Är väl frågan var gränsen dras, man kan ju utan problem mata vidare från sin bostad till garage, förråd och andra mindre byggnader, iaf är det gjort så på många ställen.
Problemet i detta fallet är att det är 2 hus avsedda för tillfälligt eller permanent boende så därför skulle jag tro det behövs 2 skilda abbonnemang men kolla med nätägaren, kanske står på deras hemsida vad som gäller.
Finns säkert folk som chansat och bara gjort kopplingen också..
 
Det som betyder något är väl om det är samma fastighet eller inte? Spelar det någon roll hur många hus det står på tomten?

Om det verkligen ska bo många människor i de två husen så kan förbrukningen stiga så att man måste höja huvudsäkringen, det får man ta med i beräkningen.
 
tio_Pepe skrev:
Det som betyder något är väl om det är samma fastighet eller inte? Spelar det någon roll hur många hus det står på tomten?

Om det verkligen ska bo många människor i de två husen så kan förbrukningen stiga så att man måste höja huvudsäkringen, det får man ta med i beräkningen.
Det som har betydelse är om bägge husen är bostadshus som jag fattar det, i så fall krävs koncession. Bostadsföreningar klarar sig då flerfamiljshus tillhör undantagen, likaså exemplet med jordbruksfastigheter.

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.
 
Inte är det en jordbruksfastighet bara för att man har en lada på gården inte!

Det är bara att prata med elbolaget om hur ni tänkt er. De kan svara på alla frågor.
Självklart får man ha elmätaren i garaget. Jag har haft en elmätare i ett uthus med. I mitt nuvarande hus byggt 1987 har jag elmätaren ute i kabelskåpet vid gatan.
 
Kan aldrig tänka mig att det skulle krävas två abonnemang. Har någon någonsin hört talas om att man satt upp ett separat elabonnemang för en gäststuga???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.