Har även inlägget under Grund & markarbeten, men tror att det passar bättre här.

Hjälper en gammal dam som god man. Har kommit in i ett sent stadium. En liten firma utförde dränering av hennes källarhus för snart 5 år sedan. Efter dräneringen har fuktproblemen i källaren inte blivit mindre, snarare större. En större acrediterad firma har anlitats för att i efterhand kontrollera om dräneringen har blivit rätt gjord. De grävde en grop vid ena långsidan och konstaterade dels att dräneringen inte var tillräckligt djupt gjord, materialet omkring rören var felaktigt, grus i nederkant sulan saknas, med största sannolikhet saknas även utlopp från dräneringsslingan. Med andra ord ett stort fuskjobbb.

Nu undrar jag vilka rättigheter damen har. Kan hon efter så lång tid juridiskt sett kräva den som utfört dräneringen, eller täcker eventuellt en vanlig hemförsäkring skadan?
 
Har väldigt svårt att se att hemförsäkringen skulle täcka. Man skall kunna reklamera fuskjobb i 10 år om jag fattat det rätt. MEN det kan vara besvärligt och dyrt att leda i bevis att det verkligen är ett fuskjobb.

Jag föreslår att du pratar med villaägarförbundet, de ger gratis juridisk rådgivning till medlemmar. Ev. kanske du kan prata med kommunens konsumentvägledare.

Den första åtgärden kanske borde vara att kontrollera om firman överhuvudtaget finns kvar (med samma organisationsnummer), sådana skojare har en tendens att sätta firman i konkurs när fodringsägarna närmar sig.
 
hempularen skrev:
Man skall kunna reklamera fuskjobb i 10 år om jag fattat det rätt.
Vilket lagrum eller regelverk hittar man stöd i.
 
Enl. konsumenttjänstlagen har en hantverkare ansvar i 10 år. Vet dock inte vilken paragraf osv.
 
Det kan vara svårt att leda i bevis exakt vads som överenskommits vid beställningen.

Om det ex, varit svårt att nå rätt djup pga. berg så finns det ofta friskrivningar i avtalen om det. Vill beställaren då inte ta den extra kostnad som uppstår, så hamnar dräneringen på fel djup.
 
hempularen skrev:
Enl. konsumenttjänstlagen har en hantverkare ansvar i 10 år. Vet dock inte vilken paragraf osv.
Under förutsättning att de finns kvar som bolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.