Då har jag bokat en besiktning av ett hus och fått hem en radda papper. Det man märker är att de 8500:- man lägger inte täcker så mycket:). Fuktkontroll på vissa ställen var visst ett tillägg för 2500:-. Sedan besiktas inte el, vvs, byggnader i närheten(dvs garage), uppvärmning, eldstäder, rökkanaler, radonmätning och sedan är där en hel radda med punkter till. De flesta här inne vet ju redan det här för det brukar rabblas upp i trådarna. Men det är just nu när man själv ska besikta ett hus som man verkligen förstår vilken kostnad det skulle bli för att gå igenom hela huset ordentligt.

Jaja, nu ska jag komma till det jag egentligen var ute efter:). En "stickprovsmässig fuktmätning i rikskonstruktioner" som det så fint heter känns som rätt bra att ta också i alla fall. Det trodde jag visserligen man brukade göra i en besiktning men där hade jag fel. Men även om jag inte skulle ta denna, mäter de inte efter fukt i exempelvis badrum? En annan variant är också att fråga vart han skulle mäta någonstans och sedan dra upp sin egna fuktmätare:). Jag har nämligen tillgång till en riktig, ingen biltema grej....

Den andra frågan jag hade var gällande vinden och taket. Det känns som två väldigt viktiga punkter att få en ordentlig besiktning av. Dock står det i kontraktet att vid besiktning av tak och vind måste finnas stegar tillgängliga. Men vad händer om säljaren inte har framme några sådana när vi är där? Skulle ju vara rätt snopet om han inte brytt sig om det så besiktningsmannen inte kan besikta vare sig tak eller vind. DÅ skulle det kännas VÄLDIGT snopet och som om man hade betalt 8500:- för att han ska kolla lite på hur bra färgen sitter på väggarna:).
 
Redigerat:
Besiktigade det nya huset för några veckor sedan, så jag har fortfarande besiktningen i färskt minne.

Fuktmätning i rikskonstruktionen ingick i vår besiktning (kostade 7800). Firman vi använde gör detta standardmässigt i hus byggda före 1980.

Fuktmätning i badrum är vad förståt ganska meningslöst eftersom det "alltid" är fuktigt där om någon fortfarande brukar huset.

När det gäller stegen ringde jag säljaren och säkerställde att en stege fanns tillgängligt. Visade sig dock vara meningslöst då denna firma hade med sig en egen...

Sen när det gäller el, ventilation o.s.v. så ingår det visserligen inte men om besiktningsmannen är seriös springer han inte förbi uppenbara saker. Själv fick vi massa med kommentarer och tips på åtgärder både avseende el och ventilation.

Det viktigaste för din del är att vara frågvis. Fråga, fråga, fråga :)
 
De flesta besiktningsmän kollar mer än vad beställningsunderlaget säger men tar inte ansvar för mer.

Vill du ha en undersökning som är mer omfattande finns det besiktningsmän som gör hel jordabalksundersökning. Annars så får du läsa på och ta hjälp av din besiktningsman. Kolla allt som går och utöka med nåt specifikt om du märker behovet.

Säkerställ med säljare att han har stege, att det finns inspektionsluckor vid behov etc....
Följ med och ta åt dig tips, se till att allt kollas riktigt

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.