Nerre skrev:
Vilket poolvatten är inte klorerat??
Mitt!
 
Ring skrev:
Kolla på detta för en lösning på uppvärmningsproblemet
[länk]

Borde funka för vatten.
Den värmer luften. Om du kollar varmepumpsforum, ser du att det var en svensk som tillverkade denna först!
Dessutom, det går att tillverka mycket snabbare vävlare med svart markduk. Varmepumpsforum igen :)
 
någon som hittat en vettig vattenpump? den på claes olsson var ju en man kopplar till borrmaskinen
 
Jag antar att carporttaket ligger högre än poolen. Då kommer det att bli undertryck i slangen. Det kan nog fungera ändå om både till- och frånlopp ligger under vattenytan. Du ska nog tänka igenom hur du ska fylla slangen. Kanske en grenkoppling vid högsta punkten.

En vattenslang som mjuknar i värmen blir nog platt av undertrycket. PEM-slang ska kunna klara undertryck, så det borde fungera bättre.
 
Alla pumpar klarar att pumpa runt vattnet om det inte är tätt nånstans - men ingen liten pump nästan klarar att trycka ut luften. Jag använder en dammpump för 400 kr. Filterpumpen bör räcka om all luft är borta.
Antingen måste man fylla hela slangen - tex i poolen - innan man lägger den på plats eller så trycker man ut luften med kranvatten eller en häftig pump om man har nån.

Det är väl läpligt att se till att vattnet alltid cirkulerar så riskerar man inte att slangen blir för varm. Elektronisk timer så att den stängar av när inte solen lyser starkt. Inga kopplingar i solen! Temperaturen regleras med hur noga man täcker poolen på natt och vid dåligt väder.
Kemikalierna som används för poolen måste ju räcka för slangen.
 
Jag såg en på Krauta i Malmö häromdagen. Det var en svart plast grej, kanske 0,5x0,5 m2 som bara bestod av ett spiralformat rör på en platta. Den kostade max 200kr. Kopplas till pumpen som renar vattnet, kan även seriekopplas. Men som jag fattade det skulle en räcka till en pool av din storlek.

Jag köpte aldrig den själv, så jag kan inte svara för kvalitet eller effektivitet.
 
Jag kan inte svära på de 200. Men den var inte helt identisk, saknade den genomskinliga kupolen och såg i allmänhet enklare ut....
 
Kan man inte asfaltera in golvvärmeslang i garage uppfarten.
 
Jag funderar på att förvärma vattnet till varmvattenberedaren genom att låta det gå i en slinga i en slang på mitt svarta och platta tak. Det borde ju spara el. På vintern stänger jag den kranen och låter vattnet gå direkt in i beredaren på traditionellt sätt. Vad sägs om den ideén, den kanske behöver utvecklas något men principen?
 
F
kamilenski skrev:
Den värmer luften. Om du kollar varmepumpsforum, ser du att det var en svensk som tillverkade denna först!
Dessutom, det går att tillverka mycket snabbare vävlare med svart markduk. Varmepumpsforum igen :)

Kan du bjuda på några länkar? Tänkte i första hand på svart markduk.
 
fsn skrev:
Kan du bjuda på några länkar? Tänkte i första hand på svart markduk.
Med markduken kan du hitta i den härtråden
#15
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=36017.0
Tydligen ger den MYCKET!

Tomma burkar ligger på samma forum. Har inte själv tid att leta. Men är mycket noga dokumenterat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.