Jag har en kommentar till de första bilderna. Där sitter en "vanlig" ventil istället för betongglas. För att fylla ut utrymmet har man slabbat på fog/murbruk och det ser för jävligt ut (ursäkta utrycket).

Det finns betongglas med inbyggda ventiler att köpa. Det finns t.o.m. öppningsbara betongglas. Jag var själv och kikade på ett sådant på K-rauta och det skulle se mycket trevligare ut eftersom det skulle harmoniera bättre med de övriga betongglasblocken.

Tror att de kostar runt 200-300 kr/st och du verkar bara behöva en, så det är ju ingen förmögenhet det handlar om.
 
Jedrans, de va ju en lite "skador" dom gjort..

Klart att du kan ge en sådan "besiktning" till snickaren.. ännu bättre till hans chef om han har någon..
Påpeka att full betalning ej kommer att ske förän dessa saker är åtgärdade..

Som någon tidigare skrev.. att köper man nytt så ska fasiken vara nytt också.. annars kan man lika bra köpa begagnat.
 
Han är typ chef... Familjeföretag. Pappan som gjort detta.

Han var där idag och kollade på eländet ihop med min fru,
Tja, det bästa va väl det han sa: "Tjaa, nåt avdrag kan ni nog inte räkna med för nu lägger vi ju rätt många timmar på att rätta till detta".
Skyller på skador från fabrik. Tror han missat denna
http://www.trarydfonster.se/traryd/download.nsf/0/17C8F7CE267D10E0C1257818003248FA/$file/monteringsanvisning%20traryd%20januari%202011.pdf
Jag börjar ju bli knäckt och arg. Kommer inte ge mig en millimeter på vad jag skrivit till han. Annars så plockar jag bort de kassetter och karmar jag vill byta och köper nya själv och sätter in. Sen får han hämta de utbytta om han vill eller så slänger jag dem.
 
H
Har du betalat? Annars håll inne så mycket av betalningen som det skulle kosta att reparea alt. Köpa nya fönster.
Reklamera skriftligen fakturan.
Skicka utdrag ur konsumentköplagen till firman.
 
Inget är betalt än. Vad säger den lagen?
 
H
Först har hantverkaren rätt att ågärda skadorna inom skälig tid.
Vägrar han eller drar ut på tiden har du rätt att ta dit någon annan hantverkare
som åtgärdrar felen, den summan kan du dra av från din hantverkares faktura.

Du kan hålla inne med betalningen med så mycket som det kostar att åtgärda skadan. Viktigt att du bestrider fakturan skriftligen och varför.
(Det räcker att skriva att det inte är fackmannamässigt utfört).
Jag skulle spec. vilka skador som jag vill ha åtgärdat för att vara nöjd.

Prata med konsumetvägledaren eller någon juridisk person för att få allt rätt.
Har ni skrivit kontrakt?
 
Redigerat:
Det finns ju papper på de olika saker de skulle göra. Men mina klagomål och dokument är helt ok? Och mina krav på vad de ska byta eller fixa till är helt rimliga?
 
H
Det är klart att de måste fixa skadorna och fel som de gjort!
Jag hade inte gett vika, resonerar som du, är det nya fönster så skall de inte ha några skador
i annat fall kunde jag ha köpt begagnade.
 
Uppdatering

De vägrar byta. De är spackel och färg som gäller från deras sida. De tänker inte montera om nåt fönster då inget är felmonterat.
Jag sa; ok då monterar jag ner de fönster du inte vill byta, köper nya och monterar själv.

Han går med på det men säger att du kan ju glömma att vi kommer och hjälper dig att snickra nåt mer.

Som att jag kommer ringa till dom igen…
Nu hoppas jag bara att de fixar de jag gick med på att de skulle fixa så det inte blir nåt strul med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.