - till fast pris!" står det ju klart och tydligt i annonsen och om man kollar under objekt till salu på deras egna hemsida så står det likadant..
men det känns oroväckande billigt.. tycker jag iaf..

vad tror ni?
 
Bry dig inte om deras kalkyl, gör en egen. Huset kostar 2,5 milj. Är det ovanligt billigt för ett mycket enkelt hus på 121kvm sannolikt utan garage och andra "tillbehör"?
 
Älvsbyhus har ju ganska dåligt rykte, och framförallt i Malmö har de haft ett antal "högprofils" skandaler, vägrat följa utslag från allmäna reklamationsnämnden osv.

När de togs upp i TV häromåret sade en av cheferna att om man vill bygga hus där det blåser så måste man ju räkna med att det regnar in på vinden.
 
Det står avslutningsvis följande:

...exklusive amorteringar. (ränteläge v. 8, 2011).

Det är vecka 21 nu...

Behöver jag påpeka ytterligare att den uppgivna månadskostnaden inte stämmer längre? :rolleyes:
 
haha ok.. m.a.o. var det alldeles för bra för att vara sant :)

vi är båda två väldigt gröna på det här med hus/radhus då vi i stort sett alltid bott i hyresrätt båda två.. därför blir man ju väldigt misstänksam när man ser sånt här..

tack för svaren!
 
det är nyttigt att vara misstänksam, men använd känslan till att lära er mer om hur marknaden fungerar, vilka missar man kan försöka undvika osv. Så är ni mera redo att slå till när ett bra erbjudande dyker upp.
 
Som alla redan varit inne på så gör en egen beräkning av vad ett lån kostar på 2,5 miljoner. Sedan är huset väldigt basic, på det här ska man gärna ha garage, fixa trädgården, altan/uteplats, sen är det säkerligen rätt basic invändigt. Ska man i framtiden ha familj så är storleken också lite för liten. Då är alternativen att bygga ut=DYRT eller att sälja och då tror jag ni kan ha svårt att få igen pengarna.

Kollade själv upp det här med Älvsbyhus för man blev LITE "sugen" när de uppförde hus på ett rätt bra ställe för mig. Men med lite närmare analys så förr det alternativet ganska snabbt....
 
Man kan ju fundera på hur man kan få till egen insats till 60 000 när 15% av 2 490 000 är 373 500. Vad har ÄH för möjlighet att låna ut pengar som inte vanliga banker har?
 
jhenrikj skrev:
Man kan ju fundera på hur man kan få till egen insats till 60 000 när 15% av 2 490 000 är 373 500. Vad har ÄH för möjlighet att låna ut pengar som inte vanliga banker har?
ja det var ju det här som man blev lite fundersam över initialt... speciellt för oss som är förstagångs-köpare och inte har 400 loppor på banken! :)

men efter att ha läst runt på massa forum och hemsidor och även mailkontakt med ÄH så känns det ganska otänkbart och bygga med dem!

blir väl till o fortsätta spara och leta klipp istället
 
jhenrikj skrev:
Man kan ju fundera på hur man kan få till egen insats till 60 000 när 15% av 2 490 000 är 373 500. Vad har ÄH för möjlighet att låna ut pengar som inte vanliga banker har?
Älvsbyhuslånen bygger på Handelsbankens villkor och blancolån på överstigande belopp helt enkelt
 
kinglolle skrev:
Älvsbyhuslånen bygger på Handelsbankens villkor och blancolån på överstigande belopp helt enkelt
Precis. Det står "exkl amortering" och där kan man räkna med en rätt saftig peng med tanke på att det blir en hel del blancolån:). Så för nästan 2,5 miljoner får man ett fult/dåligt hus, litet utan direkt chans att bilda familj i, ingen trådgård/garage eller uteplats. Sedan sitter du på ett lån som är dyrt. Efter du är klar med huset lär det gått på närmare 3 miljoner. Men då har du fortfarande ett litet hus som är ganska problemfyllt:).
 
Som sagt det behöver ju inte vara uselt, men räkna på det själva.
Och hur fult/dåligt huset är går ju att kolla upp - läs specarna, titta på bilder och ritningar.
Garage och snygga gångar som på bilden lär ju inte ingå, men enligt uppgift inkluderar dom iaf runtomkringavgifter som anslutning till VA, markarbeten osv.

Men egentligen tycker jag man blir misstänksam så fort ett företag lyfter fram priset, eller tom månadskostnaden som främsta säljargument...

/K
 
Nu tycker jag att ni är onödigt fördomsfulla!
Framför allt Locos
"Sedan är huset väldigt basic, på det här ska man gärna ha garage, fixa trädgården, altan/uteplats, sen är det säkerligen rätt basic invändigt. Ska man i framtiden ha familj så är storleken också lite för liten."

a)
121 kvm räcker bra för en familj, man behöver inte ha hus på 180 kvm för att få plats.
Hur många lägenheter är på 120 kvadratmeter? Utom på Öfvre Östermalm?

b)
Man kan sitta i trädgården och dricka kaffe eller grilla utan en stor altan i tryckimpregnerat/Sibirisk lärk.
Det går att ställa trädgårdsmöblerna på gräsmattan. Men en gräsplätt behöver man ju.

c)
Man måste inte ha kakel och klinker i alla våtutrymmen/tvättstuga etc.
Det går bra att duscha på plastgolv mellan plastmatte-väggar.

d)
Det går att leva utan garage. Man kan till exempel ställa golfen eller Aigon på gatan.
Eller ta bussen.

Intressant att notera tycker jag är att Älvsbyhus annonserar på blocket bland hälerigods och begagnade prylar.
Är de desperata?
 
KnockOnWood skrev:
Nu tycker jag att ni är onödigt fördomsfulla!
Framför allt Locos
"Sedan är huset väldigt basic, på det här ska man gärna ha garage, fixa trädgården, altan/uteplats, sen är det säkerligen rätt basic invändigt. Ska man i framtiden ha familj så är storleken också lite för liten."

a)
121 kvm räcker bra för en familj, man behöver inte ha hus på 180 kvm för att få plats.
Hur många lägenheter är på 120 kvadratmeter? Utom på Öfvre Östermalm?

b)
Man kan sitta i trädgården och dricka kaffe eller grilla utan en stor altan i tryckimpregnerat/Sibirisk lärk.
Det går att ställa trädgårdsmöblerna på gräsmattan. Men en gräsplätt behöver man ju.

c)
Man måste inte ha kakel och klinker i alla våtutrymmen/tvättstuga etc.
Det går bra att duscha på plastgolv mellan plastmatte-väggar.

d)
Det går att leva utan garage. Man kan till exempel ställa golfen eller Aigon på gatan.
Eller ta bussen.

Intressant att notera tycker jag är att Älvsbyhus annonserar på blocket bland hälerigods och begagnade prylar.
Är de desperata?
Bra skrivet!
Tycker att det borde vara tvärt om att ska jag köpa en lägenhet måste den vara 200kvm för att jag ska få plats men ett hus då räcker det med 100kvm.

Att kunna strosa runt på tomten och ha ett gigantiskt uterum gör ju behovet att vara inne rätt litet. På vintern behöver man en tv soffa, dusch och säng man är ju ändå bara ute och skottar snö eller jobbar d^_^b
 
Suhagg skrev:
På vintern behöver man en tv soffa, dusch och säng man är ju ändå bara ute och skottar snö...
Word! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.