Jag vet ! :) Så¸här såg det ut de 25 mars då vi hade supermånen den 19 mars passerade månen jorden på ett avstånd av 356.578 kilometer, nära den kortast möjliga distansen.IMG_2874.JPG
 
Jag var inne på att bygga mitt lilla hus i djupaste skogen mitt i Skåne då jag av en tillfällighet kom över en liten tomt - ingen strandtomt - drygt 100 m från Östersjön i ett litet fiskeläge. Jag trodde inte att vatten skulle påverka mig såå mycket på gamla dar - jag som alltid bott i städer. Blicken dras alltid mot sjön och horisontlinjen genom fönstren om vintern, från trädgården om sommaren. Hur mycket tid ägnar man sig egentligen bara åt att titta ? Bruset, vågskvalpet, dånet från sjön fascinerar mig fortfarande efter 5 år. Och de senaste två vintrarna med is på Östersjön slog nästan lock för öronen med en otrolig tystnad. Varje dag tar man jyckepromenaden längs stranden och känner sig vansinnigt priviligierad. Så jag får sälla mig till den skara som gillar vatten :) - det blir ett beroende.
 
Men vatten är ju basalt! Utan vatten dör vi. Eld och vatten - de två elementen som som väcker reptilhjärnan och får oss att omedvetet vilja ha och gladeligen lägger på extra slantar på priset.
Och visst är det rofyllt att sitta på sin egen brygga i solnedgången och se ringarna poppa upp i vattenspegeln när fiskarna nappar insekter. Eller att andas den fuktiga luften och känna doften av tång. Se fyrarna blinka i natten och kunna blicka ut över horisonten. Det inger en känsla av frihet!
Att ha hus på alla fyra sidorna, med grannar som står i sitt kök och glor rakt in i mitt är föga roligt! Det är ju så det ofta ser ut i villa områdena, så har någon sjötomt på en sida och slipper grannarna där, är det säkert värt en miljon extra!
 
Jag vill absolut inte bo vid vatten. Blåsigt, rått och kallt året runt, usch. Och så kan man aldrig lita på vatten, rätt vad det är får det för sig att stiga 10-15 meter. Nej, jag bor i skogen och stortrivs. 5000 kvadratmeter tomt, rejäl villa på 250 kvadratmeter med bergvärme. Varmbonat dubbelgarage med golvvärme plus diverse andra nyttiga byggnader. Allting för långt under miljonen. Jag är helnöjd.
 
Mikael_L
Mullbär skrev:
Men vatten är ju basalt! Utan vatten dör vi.
Fast då räcker det med en borrad brunn ... ;)

Så det förklarar knappast värderingen av strandfastigheter.
Men din förklaring över detta kommer dock med i resten av inlägget.

Köper man en strandtomt för 1 miljon extra bara för att slippa en granne åt ett håll kan man väl lika gärna köpa ett billigare hus och sen även köpa huset bredvid och låta det stå tomt sen. :D
 
Hur kan man inte vilja bo vid vatten ?
 
  • IMGP2412Mini.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja varför?
tsunami_madrid.jpg
 
Tony.f skrev:
Ja varför?
Ditt inlägg var ta mig f*n dagens roligaste :wow:d^_^b:D:p
 
Mikael_L skrev:
Fast då räcker det med en borrad brunn ... ;)

Så det förklarar knappast värderingen av strandfastigheter.
Men din förklaring över detta kommer dock med i resten av inlägget.

Köper man en strandtomt för 1 miljon extra bara för att slippa en granne åt ett håll kan man väl lika gärna köpa ett billigare hus och sen även köpa huset bredvid och låta det stå tomt sen. :D
Jag gillar ju mina grannar (utom en), men att ha vatten som granne på en sida är också fantastiskt!:wow:
 
Tony.f skrev:
Jag vill absolut inte bo vid vatten. Blåsigt, rått och kallt året runt, usch. Och så kan man aldrig lita på vatten, rätt vad det är får det för sig att stiga 10-15 meter. Nej, jag bor i skogen och stortrivs. 5000 kvadratmeter tomt, rejäl villa på 250 kvadratmeter med bergvärme. Varmbonat dubbelgarage med golvvärme plus diverse andra nyttiga byggnader. Allting för långt under miljonen. Jag är helnöjd.
Precis så resonerar min farbror också! Så visst är vi olika och tur är väl det annars skulle vi väl få lägga på två miljoner istället för havsutsikten:)
 
Hemmakatten
Det var den här utsikten vi föll för när vi köpte vår tomt. Utsikten är från vår brygga. Precis som flera skrivit så är det mycket avslappnande och avstressande att titta ut över vatten. årstidsväxlingarna blir också så mycket mer tydliga. just denna blid har vi haft som desktop-bild under den hemska vintern som var. Bara för att påminna mig om att det till slut blir vår - och det blev det ju. :)
 
  • IM003379.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Naturligtvis är vi alla olika men personligen så är en av mina bästa stunder att sitta på altanen på eftermiddagen och se alla båtar åka förbi. Att lika lätt som att kunna hoppa på cykeln, hoppa i båten och ta en middag på någon skärgårdskrog är inte heller så dumt.
Vad det är värt i pengar? Priceless :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.