Tänkte kolla om det är någon som har hur lång tid det kan ta för en snickare att göra följande underlag till ett trädäck på ca 30 kvadrat?

1. Sätta 8 gjutrör med hållare till balkar.
2. Sätta ut balkar. Sammanlagt 15 st a 3.30 samt en "balkram" runt det hela.

Det vill säga, att göra underarbetet till ett trädäck som jag själv gjort resten på. Jag har nämligen fått en faktura som är helt galen och funderar lite över vad som är rimligt!
 
Förlåt. 15 gjutrör ska det vara.
 
15 gjutrör inklusive gjutning ?
Och sen balkar.
För mig skulle det nog ta 2-4 dgr lite beroende på hur krångligt det var att mäta in rören och hur jobbigt det är att gräva - kan man använda jordborr tex så går det ju snabbare än om man måste använda både spett och spade.

/K
 
Tack för svaret!
 
El Barto skrev:
Tack för svaret!
Vad fick du på fakturan då *nyfiken* ? :)
/K
 
Jag fick 36 timmar. Dock har jag bildbevis på att det tagit max två dagar, fast då har de gjort rätt mycket annat också under de två dagarna...
 
Du skriver "de". Ska vi gissa att det var två snickare? Om de är på plats 8 timmar om dagen i två dar, så är du uppe i 32 timmar. Sen förmodar jag att de har tagit en halvtimmes restid för var resa till dig. Där har du fyra timmar till, och är uppe i 36.

Problemet när du anlitar någon på löpande räkning är att du köper deras tid, inte deras arbete. Beakta Parkinsons lag: allt arbete tenderar att ta exakt den tid som står till förfogande.
 
El Barto skrev:
Jag fick 36 timmar. Dock har jag bildbevis på att det tagit max två dagar, fast då har de gjort rätt mycket annat också under de två dagarna...
Två dagar på två personer är ju 36 timmar.. (Nu har jag inte läst ordentligt, du kanske vet att han var ensam?)
 
andersmc skrev:
Beakta Parkinsons lag: allt arbete tenderar att ta exakt den tid som står till förfogande.
I mitt fall har det en tendens att ta liiite längre tid. Jämt.
 
Njae alltså. Det ska förtydligas lite.

På fyra dagar gjordes sammanlagt:

1. Stomme till altan, inkl gjutning.
2. En veranda, exkl gjutning. (Dock bara hälften av takpannorna och inte några hängrännor).
3. Klinkergolv i ett förråd inkl. fogning.
4. Klinkergolv i en hall inkl. fogning.
5. Badrumsgolv inkl fogning (plug fogning av väggar).

Det innebär att det vore otroligt märkligt om de på all den tiden ägnade hälften till att bygga en stomme, kan jag tycka. Verandan, som ursprungligen skulle ingått i bygget, blev dock en kvadrat större än vad vi från början avsett. Sammanlagt har de (på dessa fyra dagar) debiterat 80 arbetstimmar på veranda (extraarbetet) och altanstommen.

Mattematiken går inte riktigt ihop eftersom det omöjligt kan bli mer än sammanlagt 64 arbetstimmar för två personer på 4 dagar. Våra snickare har dessutom varit som bortblåsta runt 16.03.

Skulle deras beräkningar stämma innebär det att de på stomme och övrigt skulle vara tvingade att arbeta 4 timmars övertid varje dag och att alla klinkergolv lagt sig själva under tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.